וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זיוף תגובות פוגע בצרכנים

יוש פורת

12.11.2013 / 13:51

התובע הכללי של ניו יורק הקים חנות יוגורט פיקטיבית ואיתר המלצות שליליות נגדה מבנגלדש והפיליפינים. יהושוע פורת מסביר על תופעת התגובות המזויפות באינטרנט

במסגרת עבודתי עם מערך חוות הדעת בחברת אינטרנט, אני פוגש אותן מדי פעם – חוות דעת נלהבות מדי, משמיצות מדי, כתובות על ידי מי ממקורביו או מתחריו של העסק - אני גם מיירט אותן. בעולם בו חוות הדעת מקבלות משנה תוקף בהצלחת העסק, הצורך של עסקים, ויותר מזה - של מקדמי עסקים - לזייף חוות דעת הופך לפיתוי שקשה לעמוד בפניו.

לא כתבו עליך – אתה לא קיים

בינינו, מה כבר הסיפור? יש מקדמי אתרים שיקרצו לך כי העניין בטיפול, עוד כמה שקלים בריטיינר ואתה מסודר. כותבים משהו מחמיא על עצמך, עוד משהו משמיץ על המתחרה – ברוב האתרים (ובוודאי ברשתות החברתיות) זה יעלה לאוויר - והכל סבבה. אז זהו, שלא. לפחות לא בניו יורק.

לפני שבועיים, במבצע עוקץ מתוחכם, הקים התובע הכללי של ניו יורק חנות יוגורט פיקטיבית (בברוקלין, אם אתם בסביבה) שלכאורה נפגעה מחוות דעת שליליות, על מנת לאתר פעילות חוות דעת מזויפות של חברות המתמחות בכך. מסתבר כי באמצעות הפעלת גולשים מבנגלדש, מהפיליפינים, וממזרח אירופה – ישנן חבורת שתמורת דולר בודד יכתבו עבורך חוות דעת חיובית או שלילית. החברות שמבצעות את הפעילויות הללו אף הגדילו לעשות וכתבו חוות דעת מזויפות על עצמן, בהון נכתב כי הן אינן עוסקות בחוות דעת מזויפות. 19 חברות כאלה אותרו במהלך המבצע, ונקנסו בסכום כולל של 350,000 דולר במסגרת עסקת טיעון.

בעגה המקצועית התופעה מכונה - astroturfing, כתיבת חוות דעת מזויפות על עסקים. לכאורה, האינטרנט חורת על דגלו חופש דיבור וחופש פעולה, עם התערבות רגולטורית מינימלית. ואכן, אם הגעת למסעדה שעליה נכתבו שבחים לרוב, הסטייק שאכלת הגיע וול- דאן במקום מדיום, סלט הקיסר היה עבש כנראה שחייך ימשיכו כסדרם. אולם יש קטיגוריות ותחומי עיסוק בהן חוות הדעת מקבלות חשיבות יתרה, ואלה התחומים אותם חיפש המחוקק בניו יורק. בין היתר נבדקו חברות המקדמות באמצעות חוות דעת מזויפות – רופאי שיניים, עורכי דין, הסרת שיער בלייזר, מכוני אולטרסאונד. שיטות לדיאטה ועוד.

בעולם שבו אם לא כתבו עלייך חוות דעת – אתה לא קיים , חוות הדעת משפיעות על מרבית הבחירות הצרכניות שאנו מבצעים כיום, מבחירת המלון לחופשה ועד הגנן לגינה. מחקרים כבר הראו
כי חוות דעת חיובית יכולות להעלות את הכנסות העסק ב 10% (מסעדות, למשל) ולכן קיים פיתוי לזייף, ולעשות זאת בתחכום. כתיבת חוות דעת שאינן נראות כפרסומת (זו הייתה אחת ההנחיות השגורות בחברות שנבדקו במסגרת המבצע) או לחילופין שימוש במספר רב של שרתים ושמות משתמש לכתיבת חוות דעת. אבל זיוף חוות דעת כבר לא יוכל להיחשב כמעשה קונדס או עוד דרך לעגל פינה באינטרנט - לפחות לא בניו יורק: "להבדיל מפרסום שקרי, שבו הקורא יודע כי מדובר בפרסום, כאן מצאנו נוהג חמור יותר, משום מכוון להופעה באתרים כמו YELP , גוגל או citysearch " אמר אריק שיינדרמן, התובע הכללי של ניו יורק. "מקום בו אתה כגולש מאמין כי התוכן הינו אמין ומבוסס על חוות דעת אמיתיות של צרכנים".

הפעילות אמנם החלה בניו יורק וכוונה כנגד חברות הפועלות בה, אולם היא בסיס לפעילות נרחבת הרבה יותר, אשר לדעת גורמים בענף מראה כי חוות דעת מזויפות הפכו למטרה לגיטימית של שלטונות החוק האמריקאים. לאחרונה, תבעה YELP חברת עורכי דין שהעלתה חוות דעת מזויפות על שירותיה. אגב, YELP עצמה הודתה בשבוע שעבר כי כרבע מחוות הדעת המגיעות לאתר מזויפות. ולא כולן מסוננות בהצלחה. כדאי לפיכך לצרכנים לבדוק היטב את חוות הדעת ולא להתרשם בחיפזון.

יהושוע פורת, מרצה לשיווק במרכז האקדמי כרמל חיפה

  • עוד באותו נושא:
  • אינטרנט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully