וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שרציתם לדעת על דו"חות הפנסיה

עו"ד גל גורודיסקי

10.12.2013 / 11:55

כמה מחויב המעסיק להעביר לקרן הפנסיה? האם אפשר לעבור מחברת פנסיה אחת לשניה? ומה עם דמי הניהול? עו"ד גל גורודיסקי מסביר איך לקרוא את הדו"ח המבלבל

אנו מתקרבים לסיומה של שנת כספים נוספת שלאחריה ימתינו לנו בתיבת הדואר דו"חות מחברות הביטוח וקרנות הפנסיה. רבים אינם טורחים לעיין בדו"חות אלה, ורבים אחרים אינם מבינים את הכתוב בהן, וחבל, מכיוון שביצוע מספר בדיקות פשוטות של הדו"ח עשויות לחסוך לנו כספים ו/או תקלות עתידיות. כיום, כאשר כל העובדים במשק מבוטחים בהסדר פנסיוני על פי צו ההרחבה הכללי, על כל אחד מאתנו לבדוק את הדו"ח הפנסיוני ולהבין אותו.

האם המעסיק שלי חייב להפקיד עבורי לפנסיה?

החל משנת 2008 כל עובד זכאי להסדר פנסיוני לפי צו הרחבה בדבר פנסיה חובה במשק. שיעורי ההפקדה לפי הצו גדלו במהלך כל שנה משנת 2008 ועד שנת 2014, והחל מינואר הקרוב הם יעמדו על 6% תגמולי מעסיק, 6% פיצויים מעסיק, 5.5% תגמולי עובד.

מדוע עלי לבדוק את הדוח במועד קבלתו?

חלק מהזכויות הפנסיוניות מתיישנות ולכן המתנה ארוכה עשויה לגרום לאיבוד זכויות כספיות. בנוסף, אם יש תקלה בהסדר הפנסיוני, הנוגעת לכיסויים הביטוחים, העובד עלול למצוא עצמו ללא כיסוי במקרה של מוות או נכות. בכל מקרה חשוב לשמור את כל הדוחות ללא מגבלת זמן.

איך אני יודע אם המעסיק מפקיד את הסכום הנכון?

שיעורי ההפקדות נקבעים לפי ההסכם האישי, ההסכם הקיבוצי, או צו ההרחבה החל על העובד בהתאם לענף בו הוא מועסק, ובהתאם להסדרים החלים אצל המעביד. על מנת לברר את השיעור המדויק ואת ההסכמים הקיבוציים, רשאי כל עובד לדרוש ממעסיקו הודעה המפרטת את תנאי עבודתו. על פי החוק, המעסיק חייב למסור הודעה כזאת, הכוללת גם פרטים אודות חובתו הפנסיונית. מעסיק שלא מוסר הודעה לעובד צפוי לקנסות ולעיצומים נגדו.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

איך בודקים אם המעסיק מפקיד כספים לפנסיה במועד?

הדוח השנתי כולל פירוט של כל הסכומים שהופקדו לפי חודשי הפקדה. יש לוודא שבכל חודש הופקדו הסכומים בכל הסעיפים. יש לוודא שהסכומים המופקדים תואמים לסכומים המפורטים בתלוש השכר. במקרה של אי התאמה, יש לפנות למעסיק או לארגון העובדים או לחברת הביטוח. אם זה לא עוזר, יש לפנות לטיפול משפטי.

האם אני זכאי להעביר את הכספים מחברת ביטוח אחת לאחרת?

כל עובד רשאי לבחור את ההסדר הפנסיוני שלו ואת הגוף המוסדי (קרן פנסיה או חברת ביטוח) בו הוא חוסך. לשם כך, רשאי כל אחד לבקש לנייד את הכספים מקרן פנסיה אחת לאחרת. לשם כך רצוי לקבל המלצה מיועץ פנסיוני או מסוכן ביטוח.

האם ניתן להקטין את דמי הניהול שאני משלם?

כל דוח פנסיוני מפרט את דמי הניהול השנתיים שנגבו מהכספים המופקדים. ניתן להוריד את דמי הניהול על ידי התמקחות עם סוכן הביטוח, עם קרן הפנסיה או עם חברת הביטוח. אם ניתנת לכם תשובה שלא ניתן לשנות את דמי הניהול, כדאי לבקש להעביר את הכספים.

האם ניתן לקבוע למי יעבור הכסף במקרה של פטירה?

בקרן פנסיה לא ניתן לקבוע מי יקבל את הכסף. הכסף משולם לפי הוראות התקנון לאישה ולילדים מתחת לגיל 18. לעומת זאת, בביטוח מנהלים ניתן לקבוע מוטבים אחרים לכספי הפוליסה במקרה של פטירה. חשוב לזכור שבדרך כלל הוראות צוואה אינן חלות על הסדרים פנסיונים.

האם אני זכאי לכספי הפיצויים הצבורים כאשר אני מתפטר?

ברוב המקרים גם עובד שמתפטר זכאי לצבירת הכספים בסעיף הפיצויים בקרן הפנסיה או בביטוח המנהלים שלו, הן מכוח סעיף 14 או סעיף 26 לחוק פיצויי פיטורים, והן בהתאם להוראות צו ההרחבה הכללי בדבר פנסיה חובה.

האם כדאי למשוך פיצויי פיטורים מההסדר הפנסיוני

הכספים הצבורים בהסדר הפנסיוני נועדו לאפשר הגנה כלכלית במקרה של פרישה, נכות או מוות. משיכת הפיצויים במקרה של סיום עבודה לפני גיל פרישה, פוגע בהגנה הפנסיונית. לכן, בדרך כלל מומלץ שלא למשוך את כספי הפיצויים. במקרה של סיום עבודה, מומלץ לקבל ייעוץ פנסיוני והמלצה מסוכן הביטוח או מיועץ פנסיוני.

הכותב הוא עו"ד המתמחה בדיני עבודה ופנסיה, שותף במשרד גורודיסקי ושות'

  • עוד באותו נושא:
  • פנסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully