וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכלכלה העולמית תקרוס? תרחישי הקיצון ל-2014

17.12.2013 / 12:42

סקסו בנק מציג, כמדי שנה, את 10 התרחישים הקיצוניים שעלולים לפקוד את הכלכלה הגלובלית בשנה הבאה

כמדי שנה, גם השנה הכין סקסו בנק 10 תרחישי קיצון לשנה הקרובה, שסבירותם נמוכה למדי אך לא מדובר בתרחישים דמיוניים לחלוטין. חובבי תיאוריית "הברבור השחור" יתעניינו בוודאי באותם תרחישים, בעוד שאחרים יראו בהם כקוריוז ותו לא.

"התחזיות השערורייתיות אינן התחזיות הרשמיות של סקסו בנק ל-2014, אלא נועדו להציג את הסיכונים הגדולים ביותר לשימור ההון, ולעודד את המשקיעים להתכונן גם לתרחישים הגרועים ביותר, לפני שהם סוחרים או משקיעים", מסר סטין ג'קובסון, הכלכלן הראשי של סקסו בנק. "זוהי תחזית לאירועים קריטיים שיכולים להתרחש ולגרום לשינוי - יש לקוות שלטובה. כל השינויים המשמעותיים בהיסטוריה, לטוב ולרע, קרו אחרי שהדרך הישנה שבה היה נהוג לעשות דברים נכשלה כישלון מוחלט. כיום, העושר הגלובלי וחלוקת ההכנסות ממשיכים להיות מוטים במידה רבה לצד אחד - המשמעות היא ששינוי משמעותי הוא אפשרות סבירה יותר מאי פעם, עקב חוסר יציבות בלתי פוסק. 2014 יכולה וצריכה להיות שנה שבה לא רק שיהיה צורך בקבלת מנדט לשינוי, אלא המנדט הזה גם יינתן".

להלן תרחישי הקיצון של סקסו בנק לשנת 2014:

■ האיחוד האירופי יטיל מס עושר על בעלי חסכונות של 100 אלף אירו: על פי תרחיש קיצון זה, הדפלציה והיעדר הצמיחה באירופה עשויים להוביל לפאניקה באיחוד ולגרום לנציבות האירופית להטיל "מס עושר" על כל מי שמחזיק בחסכונות של 100 אלף אירו או דולר. זאת, במטרה להפחית את חוסר השוויון הכלכלי וליצור מקורות מימון להגנה מפני משבר.

■ 5 "מניות הטכנולוגיה השמנות" - אמזון, נטפליקס, טוויטר, פנדורה מדיה ו-Yelp -יצנחו: על פי תרחיש קיצון זה, בעוד שסקטור טכנולוגיית המידע בארה"ב נסחר בשוויים נמוכים בכ-15% מהשוויים הממוצעים של מניות מדד S&P 500, ישנה קבוצה קטנה של מניות טכנולוגיה שנסחרת בפרמיה עצומה של כ-700% מעל לשווי שבו נסחרים השווקים. 5 "מניות הטכנולוגיה השמנות" - הלא הן אמזון, נטפליקס, טוויטר פנדורה מדיה ו-Yelp - נסחרות במכפילים גבוהים המייצגים יחסי סיכון/סיכוי עלובים. הערכות שווי יצירתיות הן בדיוק מה שעשוי לגרום למשקיעים להיות זהירים יותר לגבי פרמיות השווי העצומות שבהן נסחרת קבוצה קטנה של מניות טכנולוגיה. כל זה עלול להוביל לכך שאם ניצור מדד סינתטי של חמש המניות האלה, במשקל זהה לכל אחת, שיתחיל ב-100 ביום המסחר האחרון של 2013 - מדד זה יצנח לשווי 50 (כלומר למחצית משוויו) במהלך 2014.

■ הבנק המרכזי של יפן יפעיל "טריק" חדש למלחמה בדפלציה - וימחק את החזקותיו באג"ח ממשלת יפן: על פי תרחיש זה, המנוע של ההתאוששות העולמית ייכבה ב-2014, ישלח את נכסי הסיכון לירידות וייאלץ את המשקיעים לרוץ חזרה לין היפני. בייאושו, יחליט הבנק המרכזי של יפן פשוט למחוק את כל החזקותיו באג"ח הממשלתי, בניסיון אחרון להיחלץ ממלכודת הדפלציה שבה לכודה המדינה מזה שני עשורים. נשמע כמו תרחיש מטורף? הכל אפשרי כשמשבר מתרחש. עבור יפן, המשמעות תהיה שכ-15% מהחוב הממשלתי פשוט ייעלמו.

■ ארה"ב תגלוש לדפלציה למרות שהאינדיקטורים הכלכליים מרמזים שהכלכלה האמריקאית מתחזקת: הפדרל ריזרב מהסס עם הפחתת רכישות האג"ח ויש לו סיבות טובות. שוק המגורים ממשיך להיות פגיע וגידול בשכר אינו נראה באופק. אולם פארסה נוספת של הקונגרס בינואר עלולה לשלוח את האינפלציה מטה בשנה הבאה, ודפלציה תחזור שוב להיות הדאגה המרכזית של ועדת השווקים הפתוחים הפדרלית.

■ תוכנית ההקלה הכמותית תסתער על שוק המשכנתאות: ההקלה הכמותית בארה"ב הפחיתה את עלויות הריבית ושלחה את מחירי נכסי הסיכון לחלל, מה שיצר תחושה מלאכותית של שיפור בכלכלה. אולם האתגרים הקשים נותרו, במיוחד לשוק הדיור, שמונשם בהנשמה מלאכותית. על פי תרחיש זה, ועדת השווקים הפתוחים הפדרלית תהפוך את תוכנית ההקלה הכמותית השלישית (QE3) לתוכנית לרכישת אג"ח מגובות משכנתאות במימון 100% ותרחיב את התוכנית ל-100 מיליארד דולר בחודש לעומת 85 מיליארד דולר כיום - בניגוד מוחלט לציפיות לצמצום תוכנית הרכישות.

■ מחיר הנפט יצנח ל-80 דולר לחבית: על פי תרחיש זה, השוק העולמי יוצף בנפט בזכות ייצור מוגבר של נפט בשיטות לא קונבציונליות והגדלת התפוקות על ידי ערב הסעודית. לראשונה מזה שנים, קרנות גידור יבנו פוזיציית שורט משמעותית על הנפט, ויסייעו לצניחת מחיר הנפט הגולמי מסוג ברנט לאיזור ה-80 דולר לחבית. לאחר שיצרני הנפט יתעשתו ויפחיתו את הייצור, מחיר הנפט יתאושש והתעשייה תגיע למסקהנה שמחירי נפט גבוהים אינם דבר שפג תוקפו.

■ גרמניה תגלוש למיתון: על פי תרחיש קיצון זה, 5 שנים של ביצועי יתר של גרמניה יגיעו לקיצן ב-2014, בניגוד לקונצנזוס בשווקים, הצופה צמיחה של 1.7% במדינה בשנה הקרובה. שנים של שגשוג בגרמניה יגרמו אפילו לארה"ב להפנות עורף לכלכלה החזקה ביותר באירופה, ולא ניתן לשלול אפשרות לתוכנית מתואמת של כמה כלכלות מרכזיות, במטרה להפחית את העודף המסחרי של גרמניה. הוסיפו לכך צניחה במחירי האנרגיה בארה"ב, שתניע חברות גרמניות להעביר ייצור מערבה; תחרותיות פוחתת עקב עליית השכר הריאלי; דרישות של ה-SPD, השותפה החדשה בקואליציה במדינה, להיטיב עם המעמד הנמוך ועם מעמד הביניים; וסין שתתמקד יותר בצריכה פנימית - והתוצאה עלולה להיות צניחה מפתיעה בפעילות הכלכלית.

■ מדד ה-CAC 40
( 4,087.04 -0.80% ) הצרפתי יצנח ב-40%: על פי תרחיש קיצון זה, שוקי המניות בעולם יתקעו בחומה וימעדו קשות בעקבות ההבנה שהמנוע היחיד לעליות בשווקים הוא תיאוריית "הטיפש יותר". בינתיים, תחושת חוסר הנוחות בצרפת מהעדר הניהול של ממשלת הולנד תלך ותחמיר. מחירי הדיור, שמעולים לא חזרו לעצמם לאחר משבר 2008, יצנחו, ואיתם גם הצריכה ואמון הצרכנים. מדד ה-CAC 40 יצנח עד סוף השנה ב-40% ביחס לרמות השיא שבהן נסחר ב-2013.

■ המטבעות של ברזיל, הודו, טורקיה, דרום אפריקה ואינדונזיה יצנחו ב-25% ביחס לדולר: תחילת תהליך העלאות ריבית בעולם, שצפוי בהמשך לצמצום תוכנית ההקלה הכמותית בארה"ב, יגדיל את עלויות ההון ומדינות עם גרעון ממשלתי גדל, כגון ברזיל, הודו, דרום אפריקה, אינדונזיה וטורקיה, יהיו פגיעות יותר לירידה בתיאבון הסיכון של המשקיעים בעולם. כל זה יוביל בסופו של דבר לירידה בערך המטבע שלהן, במיוחד אל מול הדולר האמריקאי. מדובר במדינות שחוו צמיחה דרמטית בעשור האחרון, מה שמשך אליהן השקעות זרות במיליארדי דולרים. אבל ככל שזרם הכסף הזול יתייבש והגירעון הממשלתי שלהן יצמח. הבחירות הצפויות בהודו במאי ובאינדונזיה ביולי עלולות לגרום לדחיית הטיפול בגרעון התקציבי, מה שיחריף את המצב. הזמן החולף יותיר להן רק ברירה אחת הוזלה של ערך המטבע.

■ ברית אנטי-איחוד תהפוך לקבוצה הגדולה ביותר בפרלמנט האירופי ותחזיר את אירופה לאנדרלמוסיה פוליטית וכלכלית: בתרחיש זה, בעקבות הבחירות לפרלמנט האירופי בחודש מאי, תוקם בפרלמנט ברית פאן- אירופית של נציגים המתנגדים לאיחוד, וזו תהפוך לקבוצה הגדולה ביותר בפרלמנט. הפרלמנט האירופי החדש יבחר יו"ר שמתנגד לאיחוד וראשי מדינות אירופה לא יצליחו לבחור נשיא לנציבות האירופית וישלחו את אירופה חזרה לאנדרלמוסיה פוליטית וכלכלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully