וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת שופרסל: המנכ"ל לשעבר הורשע בהפרת תנאי מיזוג

אילנית חיות ואלה לוי-וינריב

23.12.2013 / 15:01

הרקע לכתבי האישום בפרשה - שתי חשיפות של "גלובס" שבעקבותיהן נפתחה חקירה פלילית נגד שופרסל ובכיריה. שופרסל הורידה מהמדפים מותגים מובילים בעקבות מכירת מותגים אחרים של אותם ספקים ב"מחירי רצפה" במגה

"אני מזכה את הנאשמים מהעבירות שיוחסו להם באישום הראשון ומזכה אותם בעבירות שיוחסו להם באישום השני" - כך הכריז היום (ב') השופט משה יועד הכהן בבית המשפט המחוזי בירושלים בדיון הקראת הכרעת הדין במשפטם של מנכ"ל שופרסל לשעבר אפי רוזנהויז וסמנכ"ל הסחר אלי גידור והרשת.

במשפט קצר זה הודיע השופט למעשה כי הוא מרשיע את רוזנהויז ושאר הנאשמים בשתי עבירות של הפרת תנאי מיזוג וארבע עבירות של ניסיון לעריכת הסדרים כובלים - כל העבירות שיוחסו לו בפרשת הורדת המוצרים ממדפי שופרסל. מדובר בהרשעה תקדימית בעבירות הפרת תנאי מיזוג וניסיון לעריכת הסדר כובל, בפרשה שהייתה פרשת דגל ברשות ההגבלים העסקיים.

מנגד זוכו כל הנאשמים מהפרשייה המיוחסת להם בחלקו השני של כתב האישום, בפרשת רזיט שיווק.

חשיפת "גלובס" הובילה לאישום

הרקע לכתבי האישום בפרשה הן שתי חשיפות של העיתון "גלובס", שבעקבותיהן פתחה הממונה על ההגבלים העסקיים דאז, רונית קן, בחקירה פלילית נגד שופרסל ובכיריה.
כפי שנחשף ב"גלובס" בדצמבר 2008, רשת שופרסל הורידה מהמדפים מספר מותגים מובילים, וזאת בעקבות מכירת מותגים אחרים של אותם ספקים ב"מחירי רצפה" ברשת המתחרה מגה.

הורדת המוצרים מהמדפים נעשתה כצעד ענישה וכלחץ על הספקים, על מנת שיפעלו להפסקת מבצעי ההנחות ברשת מגה. המותגים שהורדו מהמדפים הם נס קפה רד מאג של אסם, תה קר אייס טי של ויסוצקי, פריגת בקרטוניות, שישיות מים מינרליים של 1.5 ליטר של נביעות ושוקולד השחר שהורד מהמדפים בכמחצית סניפי שופרסל.

במבצע שהוחל ברשת מגה כשבוע לפני הורדת המוצרים, נמכרו שוקולד השחר, שוקולית עלית, מיץ פריגת, תה ויסוצקי (100 יחידות) ושמפו פינוק או קונדישינר פינוק במחיר של 2 שקלים ליחידה, בקנייה מעל 100 שקל ברשת. בקנייה מעל 200 שקל נמכרו גם המותגים טונה ויליגר (חבילה של 4 יחידות), אקונומיקה סנו ג'אוול, קטשופ אסם, משחת שיניים קולגייט ואבקת כביסה אריאל 1.25 ק"ג, במחיר של 4 שקלים ליחידה.
שופרסל החליטה לפגוע גם בנביעות למרות שהוא לא נמכר במבצע, וזאת בשל היותו שייך לקוקה-קולה המחזיקה גם בפריגת.

יממה לאחר החשיפה כאמור, פתחה רשות ההגבלים בחקירה פלילית נגד הרשת. בכירי חברות המזון והצריכה שנגעו לפרשה זומנו למתן עדות, שלאחריה פשטו חוקרי הרשות על משרדי שופרסל וחקרו את הבכירים באזהרה. בבסיס החקירה עמד החשד כי שופרסל הפרה את תנאי המיזוג עם רשת קלאבמרקט שאושר בשנת 2005.

במסגרת אישור אותו מיזוג קבע הממונה על ההגבלים שני תנאים שנועדו להפחית את עוצמתה של שופרסל ולהגן על התחרות בשוק. ראשית, נקבע כי שופרסל לא תתערב בדרך כלשהי בתנאים מסחריים הניתנים על-ידי ספק למתחרה שלה. שנית, נקבע כי שופרסל לא תדרוש מספק אי-אספקת מוצרים למתחרה, ולא תסרב לרכישת מוצרי הספק או תתנה אותה בדרישה כזאת.

הסדר כובל

חקירת הרשות התרחבה לפרשה נוספת שנחשפה ב"גלובס" יממה לאחר מכן, ולפיה שופרסל החליטה להסיר מהמדפים גם את מותג העוגיות של חברת הדר ואת מותגי הוופלים והעוגיות של חברת רוקחמן, המשווקים לשופרסל על-ידי חברת רזיט. צעד זה ננקט על-ידי שופרסל בשל העובדה שחברת רזיט החלה לייצר עבור מגה מותג פרטי.

בתום חקירה ממושכת, בפברואר 2010, הגישה רשות ההגבלים העסקיים לבית המשפט המחוזי בירושלים כתב אישום נגד המנכ"ל אפי רוזנהויז, סמנכ"ל הסחר אלי גידור ורשת שופרסל עצמה, בגין הפרת תנאי מיזוג וניסיון להסדר כובל. בשולי כתב האישום ציינה הרשות כי בכוונתה לעתור למאסר בפועל אם הנאשמים יורשעו.

על-פי כתב האישום, שופרסל ומנהליה הבכירים לא קיימו את התנאים שהושתו על שופרסל במסגרת מיזוג שופרסל-קלאבמרקט, והם מואשמים בניסיון להסדר כובל, במטרה להפחית את התחרות בין שופרסל לבין מתחריה.

במוקד של כתב האישום עמדו שיחות שניהל רוזנהויז עם המנכ"לים של הספקים הבולטים במשק, מתוך ניסיון לגרום להם להפסיק מבצעי הנחות ברשת המתחרה מגה.

בכתב האישום נכתב כי בעקבות פרסום מבצע הרבוע הכחול, החליטו רוזנהויז וגידור ליצור קשר עם הספקים אשר מוצריהם נמכרו במקביל בשני המבצעים, כדי לפעול להפסקת המבצע ברבוע כחול, ורוזנהויז יצר קשר טלפוני עם מנהלי חברות שמוצריהן נמכרו במקביל בשני המבצעים.

על-פי כתב האישום, "במסגרת שיחות הטלפון שוחח רוזנהויז, בין היתר, עם גזי קפלן, מנכ"ל קבוצת אסם; גדי לסין, מנכ"ל שטראוס ישראל; רוני וינשטיין, מנכ"ל תה ויסוצקי ישראל; ואיציק תמיר, מנכ"ל קבוצת ישראל בחברה המרכזית לייצור משקאות קלים (קוקה-קולה). בשיחות עם כל אחד מהספקים הביע רוזנהויז כעס על הספק ועל כך שמוצריו הוצעו למכירה במחירי מבצע במגה, וניסה להגיע עמו להבנה שיפעל להפסקת מבצע מגה".

עוד צוין בכתב האישום כי רוזנהויז וגידור החליטו כי שופרסל תפסיק לרכוש מוצרים מסוימים של אותם ספקים, שמוצריהם נמכרו במקביל בשני המבצעים. על-פי החלטתם של רוזנהויז וגידור, הופסקה בין היתר רכישת קפה "רד מאג", מים מינרליים "נביעות" ומשקאות "אייס טי".

"הוצאת המוצרים נעשתה נוכח העובדה שהספקים לא פעלו להפסקת מבצע מגה ועל מנת לגרום לספקים לפעול למניעת מבצעים דומים בעתיד", נכתב בכתב האישום.

כתב האישום כולל פרשה נוספת, המתייחסת להחלטה של גידור ששופרסל תחדל לעבוד עם אחד מספקיה - רזיט שיווק בע"מ. על-פי כתב האישום, גידור החליט להפסיק את ההתקשרות משום שרזיט החלה לספק למותג הפרטי של מגה מוצרים שסיפקה עד לאותו מועד למותג הפרטי של שופרסל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully