וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבע תשלם מס בסכום של 2.54 מיליארד שקל

אלה לוי-וינריב

11.11.2013 / 18:36

שעות ספורות לפני פקיעת חוק הרווחים הכלואים, "טבע" הגיעה להסכם עם רשות המסים. בנוסף, טבע תשלם כ-840 מיליון שקל בגין שומות המס לשנים 2005-2011

מספר שעות לפני פקיעת תחולתו של חוק "הרווחים הכלואים", טבע הודיעה הערב (ב') כי הגיעה להסכמה עם רשות המיסים על תשלום של 2.54 מיליארד שקל בגין שחרור רווחים כלואים, סגירת שומות מס לשנים 2005-2007 ויישום עקרונות זהים לשנים עד 2011. בסך הכל תשלם טבע סכום של כ-2 מיליארד שקל במסגרת תיקון 69 לחוק לעידוד השקעות הון (חוק הרווחים הכלואים).

סכום זה כולל תשלום של 336 מיליון שקל שבוצע כבר במאי 2013. בנוסף, טבע תשלם סכום של כ-840 מיליון שקל בגין שומות המס לשנים 2005-2011.

בעקבות ההסכם, טבע מצפה לרשום בספריה הפרשה בסך של כ-235 מיליון דולר ברבעון הרביעי של שנת 2013, אשר תתואם במסגרת תוצאות ה- non-GAAP של החברה.

איל דשא, ממלא מקום נשיא ומנכ"ל טבע, אמר כי "הגענו להסכם נכון לטבע ולרשות המיסים בנוגע לשחרור הרווחים הכלואים וסגירת שומות מס. ההסכם מייצר מקורות לתשלום דיבידנד לבעלי המניות שלנו לשנים רבות וסוגר שומות מס שהיו במחלוקת זמן רב. טבע הינה חברה ישראלית אשר תרמה, תורמת ותתרום רבות לכלכלת ישראל. אנו מאמינים שמדיניות המיסוי בעניין זה מחזקת את המשך צמיחתה הכלכלית של מדינת ישראל ע"י יצירת סביבה עסקית אטרקטיבית המאפשרת לחברות בינלאומיות כמו טבע להשקיע בישראל."

צ'ק פוינט וטבע רווחים כלואים. גלובס
צ'ק פוינט וטבע רווחים כלואים/גלובס

האם צ'ק פוינט תצטרף?

כעת נשאלת השאלה מה תעשה חברת צ'ק פוינט (59.5-.37%). אם צ'ק פוינט תחליט שלא לבחור במסלול זה, רשות המסים תדרוש ממנה לשלם מס מלא בגין רווחים כלואים אותם כבר הוציאה לחברות-בנות שלה, בהתאם לשומות ישנות שהוצאו לחברות ולשומות חדשות שיוציאו פקידי השומה, והחברה תגרר להתדיינות משפטית ממושכת מול רשות המסים בנושא.

בתוך כך, הגישה היום יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ', שאילתא דחופה לשר האוצר, יאיר לפיד, על רקע הסוגייה. "בהחלטת הממשלה נקבע כי הוראת השעה תכניס 3 מיליארד שקל לתקציב המדינה", ציינה יחימוביץ' ושאלה: "מהו הסכום אשר נגבה בעקבות חקיקת הוראת השעה? מיהן החברות אשר נכנסו לתחולת ההוראה ושילמו את המס על הרווחים הכלואים? מה בכוונת רשות המסים לעשות בנוגע לחברות אשר לא חילקו את הרווחים הכלואים במסגרת הוראת השעה? האם בכוונתכם להוציא שומות לגביית המס המלא מאותן חברות?

"עם פקיעת הוראת השעה, פוקע גם מעמדם המיוחד של אותם תאגידי ענק שזכו לפטורים ומתנות חסרי תקדים. כעת החברות האלה צריכות לקבל שומת מס כמו כל מפעל וחברה רגילים וכמו כל אדם במדינת ישראל, שאינם מעזים שלא לשלם את חובותיהם. זה הזמן לשנות באמת את כללי המשחק ולהתחיל לעודד את מנועי הצמיחה האמיתיים של המשק, העסקים הקטנים והבינוניים", לדברי יחימוביץ'.

אתמול הודיעה כיל כי היא משחררת את מלוא הרווחים הכלואים של חברת מפעלי ים המלח וחברת רותם אמפרט נגב, בהיקף 3.8 מיליארד שקל, ותשלם עליהם מס בשיעור של 10% - כ-380 מיליון שקל. זאת, בהמשך למגעים האינטנסיביים שניהלה רשות המסים מול החברות הגדולות במשק לשחרור רווחיהן הכלואים, בתקופת התחולה של הוראת השעה המאפשרת להן ליהנות מהטבות מס מפליגות.

הודעתה של כיל הביאה את סכום גביית המסים מהרווחים הכלואים לסך של 1.7 מיליארד שקל, וקירבה את רשות המסים עוד צעד ליעד שהוצב לה של 3 מיליארד שקל בגבייה ממקור זה. ואולם, ברשות המסים ממתינים כעת בעיקר להודעתה של טבע, אשר תקפיץ את הסכום הנגבה לסך של מעל 3.5 מיליארד שקל, שייכנסו לקופת המדינה.

הלילה בחצות יפוג תוקפה של הוראת השעה שהעניקה הנחות לחברות הגדולות במשק שישחררו את "הרווחים הכלואים" שלהן במהלך השנה שחלפה. לאחר שנה של מגעים בין כל החברות הגדולות במשק לרשות המסים, רשות המסים עדיין ממתינה להחלטה של ענקית הגנריקה שעשויה לשנות את תמונת הגבייה מקצה לקצה. גורם ברשות אמר הבוקר ל"גלובס" כי המגעים האינטנסיביים הגיעו לקיצם, וטבע כעת צריכה להחליט.

במקרה שהחברות הגדולות יבחרו שלא לשחרר עוד רווחים כלואים ולא להיכנס למסלול המס המופחת, הן יצטרכו לשכנע את בית המשפט כי העברת כספים לחברות-הבנות שלהן אינה מהווה שחרור רווחים כלואים וחלוקת דיבידנד המחייב בתשלום מס על-פי חוק עידוד השקעות הון.

נזכיר כי לפני כ-3 שנים הפנתה רשות המסים לחברת צ'ק פוינט דרישה לתשלום מס בסכום-עתק של 1.4 מיליארד שקל, על רקע מיסוי הכנסותיה של חברה-בת שלה בסינגפור בשנים 2002-2005; וגם ענקית התרופות טבע ניהלה משא-ומתן עם הרשות על דרישה לתשלום בסך 2.7 מיליארד שקל על רקע עסקת הענק לרכישת חברת אייווקס (IVAX) על-ידי טבע בשנת 2005.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully