וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זינוק של 71% במכירת דירות באוקטובר

קובי ישעיהו

12.12.2013 / 14:37

"אורות אדומים" של משרד האוצר: גידול חד ברכישת דירות חדשות ויד שניה - ע"י זוגות צעירים וכן משפרי דיור. מספק הדירות שנמכרו עמד על 9,500

בחודש אוקטובר נרכשו כ-9,500 דירות, עלייה של 71% בהשוואה לרמה הנמוכה אשר נרשמה בחודש ספטמבר, על רקע חגי תשרי שחלו באותו החודש. בהשוואה לאוקטובר אשתקד נרשם גידול של 18%, כאשר גידול זה הושפע אף הוא מחגי תשרי, שחלו אשתקד באוקטובר. בסיכום דו-חודשי, סך מספר הדירות שנרכשו בספטמבר-אוקטובר השנה עמד על קרוב ל-12 אלפי דירות, בדומה לרמת העסקאות בחודשיים המקבילים אשתקד. כך עולה ממסמך "אורות אדומים" החודשי של משרד האוצר על מצב המשק.

משקל המשקיעים בסך העסקאות בחודש אוקטובר עמד על כ-23%, בדומה לרמתו בחודש הקודם. אזור תל אביב, אשר רשם גידול משמעותי במשקל המשקיעים בחודשיים הקודמים, כאשר בספטמבר הגיע משקל המשקיעים באזור זה לרמתו הגבוהה ביותר מאז דצמבר 2011, רשם ירידה חדה במשקל המשקיעים בחודש אוקטובר (ירידה המתמקדת בפלח השוק של דירות יד שניה).

הירידה בפעילות המשקיעים בתל אביב בפלח השוק של דירות יד שניה, הייתה בין הגורמים המרכזיים אשר הביאו לרמת השפל שנרשמה בסך העסקאות בדירות יד שניה באזור זה בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2013. כך, בעוד שברמה הארצית מספר העסקאות בדירות יד שניה בחודשיים אלו היה גבוה ב-40% מרמת השפל בעסקאות שנרשמה בתקופה המקבילה בשנת 2011, על רקע המחאה החברתית, באזור תל אביב חזרה רמת העסקאות בדירות יד שנייה בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2013 לרמתה באותה התקופה בשנת 2011.

באוצר מציינים כי ניתוח הממצאים מלמד כי מלבד הירידה החדה ברכישות המשקיעים בהשוואה בין שתי התקופות לעיל, נרשמה ירידה גם ברכישות משפרי הדיור. ירידות אלו קוזזו ע"י גידול חד ברכישת דירות יד שניה ע"י זוגות צעירים.

על רקע הממצאים באוצר מציינים כי בפלח השוק של הדירות החדשות, מספר הרכישות באזור ת"א בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2013 היה גבוה פי 2.6 בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2011 (לעומת פער של פי 1.3 ברמה הארצית), כאשר מי שהובילו גידול זה היו המשקיעים ומשפרי הדיור.

בפילוח בין הסגמנטים השונים של השוק ברמה הארצית נמצא כי רכישות משפרי הדיור רשמו את שיעור הגידול הגבוה ביותר (גידול של 80 אחוזים, בהשוואה לספטמבר), בעוד שרכישות המשקיעים ורוכשי דירה ראשונה רשמו שיעורי גידול זהים (66 אחוזים). בניתוח זה בולט אזור ירושלים עם גידול חריג של 130 אחוזים ברכישות הזוגות הצעירים, כפליים משיעור הגידול ברכישות משפרי הדיור באזור. עיקר הגידול מתרכז בפלח השוק של הדירות החדשות, כאשר סביר להניח כי תרמה לכך העובדה שחודש אוקטובר היה החודש האחרון למיצוי "מענק ירושלים" לרוכשי דירה חדשה בעיר.

נתונים ראשונים לחודש נובמבר מצביעים על רמת עסקאות דומה לזו שנרשמה באוקטובר.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully