וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מ-75% מהנושים הצביעו בעד העברת אי.די.בי מידי דנקנר

אפרת פרץ

8.12.2013 / 19:40

בסיבוב הראשון של הצבעת נושי אי.די.בי, 35% הצביעו בעד דנקנר ו-71% בעד המתחרים. בסיבוב השני הצטרף בנק לאומי להצעה המובילה - זו של אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה

לקראת סוף עידן נוחי דנקנר באי.די.בי (569.5 12.19%+)? מעל ל-75% מבעלי אג"ח אי.די.בי הצביעו בעד הצעת השליטה של קבוצת אלשטיין-בן משה, לאחר שבנק לאומי הצטרף ל-71% מבעלי האג"ח שהצביעו בעדם בסיבוב הראשון, ובכך זכו השניים בהבעת אמון של המצביעים בסיבוב השני.

נוחי דנקנר בבית משפט השלום בת"א, אוגוסט 2013. יותם רונן
סוף עידן? נוחי דנקנר/יותם רונן

המשקיף החיצוני מטעם ביהמ"ש עו"ד חגי אולמן מסר במהלך אסיפת הנושים המתקיימת עתה כי בסיבוב הראשון, תוצאות הצבעות האג"ח באי.די.בי הן 71% בעד אלשטיין בן משה ואילו 35% בעד הצעת החברה. קרדיט סוויס הצביע בעד הצעת גרנובסקי דנקנר.

מוקדם יותר היום סלל בנק לאומי סלל את הדרך לניצחון מוחץ להצעתם המשותפת של אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה, במסגרת ההצבעות על רכישת השליטה בקונצרן אי.די.בי, לאחר שהודיע כי החליט להימנע בהצבעה.

בבנק ציינו היום כי בהימנעות "מביע לאומי את אי שביעות רצונו משתי ההצעות שהוגשו ע"י שתי קבוצות הרוכשים". "עם זאת", הוסיפו "לאומי סבור שיש לגבש פתרון מהיר ולהגיע להסדר עבור נושי אי.די.בי אחזקות ונושי אי.די.בי פתוח - לפיכך יתמוך בהצבעתו השנייה, ככל שתהיה כזו, בהצעה שתזכה במרבית הקולות בהצבעה הראשונה".

בין התומכים בהצעת אלשטיין-בן משה נמנים נציגות האג"ח של אחזקות, המורכבת מקרן הפנסיה גילעד ובית ההשקעות אקסלנס; גופים מוסדיים ובהם פסגות, הראל ומיטב דש; ומחזיקים פרטיים המיוצגים ע"י אוהד אלוני וקרן ברוש.

נוחי דנקנר אמר בתגובה כי "הכותרות על העברת השליטה באי.די.בי מוקדמות. ספירת ההצבעות וההליך המשפטי כולו עדיין לא הסתיימו. צריך לזכור שרק לפני כשבועיים הייתה הצבעה שבה הובלנו ברוב עצום, ואני מאמין שטרם נאמרה המילה האחרונה והתוצאה הסופית תהיה שונה".

אדוארדו אלשטיין במשפטו של נוחי דנקנר במחוזי ת"א, אוגוסט 2013. יותם רונן
בנק לאומי סלל את הדרך. אלשטיין/יותם רונן

בגזרת דנקנר כבר הבינו בימים האחרונים כי המערכה הנוכחית הוכרעה, אך דנקנר אינו מתכוון ככל הידוע להרים ידיים. כעת פניו לעבר השלב הבא - מאבק משפטי נגד ההליך. בימים אלו עובדת סוללת עורכי הדין המשומנת של הקבוצה, בראשות עו"ד רם כספי, על ניסוח מסמך ההתנגדות שלה להצעת אלשטיין-בן משה. את המסמך היא צפויה להגיש לביהמ"ש ביום רביעי הקרוב, במסגרת הגשת ההתנגדויות להסדר החוב הנבחר.

דנקנר ניסה עד הרגע האחרון ממש למנוע את רוע הגזרה, כאשר ביום שישי האחרון הגיש לשופט המחוזי איתן אורנשטיין בקשה לדחות את ההצבעות ביום אחד, אלא שהוא נענה הבוקר בשלילה. ככל הנראה תנסה קבוצת גרנובסקי-דנקנר להמשיך בקו אותו הובילה בימים האחרונים, שמתמקד בדה לגיטימציה של המשקיע האנונימי מוטי בן משה, שותפו של אדוארדו אלשטיין בהצעה הנגדית, בעיקר בכל הנוגע למקורותיו הכספיים. אי.די.בי תטען כי לא ברור מהו מקור כספו של בן משה, אם יש כזה בכלל, והאם הוא באמת בעל השליטה באקסטרא הולדינג כפי שהוא מתיימר להיות.

המומחה מטעם ביהמ"ש, אייל גבאי, והמשקיף החיצוני עו"ד חגי אולמן, כבר הביעו את עמדתם בנושא והודיעו כי הם מקבלים את עמדת בן משה לפיה הוא בעל השליטה בקבוצת אקסטרא הולדינג, וזאת בהתאם לתצהיר חתום על ידי עו"ד שהגיש להם. מאחורי עמדתם של המומחה והמשקיף עומד רצונם העז של מחזיקי אג"ח אי.די.בי אחזקות חדלת הפירעון להביא לסיומה של סאגת הסדר החוב בחברה, שהחלה לפני למעלה משנה וחצי.

היקף החוב של אחזקות לנושים עומד על כ-2 מיליארד שקל. את רוב מחזיקי האג"ח לא מעניין מהיכן יגיע הכסף, העיקר שיראו כמה שיותר וכמה שיותר מהר, שכן ככל שעובר הזמן גדל הסיכון לנכס היחיד העומד לרשותם - החברה הבת אי.די.בי פתוח, שעשויה להיכנס בעצמה להסדר חוב, ובכך להעמיד בסיכון את הסדר החוב אליו הגיעו.

בדוח האחרון שהגיש גבאי לביהמ"ש, צוין כי המומחה הסתמך בניתוחו בכל הנוגע למצבה הפיננסי של קבוצת אקסטרא הולדינג, על המסמכים שהציגה בפניו הקבוצה. במילים אחרות, הוא לא ביצע בדיקה מעמיקה אלא בנה על כך שהממונה על הביטוח ושוק ההון באוצר, דורית סלינגר, תבצע אותה בעצמה. זאת, לאור העובדה שכל אחת מקבוצות המציעים במכרז אי.די.בי, התחייבה בפני המחזיקים ובפני גבאי כי אם הצעתה תזכה, היא תעמיד את המסמכים הדרושים לבדיקת הממונה.

בקבוצת גרנובסקי-דנקנר מלינים גם על התערבותה של המדינה בהליך המכרז, כפי שהיא באה לידי ביטוי במכתבו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, שפורסם בשבוע שעבר, עם תחילת ההצבעות על הסדר החוב בקונצרן. מדובר במכתב לרשות ני"ע ולכנ"ר, בו קבע ליכט כי על הצעת גרנובסקי-דנקנר לעמוד ברוח חוק הריכוזיות, שפירושה אי בניית פירמידה חדשה על הקונצרן.

בהתאם יטענו ככל הנראה בקבוצת גרנובסקי-דנקנר, כי ליכט התערב בעקיפין בהצבעות, מכתבו פורש באופן שגוי על ידי התקשורת וצוטט לא נכון על ידי מודעות שהפיצו אלשטיין ובן משה. לטענתם, מכתבו של ליכט קטע מומנטום חיובי שהיה להצעת הקבוצה בקרב מחזיקי האג"ח והטה את הכף לרעתה.

כך או אחרת, המערכה הנוכחית על אי.די.בי אולי הוכרעה, אך המלחמה על אי.די.בי כנראה תימשך. דנקנר, בעל חובות פרטיים של מאות מיליוני שקלים למערכת הבנקאית בחברות גנדן וטומהוק (המחזיקות באי.די.בי), ילחם עד הרגע האחרון וינסה כנראה למשוך עוד חודשים את המאבק. זאת בשעה שקופת הקונצרן הולכת ומצטמקת בשל עלויותיו הכבדות של קרב ההישרדות הזה.

פרשנות: מכירת גיוון אימג'ינג - הישג יפה, אבל מעט מדי ומאוחר מדי

מכירתה הצפויה של גיוון אימג'ינג לקובידאן תמורת כמיליארד דולר מהווה הישג מרשים לקבוצת אי.די.בי ולעומד בראשה, אך ספק גדול האם היא הוסיפה תמיכה כלשהי לנוחי דנקנר בקרב מחזיקי האג"ח. אלה סיימו היום את ההצבעות לגבי זהות קבוצת המשקיעים שתשלוט בקונצרן בעתיד.

מבחינת מצבו הפיננסי המאתגר של הקונצרן, הרי שהמכירה, לכשתצא לפועל, תשפר באופן מהותי את מצבה הפיננסי של דיסקונט השקעות שבימים אלו נמצאת בישורת האחרונה לקראת מיזוגה עם החברה הבת כור. עם זאת, היא לא צפויה להגדיל את התמורה שיקבלו מחזיקי האג"ח שבראש הפירמידה - אי.די.בי אחזקות - במסגרת הסדר החוב בקונצרן.

לדסק"ש התחייבות שוטפות של 4.7 מיליארד שקל, מחציתן לשנתיים הקרובות. בקופת החברה היו בסוף ספטמבר 634 מיליון שקל, ומכירת גיוון בשילוב עם עסקת המיזוג של כור, צפויות להכניס לקופת החברה כ-1.5 מיליארד שקל, ולספק לדסק"ש בסיס איתן לתשלום התחייבויותיה בשנתיים הקרובות.

לדסק"ש יתרת עודפים שלילית של מיליארדי שקלים במאזן ולפיכך אין לה אפשרות לחלק דיבידנד ולהטיב עם מצבה של החברה האם, אי.די.בי פתוח, שעל פי הערכות צפויה להיכנס בחצי השנה הקרובה לחדלות פירעון, אם לא תמכור את כלל ביטוח או שיוזרם לתוכה כסף משמעותי. אי.די.בי פתוח מוחזקת במלואה ע"י אי.די.בי אחזקות שגם היא, כאמור, לא תיהנה מזרימת המזומנים לדסק"ש בגין מכירת גיוון.
בעקבות הזינוק היום במניית גיוון, עלו מניות דסק"ש ב-3.6% ועליות של עד 2.5% נרשמו באג"ח החברה.

1.8 מ' ש' לליאור חנס

לא רק דסק"ש צפויה ליהנות ממכירת גיוון ומהמיזוג הצפוי עם כור. גם ליאור חנס, מי שהוביל עד לאחרונה את דסק"ש ופעל למכירת גיוון, ומשמש כיום כיו"ר כור, צפוי ליהנות מפעולות אלו.

היום הודיעה כור על כינוס אסיפת בעלי מניות במטרה לאשר לחנס את המענק השנתי ל-2013. חנס צפוי לקבל כ-1.8 מיליון שקל מענק, וזאת לאחר שהודיע כי באופן חד פעמי הוא מוותר על קבלת המענק המקסימלי העומד על 2.8 מיליון שקל. יחד עם עלות שכרו הבסיסית (כ-2.8 מיליון שקל) הוא צפוי לסיים את 2013 עם שכר של 4.6 מיליון שקל.

לא מן הנמנע כי הביקורת הציבורית סביב התנהלות קונצרן אי.די.בי תחת שליטתו של דנקנר, היא שהביאה את חנס לוותר על כ-36% מהמענק שהובטח לו, אך בכל מקרה חנס עדיין מסיים את השנה החולפת עם שכר הגבוה בכמיליון שקל מזה שקיבל ב-2012.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully