וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תרוויחו מהתאוששות מדינות אירופה

סמנתה שרף, פורבס

4.12.2013 / 8:25

סוף סוף מסתמן שיבשת אירופה יוצאת מהמשבר הקשה שפקד אותה. הכלכלות שקרסו, יוון, ספרד ואיטליה, מתחילות להראות התאוששות. האם בורסות אירופה שוב רלוונטיות?

כאשר משקיעים יתבוננו אחורה על שנת 2013 הם עשויים לקרוא לה שנת ההון העצמי. בעוד נכסים המספקים הכנסה קבועה נאבקו, שוקי ההון המתפתחים ברחבי העולם היכו את התחזיות. בחלק האחרון של השנה, נראה כי מידי יום מתנפץ שיא חדש בארה"ב ובפעם הראשונה מזה שנתיים, הראו המניות האירופיות סימני חיים.

לאתר פורבס ישראל

רוב המומחים מצפים כי המגמה החיובית העולמית תמשיך גם בשנה הבאה. עם זאת, אלה מתוכם המתמקדים בערך אומרים שזה עשוי להיות מאוחר מדי מכדי להיכנס לשוק האמריקאי, ומוקדם מדי עבור השווקים המתפתחים. אך אל דאגה מכיוון ש-2014 עשויה להיות שנת ההון האירופאי.

"כולם עקבו אחר ההתקדמות של השוק האמריקאי", אומר מארק יוסקו, מנכ"ל מורגן קריק ניהול הון, "אך היא באמת מחווירה לעומת ההתקדמות של שווקים אחרים סביב העולם". רק לפני שנה וחצי משקיעים חשבו שגוש היורו יפול, אבל היום רובם מאמינים שהוא נמצא בצעדיו הראשונים בדרך לשיקום כלכלי. רוב המומחים ממליצים כיום על תיק השקעות עם נוכחות אירופית חזקה.

במהלך 2013 השווקים המפותחים עלו בביצועיהם על אלה המתפתחים. השוק האמריקאי שלט בחוזקו, אך רבים מאמינים כי הראלי עשוי להסתיים, מה שאומר שתיקון כלפי מטה עשוי להיות ממש מעבר לפינה. אפילו אם הצמיחה תמשיך, אין כבר הרבה מרווח לעליות בבורסה. באירופה לעומת זאת, יש עוד הרבה מרווח לעליות. כריס אלדרסון מ-T. Rowe Price, מצביע על כך שבאירופה ניתן לראות כרגע גם רווחים וגם הערכה שתימשך המגמה החיובית.

"אם הייתם שואלים לפני שנה אם אירופה תהיה חזקה כפי שהיא כעת, היינו סקפטים". הוא מציין שמניות מחזוריות, הנוטות להשתנות יחד עם טרנדים כלכליים, כמו אלו שבתחום הפיננסים והמכונות, החלו להראות שיפור מוקדם יותר השנה. לעומת זאת, מניות הנוטות להתנהג הפוך מהכיוון הכלכלי הקיים, דווקא הראו ביצועים נמוכים.

אלדרסון מציין גם את נשיא הבנק המרכזי של אירופה, מריו דראגי, שהצהיר שיעשה כל מה שנחוץ על מנת להציל את המטבע המשותף באיזור, ומדובר בסימן חיובי לקראת השנה הבאה. בנוסף, מדינות אירופאיות פריפריאליות צמצמו את היקפי הגירעון שלהן. ספרד ואיטליה הפגינו מדיניות מחודשת, שלא נראתה כמותה בשנים האחרונות, שגוררת עימה עליות בשערי המניות. יצרניות רכב בספרד למשל, הסכימו לחתוך 25% משכרן במטרה לשוב ולהפוך לתחרותיות.

"אנו חושבים שהכלכלות האירופיות הפריפריאליות מיצבו עצמן מחדש בזירת התחרותיות הגלובלית", אומר אלדרסון. "הצמיחה האירופית בעצם רק החלה. היא עדיין על רמות נמוכות מאוד, ולדעתי רק תגדל ותאיץ".

מניות ביוון למשל, עלו ב-100% בשנה החולפת ויש להן עדיין מרווח לעליות נוספות לפני שיגיעו לשיאן הקודם. כמובן שהרווחים במדינות כמו יוון וספרד מגיעים דווקא מהמניות שהיו בשיא השפל שלהן, זאת משום שהמשקיעים חשבו שהמדינות החזקות בגוש היורו ישאירו את חברותיהן החבוטות מאחור, מה שיוביל לפירוק גוש היורו. כעת, משהפרידה נראית סבירה הרבה פחות, משקיעים רבים חושבים שמשמעות הדבר היא שיש יותר מקום לצמוח ולגדול בו, וזה הזמן להיכנס ולהשקיע. יוסקו מציין ציטוט שבפיו הוא "אחד הציטוטים הגדולים של המשקיעים", והציטוט אומר "אתה מרוויח את הכסף הרב ביותר כשהמצב עובר מנוראי ממש ליחסית גרוע".

סיכוני המקרו, לעומת זאת, גבוהים. התאוששות הכלכלות עדיין במצב עדין והבנק המרכזי האירופי שולט במאזן שלהן. אם הבנק יחתוך להן את הנזילות, השווקים האירופיים עשויים להתייבש. מצד שני, אם הבנק יתחיל בהזרמת כספים ויבצע רכישות בעצמו, סביר יותר שתימשך הצמיחה שראינו במהלך השנה.

כמו משקיעים שמסתכלים מקרוב על הבנק המרכזי האירופי, משקיעים בשווקים מתפתחים מסתכלים על הבנק הפדרלי בארה"ב מקרוב, מחכים לאינדיקציות על צמצום תוכנית ההרחבה הכמותית.

באמצע השנה הנוכחית, שווקים כמו דרום אפריקה, טורקיה, אינדונזיה, הודו וברזיל (או בכינוין "החמישיה השברירית") הראו ביצועים חלשים. למדינות אלו יש כרגע גרעון גדול - הן מוציאות יותר על יבוא מאשר מה שהן מכניסות מיצוא - ולכן תלויות בארה"ב בכל הנוגע לנזילות. כאשר המשקיעים היו משוכנעים שעומדים לצמצם את תוכנית ההרחבה הכמותית, המטבעות של המדינות הללו הראו תנודתיות גדולה, ומשקיעים צמאי רווח פשוט "יצאו" בהמוניהם. אבל לואיס לאו, מנהל ההשקעות בברנדס, שמתמחה בשווקים מתפתחים לא מתרגש ומציין "השווקים הללו גם הראו קפיצה לא רעה כשברננקי (ראש הפד לשעבר) אמר שלא תהיה עוד הרחבה כמותית".

שווקים מתפתחים, במובן של שווקי הון, מראים ביצועים נמוכים מזה זמן מה", מציין ביל מקוואקר, סמנכ"ל שוקי הון בהנדרסון השקעות גלובליות. "זה בטח כבר מאוחר מדי למכור את השווקים המתפתחים, אבל בוא זמנית זה בטח גם מוקדם מדי לקנות".

  • עוד באותו נושא:
  • גוש האירו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully