וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קידוח הנפט ב"לוויתן" נדחה למועד לא ידוע

עמירם ברקת

18.11.2013 / 16:49

הקידוח אל מטרת הנפט יידחה בחצי שנה לפחות. פיתוח מאגר הגז תקוע: ספק ציוד גדול לתעשיית הקידוחים: "שוק חיפושי הנפט והגז בארץ לא קיים יותר"

הקידוח אל מטרות הנפט ב"לוויתן" שהיה אמור להתחיל בחודש הבא, נדחה למועד בלתי ידוע. לפי הערכות, הקידוח שעלותו כרבע מיליארד דולר, יידחה בחצי שנה לפחות. גורמים בשותפויות "לוויתן" אמרו ל"גלובס" כי לא התקבלה כל החלטה להקפיא את פיתוח המאגר אך ל"גלובס" נודע כי בשטח מורגשת עצירה כמעט מוחלטת של ההשקעות בפיתוח מאגר הגז של "לוויתן". בין היתר נעצרו הליכי המכרז לבחירת ספק לאונייה המיוחדת שמיועדת לשמש להפקת הגז מהמאגר (FPSO). כמו כן הוצא מישראל בשבועות האחרונים ציוד יקר שהיה מיועד לשמש עבור פיתוח מאגר הגז. "שוק חיפושי הנפט והגז בישראל לא קיים יותר", אמר ל"גלובס" אחד מספקי הציוד הגדולים לתעשיית הקידוחים.

לדחייה בפיתוח מאגר הגז ב"לוויתן" עשויות להיות השלכות דרמטיות על המשק שיסבול ממחסור בגז החל מקיץ 2015. לאוסן פרימן, סגן נשיא נובל אנרג'י לענייני המזרח התיכון, אמר לאחרונה בכנס מהנדסי החשמל כי הסיבה העיקרית לעיכוב פיתוח מאגר הגז היא אי ודאות רגולטורית, המתבטאת בין היתר בהיעדר תוכנית מיתאר מאושרת לכניסת הגז מ"לוויתן" לישראל, שבהיעדרה נובל אינה יכולה לקבל את הזכויות לפיתוח המאגר. בנוסף ממתינים נובל ושותפיה קבוצת דלק (131,400 -1.50%) ורציו (47 -4.86%) להחלטת הממונה על ההגבלים העסקיים בעניין החשד להסדר כובל ברישיונות. נובל ושותפותיה השקיעו עד כה מעל 800 מיליון דולר במאגר "לוויתן", רובם בקידוחים והיתר בתכנון הפיתוח של המאגר.

הדחייה בקידוח הנפט ב"לוויתן" היא כאמור ההתפתחות האחרונה בסיפור. אוניית הקידוח Advantage של חברת Atwood, שהייתה אמורה להגיע לישראל בחודש שעבר לצורך ביצוע הקידוח, נמצאת עדיין במספנות דייהו בדרום קוריאה. האונייה נבנתה במיוחד, בהזמנת נובל אנרג'י השותפה המפעילה של מאגר "לוויתן", לאחר שאסדת הקידוח שניסתה להגיע אל מטרת הנפט בלוויתן נאלצה להפסיק את הקידוח במאי 2012 בעומק 6,500 מטר עקב אי התאמה ללחצים הגבוהים במעמקים. לפי הערכות מעודכנות יש הסתברות של 25% למציאת עד 1.5 מיליארד חביות נפט במספר מטרות נפט הנמצאות מתחת למאגר הגז ב"לוויתן".

בנייתה של ה-Advantage הסתיימה כבר בספטמבר. נובל התחייבה לשכור את שירותיה של האונייה לשלוש שנים בעלות יומית של 584 אלף דולר. נובל תכננה כי האונייה תגיע תחילה ל"לוויתן" ותמשיך משם לזירות פעילות האחרות של נובל במים עמוקים בעולם ובהם מערב אפריקה ואיי פוקלנד.

מנובל אנרג'י לא נמסרה תגובה.

  • עוד באותו נושא:
  • לוויתן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully