וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר חשמל סולארי – זה לא בשמיים

דורית בנט

21.11.2013 / 10:56

העולם צועד לקראת מעבר לשימוש באנרגיה מתחדשת - אנרגיית רוח ואנרגיה סולארית. דורית בנט קוראת לישראל להצטרף למהלך

העולם צועד כיום בעקביות לעבר שימוש גובר והולך באנרגיות מתחדשות – בגלל הרצון להפחית את התלות בדלקים כמו נפט, גז ופחם, בגלל עודף פליטות גזי חממה או הרצון להאבק בזיהום האוויר. ישנן מדינות, כמו גרמניה למשל, שם רבבות בתים מצוידים בפאנלים סולאריים, או חוות של טורבינות רוח, מספקים חשמל "ירוק" לרשת. גם קליפורניה ומדינות נוספות בארה"ב מעודדת שימוש נרחב באנרגיות מתחדשות.

לייצב את הרשת

השמש והרוח הם משאבי טבע שאינם מתכלים - אך גם אינם יציבים; כשאין שמש או רוח אין חשמל. מנגד, כשיש שמש ורוח החשמל זורם בשפע לרשת. כשמדובר באלפי יצרנים שמזרימים חשמל לתוך הרשת המשמעות היא עודף בחשמל או הפסקה בזרם כי לפתע השמים הפכו מעוננים. רשתות חשמל אוהבות יציבות וזוהי בעיה קשה עבורן: החשמל הסולארי המסופק אינו עקבי ויציב וגם אין עליו שום שליטה: אי אפשר להדליק או לכבות את השמש על פי הביקוש לחשמל; מנגד – מיליוני הצרכנים סומכים שהאור יידלק כשיסיטו את המתג. ככל שמתרבים יצרני החשמל מאנרגיות מתחדשות הופכת בעיית היציבות לקשה יותר.

הפתרון לבעיה הוא אגירה. מדובר באגירה של החשמל לכמה שעות שמפחיתה את חוסר היציבות של הרשת ומאפשרת, בין היתר, ניצול של החשמל שנוצר מאור השמש גם בלילה. את מתקני האגירה ניתן להפעיל בעת הצורך וכך לנתק לגמרי את התלות בין ייצור החשמל ומזג האוויר. אגירת חשמל מאפשרת גם להקים רשתות חשמל אזוריות עצמיות, ולחסוך לחברות החשמל את העלויות הכבדות של הקמה והפעלה של תחנות כוח גדולות, או פרישה של קווי הולכה לחבלי ארץ רחוקים. אגירה מייתרת גם את הצורך להפעיל מערכות גיבוי הפועלות בגז או מזוט – והפעלתן יקרה יותר ומזהמת יותר. שילוב של פתרונות אגירת אנרגיה תהפוך ההשקעה בייצור חשמל סולארי לכלכלית כי כך ניתן לייצר חשמל בשעות השפל ולמכור אותו ברווח בשעות הביקוש.

אם חשבתם שאני מדברת על מצב היפותטי בארץ רחוקה – טעיתם. אני מדברת על חבל אילת-אילות שבערבה הישראלית. אזור זה, המשופע בשמש ובמתקנים להפקת חשמל סולארי, מייצר כבר היום לעצמו מחצית מכמות החשמל הנדרשת לו בשעות היום. בעוד שנתיים, כשיופעלו שדות סולאריים נוספים, הוא ייצר לעצמו את כל כמות החשמל הדרושה לו ליום וגם ללילה - ויישאר אפילו עודף. כל זה יתאפשר אם רק יוכנסו לשימוש פתרונות אגירה.

בסוף השבוע יתכנסו מומחים לדון בנושא האגירה במסגרת פורום אילת-אילות לאנרגיה מתחדשת. אנו נצא בקריאה להכריז על אזור אילת-אילות כשדה ניסוי לאומי ועולמי לטכנולוגיות אגירה. חברות ישראליות הן כיום פורצות הדרך בתחום זה וכאן אצלנו, שלוש שעות מתל אביב, מצוי הריכוז הגדול ביותר של אנרגיות מתחדשות במזרח התיכון. הכרזה כזו תמשוך לכאן חברות טכנולוגיה ואנרגיה מכל העולם שירצו לבדוק ולשפר את המערכות שלהן.

כרגע כמות החשמל הסולארי הנכנס לרשת באזור אינה גדולה מדי. זהו בדיוק חלון ההזדמנויות המתאים כדי ללמוד ולכוונן את מערכת הולכת החשמל לשילוב של אגירה מתקדמת ולניהול אנרגיה חכם ויעיל. אם מדינת ישראל תשכיל להתייצב מאחורי יוזמה כזו, ניתן יהיה להשיב לתחום הסולארי את היתרון הכלכלי שלו. אז גם נוכל, אולי, לעמוד ביעד שישראל התחייבה לו: להפיק 10 אחוז מהחשמל ממקורות אנרגיה מתחדשים עד 2020. השמש זורחת כאן כמעט כל השנה – צריך רק לרתום אותה לטובתנו.

דורית בנט, מנכ"ל מינהלת האנרגיה המתחדשת אילת-אילות המקיימת יום עיון בנושא אגירת אנרגיה מתחדשת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully