וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פצלי הגז והנפט ישנו את המזרח התיכון"

8.12.2013 / 12:12

עו"ד שרגא בירן דיבר בוועידת ישראל 2013 על שוק האנרגיה העולמי ועל הגדלת חלקן של ארה"ב וסין בו

פאנל "הגיאופוליטיקה החדשה במזרח התיכון ומהפכת האנרגיה" בוועידת ישראל לעסקים 2013 נפתח היום (א') בסקירה של עו"ד שרגא בירן מהמכון לרפורמות מבניות, שדיבר על המעבר של ארה"ב ליצואנית גז ועל מהפכת פצלי הגז והנפט במזרח התיכון.

"מהפכת פצלי הנפט וגז הפצלים תשנה את המזרח התיכון, וגם הסינים יתנו את הטון פה במזרח התיכון", אמר בירן. "למרות מהפכת הגז בארה"ב, עדיין מרבית הגז והנפט נמצאים במזרח התיכון. הסיטואציה הזו גורמת לכך שסין, למרות המדיניות שלה, ממשיכה כל הזמן להשקיע סכומים עצומים בכל הרבדים של ייצור הנפט".

בפאנל "הגיאופוליטיקה החדשה במזרח התיכון ומהפכת האנרגיה" השתתפו, מלבד בירן, גם ד"ר פאתיח בירול, כלכלן ראשי בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה; ד"ר אדוארד לואיס מורס, מנהל וראש חטיבת מחקר סחורות ואנרגיה בסיטיגרופ; וקית אליוט, סגן נשיא בכיר לאזור במזה"ת בנובל אנרג'י.

"בשנת 2015 יהיו לסין בארות נפט שיספקו 3 מיליון חביות ביום", הוסיף בירן. "ישנה אפשרות להגיע לסיטואציה של אי-שליטה אימפריאלית על הנפט אלא שליטה טכנולוגית. המלחמות על גז ונפט הן נחלת העבר. לסין מאגרי פצלי נפט ופצלי גז עצומים אבל הם זקוקים לטכנולוגיה אמריקאית".

בירן הוסיף כי "הביקוש של סין לנפט הולך וגדל למימדים שלא יאומנו. תארו לכם מה יקרה כאשר בסין יוסיפו רכבים על האוכלוסיה. כיום יש רק 10 רכבים פרטיים על כל 1,000 סינים".

בירול ציין כי "מסר אחד שאיתו אני רוצה להתחיל הוא שעולם האנרגיה משתנה מאוד. המדינות והחברות שלא יצליחו לקרוא את השינויים יפסידו, ומי שיצליח לקרוא את המשחק ולמצב את עצמו - ינצחו. כבר ראינו מדינות, במיוחד בתחום הגז, שאינן מסוגלות לראות את השינויים והן סופגות הפסדים כבדים. ישראל עוברת תקופה מאוד חשובה מבחינת הבנת שוק האנרגיה, במדינה עצמה ובאזור.

"אני מאמין לעמיתים מישראל להבין את תנאי המשחק. ישראל אינה אי אנרגיה. כמה דברים על ההווה: משחק האנרגיה מכיל הרבה שחקנים, ויש כמה מדינות שהיו יבואניות אנרגיה במשך שנים ועכשיו הן יצואניות כמו ארה"ב וברזיל. שנית, ישנן כמה יצואניות מסורתיות אבל כיום, כמה מדינות, ישפיעו על השוק גם כצרכניות. המשקל שלהן בשוק האנרגיה יגדל, במיוחד במזרח התיכון. מפת האנרגיה משתנה, רק שליש מסחר הנפט מתקיים באסיה ואזור האוקיאנוס השקט ובעוד 15 שנה שני שליש מהמסחר יתרחש במזרח הרחוק, ולכן הקשר בין סין למזרח התיכון יתהדק.

"לרוסיה היה לקוח עיקרי לאנרגיה - אירופה, שם הביקוש לגז יחזור לרמות טרום המשבר רק ב-2020. לכן, רוסיה צריכה לחפש לקוחות חדשים כמו סין ויפן. עם זאת, יש כמה דברים שלא משתנים, ואני מצר על כך, כמו העלייה בפליטת הפחמן הדו חמצני. זה לא רק עניין של התחממות, הורדת מעיל והמשך הלאה, אלא יש לזה המון השלכות אחרות כמו המלחת מי תהום וכו'. עוד עניין: במדינות רבות יש המון סבסוד של דלקים מאובנים, כמו במזרח התיכון וזה יוצר בזבוז של אנרגיה. זו סכנה לפיתוח אנרגיה בת קיימא. ועדיין, כל אדם חמישי בעולם – אין לו חשמל, במיוחד באפריקה והודו. זו בעיה מוסרית, וגם בעיה כלכלית".

  • עוד באותו נושא:
  • פצלי גז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully