וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלומות יפים בביטוח הלאומי

ד"ר דפנה פפר

20.11.2013 / 10:23

הביטוח הלאומי מתריע מפני העוני הגבוה בישראל ומציע שורה של צעדים למלחמה בו. ד"ר דפנה פפר סבורה שחלומות לחוד ומציאות לחוד - מצב העניים לא צפוי להשתפר

צריך לקרוא פעמיים את הרעיונות של המוסד לביטוח לאומי למאבק בעוני בקרב ילדים. פעם אחת כדי להבין ובשנייה כדי להאמין שאיננו מצויים במדינת חלם. יש למוסד שפע רעיונות מצוינים רק שברור לציבור, לממשלה, לעניים ולעשירים שרוב הרעיונות לא יתבצעו ויישארו "יפים ואנושיים" על הנייר.

"להתרחק מהעוני"

הנה חלק מרכזי מהצעות הביטוח הלאומי: אחד היעדים המרכזיים שמציב הביטוח הלאומי הוא הפחתת שיעור הילדים העניים בישראל מ-35.6% כיום ל-19.8% מהילדים עד 2024. לפי הביטוח הלאומי, היעד מותאם להבדלים בשיטות מדידת העוני במדינות OECD בקרב ילדים, שהגיע ב-2010 ל-12.6%.

לפי נייר העמדה, "מוצע לקבל החלטה שהקיצוץ יבוטל או לפחות יצומצם ככל שיתברר שבעיית החריגה הלא מתוכננת בגירעון הייתה זמנית. קצבת הילדים היא נדבך חשוב של רמת החיים, במיוחד לנוכח ממדי העוני הגבוהים של משפחות עם ילדים. יהיה קשה להשיג את היעד לצמצום העוני ללא הגדלה של קצבת הילדים מרמתה הנמוכה שאליה הגיעה. מוצע אפוא להגדיל את הקצבה באופן הדרגתי כך שתעמוד ביחס סביר יותר לרמה הממוצעת ב-OECD". ההשוואות ל-OECD נראות טוב הבעיה שרובן נשארות על הנייר כידוע.

הביטוח הלאומי מציג מספר המלצות, בהן, להגדיל את מספר מקבלי קצבת הבטחת הכנסה – שניתנת למשפחות ואנשים שלא מצליחים להבטיח לעצמם הכנסה מעבודה בגלל מחלה, נכות או אבטלה ולא מקבלים קצבאות מתוכניות אחרות – על ידי הגדלת ההכנסה המינימלית המאפשרת את קבלת הקצבה, ולהגדיל את מספר הזכאים לקבלת מענק מס הכנסה שלילי (מענק עבודה) – שניתן למי שהכנסתם החודשית, בחישוב סל ההכנסות בחלוקה לחודשי העבודה בפועל, נמוכה מ-6109-6717, בהתאם למספר הילדים במשפחה.

בנוסף, הביטוח הלאומי ממליץ להעניק "מענקי התמדה" לעובדים שמצליחים להגיע לשכר גבוה מזה שמאפשר קבלת מענק הכנסה, כדי ליצור תמריצים למפרנסים "להתרחק מעוני". במוסד ממליצים לתת מענק כזה למי שיצליח להתמיד בעבודה מעל לשנה ולהעניק אותו פעם בחמש שנים".

המוסד ממליץ לשפר את הנגישות של משפחות מעוטות יכולות להשקעות בשוק ההון. בין היתר לאפשר להם לפתוח חשבון בנק ללא עמלות שייועד לפעולות בסיסיות בלבד, לעודד חיסכון ולשפר נגישות של אנשים שחיים בעוני להלוואות קטנות בריבית נמוכה. כמו כן המוסד ממליץ להרחיב את חוק השקעות הון כך שיאפשר למעסיקים לזכות בהנחות במס הכנסה אם ישקיעו בהכשרה מקצועית והעשרה של עובדים בעלי השכלה נמוכה.

המוסד ממליץ גם להקים תכנית חיסכון לילדים שלהוריהם אין תכנית חיסכון מסודרת. לפי הצעה זו, קצבאות יועברו לקרן מיוחדת שתשתחרר עם הגעת הילד לבגרות ולמטרות מוגדרות מראש, כמו לימודים או פתיחת עסק. דומה לתכנית שהציע יצחק (בוז'י) הרצוג בעבר כשהיה שר הרווחה.

ברור לאנשי הביטוח הלאומי שהרעיונות וההמלצות ראויים, רק שלאוצר אין שום כוונה להגדיל את הקצאת הכספים לשיפור רווחת העניים. אם יהיה לאוצר עודף תקציבי הוא כבר ימצא, כמו בעבר, מטרות ושימושים חשובים לדעתו משיפור ברווחת העניים. אם האוצר יסכים להקצות כסף למלחמה בעוני סביר שיהיה מדובר בסכום מזערי בהשוואה לנייר העמדה של המוסד לביטוח לאומי.

כך זרוע ממשלתית אחת הוגה רעיונות חיוביים לצמצום פערים ולשיפור מצבם של העניים והזרוע השנייה והמרכזית (האוצר) תואיל בטובה אולי להצהיר על הקצאת מעט מעות חנוכה שת'כלס לא ישפרו כמעט במאומה את מצבם של עניי ישראל.

ד"ר דפנה פפר, מרצה לכלכלת ישראל במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully