וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההון השחור ושוק הנדל"ן

ד"ר אביחי שניר

11.11.2013 / 12:23

מהנתונים עולה כי לא כל רוכשי הדירות להשקעה מדווחים על משכורת גבוהה במיוחד. ד"ר אביחי שניר סבור שההון השחור בשוק הנדל"ן היא תופעה שראוי להיאבק בה

בעיני רבים בציבור, פעולות ממשלתיות לצמצום ההון השחור נתפסות כנסיון של הממשלה לשלוח יד אל הכיס של הציבור כדי להוציא משם את הכסף שאנשים הרוויחו בזיעת אפם. אבל נתונים שקיבל אריק מירובסקי מ"דה-מרקר" ממשרד האוצר מראים שלהתחמקות ממסים יש השפעות גם על גובה מחירי הדיור ולא רק על הרווחה, על השוויון ועל מעמד הביניים.

20% מרוכשי הדירות להשקעה הם עניים?

נהוג בדרך כלל לחשוב שרוב רוכשי הדירות להשקעה הם אנשים ממעמד הביניים שיש להם חסכונות ושמשקיעים בדיור כדי להשיג תשואה סבירה על הכסף שלהם בזמן ששוק ההון נותן תשואות נמוכות ולא ודאיות ושהריבית בבנקים היא אפסית. אבל הנתונים ממשרד האוצר מראים שיותר מחמישית מתוך כ- 80,000 משקיעים שרכשו דירה אחת או יותר להשקעה בתקופה 2003 – 2012, באים ממשקי בית שהכנסתם הכוללת היתה פחות מ- 7,000 ש"ח ברוטו לחודש. ההכנסה החודשית של מחצית מהרוכשים הללו היא אפילו פחות מ- 4,200 ש"ח ברוטו לחודש.

על פי הנתונים הללו משתמע שכ- 20% מרוכשי הדירות להשקעה באים ממשקי בית שמוגדרים באופן רשמי כמתחת לקו העוני, ושכ- 10% מהרוכשים שייכים לעשירון התחתון. ייתכן כמובן שלחלק מהאנשים הללו יש הון רב ממקורות אחרים. אבל מכיוון שלשכירים שמקבלים הכנסות נמוכות בדרך כלל כמעט ואין הון, לא סביר שללמעלה מ- 16,000 עניים יש די הון ממקורות חוקיים כדי לרכוש דירה אחת להשקעה. עוד פחות סביר שלכ- 2,000 מתוכם יש די הון כדי לרכוש שתי דירות או יותר. כך שאו שרוכשי הדירות העניים הללו הם בעצם אינם הבעלים ומישהו משתמש בשם שלהם כדי להסתיר את הבעלים האמיתיים, או שיש לרוכשי הדירות הללו מקורות הכנסה משמעותיים ולא מדווחים. בשני המקרים, מדובר באנשים שמסתירים את ההכנסות האמיתיות שלהם, מתחמקים מתשלום מס ותוך כדי כך, גורמים לעליות במחירי הדירות.

יותר מכך, מכיוון שהמשקיעים הללו מעוניינים להחזיר את כספם בהקדם האפשרי, הם הראשונים להעלות את מחירי השכירות. הם גם הראשונים לחלק את הדירות למספר גדול של יחידות דיור זעירות. לכן, לא רק שהרוכשים הללו מעלים את המחירים בשוק הדירות, יש להם השפעה גם על המחירים הגבוהים בשוק השכירות.

היכולת של משקיעים כאלו לפעול היתה קטנה באופן משמעותי לו היה ניתן לצמצם את השוק השחור. במסגרת כנס שדרות הקרוב ידונו באפשרות לעשות זאת על ידי הקטנת השימוש במזומנים. ניסיון מהעולם מלמד שצמצום השימוש במזומן יכול לצמצם את היכולת להעביר כספים מבלי לדווח. כאשר קשה יותר לקבל הכנסות מבלי לדווח, לאנשים שרוצים להעלים את הכסף שלהם יש פחות רצון לרכוש דירות להשקעה. כך שלצמצום השוק השחור יכולה להיות השפעה לא רק על השוויון בנטל בין אלו שמשלמים ואלו שמתחמקים, אלא גם על מספר הזוגות הצעירים שרוכשים ושוכרים דירות במחירים סבירים.

ד"ר אביחי שניר מרצה במכללה האקדמית נתניה ואונ' בר-אילן ומשתתף במושב על צמצום המזומן וההון השחור בכנס שדרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully