וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תוכלו לחסוך בתשלום המסים

ד"ר גד פניני

25.11.2013 / 15:04

שיעורי המס השתנו במהלך שנת 2013. רואה החשבון ד"ר גד פניני מסביר מה השינויים ומה כדאי לבדוק כדי לחסוך בתשלום

סוף שנת המס 2013 בפתח ורצוי לבצע מספר בדיקות ומהלכים שיהיה בהם כדי להביא לחסכון בתשלום המס. בשנת 2013 חוקקו מספר שינויים מהותיים בחוקי המס. נתייחס לחשובים שבהם.

לא כדאי לדחות

השפעת העלאת שיעורי המס - במהלך שנת 2013 הועלו שיעורי המס על יחידים ועל חברות בתוקף משנת 2014. נבלמה המגמה הקודמת של הפחת שיעורי המס עד לשנת 2016 ובמקומה הועלו שיעורי המס. המס השולי על יחיד הינו 50% (במקום 48%) ובתוספת מס יסף על הכנסות גבוהות מגיע ל 52% (במקום 50%). המס על חברות הועלה מ 25% ל 26.5%. מאחר וההעלאה היא בניגוד למגמה הקודמת, הרי שדחיית הכנסות באופן חוקי משנת 2013 (נוכחית) לשנת 2014 (הבאה) במטרה לחסוך מס, הפכה להיות לא כדאית וישולם עליה יותר מס. מצב הפוך כמובן בצד הקדמת ההוצאות.

חברות משפחתיות – חברה משפחתית היא חברה בה המיסוי מחושב על בסיס הכנסת הנישום המייצג דהיינו על בסיס שיעורי המס השוליים החלים על היחיד המייצג ולא שיעורי מס החלים על חברה. לחברה משפחתית יש יתרון בתכנון מס בעיקר כאשר צפויה הכנסה במישור ההוני ולא במישור הפירותי. במקרה כזה ישנו מיסוי חד שלבי בשיעור מס של 25% החל על רווחי הון ולא מיסוי דו שלבי המוביל לשיעור מס של למעלה מ 50%.

שינוי החקיקה מיום 5 באוגוסט 2013 הגביל את היכולת להירשם כחברה משפחתית ואת האפשרות לצאת ממצב של חברה משפחתית. כל מי שעונה על תנאי הסף לקיום חברה משפחתית, ראוי שיבדוק את מצבו ואת הכדאיות להירשם כחברה משפחתית או למחוק את רישומו כאמור וזאת עד ליום 28 בנובמבר 2013.

מימוש הפסדים מניירות ערך - מי שנצברו בחשבונו הפסדים מניירות ערך, מוצע כי יבחן כדאיות מימוש ההפסדים וקיזוזם כנגד הכנסות מדיבידנד וריבית מניירות ערך, רווחים מניירות ערך ורווחי הון אחרים, לרבות שבח מקרקעין. אם רווחים והפסדים נצברים באותו חשבון, הבנק דואג לקיזוז. הבדיקה צריכה להיעשות כאשר ישנם מספר חשבונות נפרדים.

מיסוי דירות מגורים – אחד התחומים שעבר טלטלת מהותית הינו המס על דירות מגורים. שני סוגי מס עברו שינוי כאמור. האחד הינו מס הרכישה החל בעת רכישת דירה והשני הינו מס השבח החל בעת מכירת דירה.

מס הרכישה הועלה לגבי דירות נוספות (מעבר לדירה יחידה) שתירכשנה עד ליום 31/12/2014 ונוספו שתי מדרגות מס בשיעור של 8% לדירות שמחירן בין 4.5 מיליון שקל ל 15 מיליון שקל ובשיעור של 10% לדירות שמחירן מעל 15 מיליון שקל.

מס שבח, עד לתיקון החוק היה קיים פטור בגין מכירת דירת מגורים שאינה יחידה אחת לארבע שנים. פטור זה בוטל בהליך החקיקה באוגוסט 2013 וקבע מספר מועדים בהם יחול מיסוי שונה. מי שברשותו דירות מגורים ומתכנן למכור אחת או יותר מהן, ראוי כי יבחן את השלכות השינויים בחוק כדי להימנע מתשלומי מס מיותרים. יודגש כי גם לדירה יחידה נקבעה תקרה בסך של 4.5 מיליון שקל והשווי העודף על סכום זה ימוסה במסלול של דירת מגורים מזכה החייבת במס.

מיסוי הכנסות מהשכרת דירות – לא חל שינוי במהות המיסוי ונשארו בתוקף שלושה מסלולים לבחירת הנישום. מסלול רגיל לפי מדרגות המס השולי, במקרה זה ניתן לקזז את כל ההוצאות בגין הדירה, מסלול פטור ממס עד לתקרה של 4,980 ¤ לחודש ומסלול מס מופחת בשיעור של 10% המוטל על המחזור . שני האחרונים ללא קיזוז הוצאות. מוצע לבדוק בהקשר הכנסות מהשכרת דירות מהו המסלול המועדף, את זהות השוכר (לא לעסק), היבטי ביטוח לאומי, תשלום מקדמה במועד והצורך להגיש דוחות לשלטונות המס.

ישנן כמובן סוגיות רגילות של סוף שנה כמו הפקדות בקופות גמל וקרנות השתלמות, הפחתות מלאי, מחיקת נכסים שיצאו משימוש, מחיקת חובות רעים וכיו"ב. במאמר כאמור התמקדנו בשינויים המהותיים המחייבים ייעוץ מקצועי.

הערה: יצוין כי אין באמור במאמר כדי לשקף את מלוא השינויים ואין לראות בו ייעוץ מקצועי. כל הנאמר כאן הינו לצרכי מידע כללי וכל פעולה על סמך הנאמר כאן הינה באחריות מבצע הפעולה.

הכותב שותף מנהל במשרד פניני את פניני רו"ח ומרצה בכיר במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

  • עוד באותו נושא:
  • מסים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully