וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאומי: עליית מחירי הדירות תימשך עקב ההיצע הנמוך

קובי ישעיהו

7.11.2013 / 12:42

כלכלני לאומי: הגורמים אשר עשויים למתן את קצב עליית מחירי הדיור הם המשך הצמיחה המתונה בביקושים המקומיים במשק, ובצד ההיצע, הגדלת אישורי והתחלות הבניה בהובלת הממשלה

בחודש ספטמבר נמכרו 2,367 דירות חדשות (נתונים מנוכי עונתיות) ביוזמה פרטית וציבורית. מדובר ברמת שיא ביחס לרמות שנרשמו בשנים האחרונות. בחינה של נתוני המכירות הרבעוניים מצביעה על עלייה חדה בשיעור של 10.5% ברבעון השלישי ביחס להיקף המכירות ברבעון השני ועליה של 18.8% ביחס למכירות ברבעון השלישי בתקופה המקבילה אשתקד.

היקף המכירות הגבוה תואם את המגמה בשוק המשכנתאות המתאפיין ברמות ביקושים גבוהות (הירידה בנטילת המשכנתאות בחודש ספטמבר הושפעה ככל הנראה מחגי תשרי). מגמות אלה נובעות, בין היתר, מרמת הריביות הנמוכה יחסית בשוק המשכנתאות, רמת התשואות לפדיון הנמוכה יחסית בשוקי האג"ח בארץ ובעולם המהווים אלטרנטיבות השקעה, והערכות כי מחירי הדיור ימשיכו לעלות. כך מציינים כלכלני בנק לאומי בסקירת המאקרו השבועית שלהם.

בחודש ספטמבר, משקל הדירות שנמכרו ביוזמה פרטית עמד על כ-61% לעומת ממוצע של 71% מתחילת השנה. הירידה במכירת דירות ביוזמה פרטית נובעת, בין היתר, מעלייה במגבלות בביצוע הפעילות בענף הבנייה, דהיינו מהשפעה על צד ההיצע. מסקר הערכות עסקים של הלמ"ס עולה כי בחודשים האחרונים גדל המחסור בציוד וחומרי גלם בקרב החברות הגדולות (חברות עם 250 מועסקים ומעלה), התגברו הקשיים בהשגת אשראי חוץ בנקאי בקרב חברות בינוניות וגדולות וישנם עיכובים בקבלת היתרי\אישורי בנייה בקרב חברות גדולות.

בנוסף, מציינים בלאומי כי בחינת נתוני המכירות מתחילת השנה על פי מחוזות מעידה על עלייה בהיקף המכירות של דירות חדשות ביוזמה ציבורית בעיקר באזורי הפריפריה. באזור יהודה והשומרון עלה היקף המכירות בחודשים ינואר-ספטמבר בשיעור של כ-140% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ובאזור הצפון (ללא חיפה) ובחיפה חלו עליות של 28% ו-64%, בהתאמה בתשעת החודשים הראשונים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. היקף המכירות, ביוזמה ציבורית, באזור תל אביב, נותר זניח בהיקפו ובאזור המרכז (ללא תל אביב) נרשמה יציבות. "מגמות אלה עשויות להעיד על מדיניות ממשלתית של המשך מיקוד וקידום של התחלות בניה בפריפריה ולא באזורי הביקוש, דבר אשר אינו תומך, בטווח הקצר, בהתמתנות של עליות המחירים באזורי הביקוש".

בחודש ספטמבר נמכרו 1,456 דירות ביוזמה פרטית (מנוכי עונתיות). נתון זה משקף קצב מכירות של כ-17.4 אלף דירות בשנה. מדובר בהיקף מכירות חודשי נמוך ביחס להיקפי המכירות מתחילת השנה וירידה במונחים רבעוניים שנייה ברציפות. במקביל, נמשכת הירידה בהיקף המלאי הבלתי מכור. על פי נתוני המגמה, בחודש ספטמבר ירד המלאי מתחת לרמת ה-16 אלף יח"ד בפעם הראשונה מאז חודש דצמבר 2011. עקב הירידה במכירות ובמלאי הדירות הבלתי מכור ביוזמה פרטית, מספר חודשי ההיצע נותר יציב ברמה של 10.7 חודשים.

להערכת כלכלני לאומי, הרמה הנוכחית של חודשי ההיצע עדיין נמצאת בטווח התומך בהמשך מגמת עלייה במחירי הדיור, וזאת לאחר שב-12 החודשים האחרונים, אשר הסתיימו באוגוסט, עלו מחירי הדירות ב-9.3%. הגורמים אשר עשויים למתן את קצב עליית מחירי הדיור הם המשך הצמיחה המתונה בביקושים המקומיים במשק, ובצד ההיצע, הגדלת אישורי והתחלות הבניה בהובלת הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully