וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחדל הסופה: ככה לא מנהלים חברה

מיכאלה אלרם

30.12.2013 / 11:36

הפיאסקו של חברת החשמל בהערכת עוצמת הסופה היא בעיה ניהולית. במהלך תחילת הסערה והשלג המנכ"ל אלי גליקמן שהה בחו"ל. סיפור על אסטרטגיית ניהול שנכשלה

סופת השלגים העזה שגרמה לניתוקם של 60,000 לקוחות מרשת החשמל מצאה את חברת החשמל לא ערוכה לפגעי מזג האוויר. הערכות הפנימיות בחברה דיברו על מזג אוויר קשה ואפשרות לשלג בירושלים מצב שיירגע אחרי יום. על רקע הערכת מצב של שליטה במתרחש (ובמזג האוויר...) טס מנכ"ל חברת חשמל, אלי גליקמן, לחו"ל והעביר את ניהול החברה למשנה למנכ"ל.

5% התייקרות תעריף החשמל

ביום רביעי 11.12.13 נערכו שלוש הערכות מצב בחברה. בדיווח טלפוני בערב דווח בפועל להנהלה על כ-5000 לקוחות מנותקים בגוש דן, 13,000 מנותקים בדרום ובירושלים והבקשות לתגבור כח אדם בירושלים בוצעו. גליקמן שהיה מדווח לחו"ל העריך שהמצב בשליטה. חלפו יומיים והמנכ"ל גליקמן חזר במהירות ארצה וכאלפיים מעובדי החברה הועברו לירושלים לתיקון תקלות חמורות בסוף השבוע בסערת שלגים מהקשות שפגעו בעיר מזה עשרות שנים. העובדים פעלו במסירות בתנאי מזג אוויר קשים. מאוחר יותר קיים רה"מ נתניהו מסיבת עיתונאים מוזרה בלשון המעטה עם שפע "הומור" תמוה שהרגיז את עם ישראל ובמיוחד את ציבור המנותקים מהחשמל.

יפתח רון-טל יו"ר חברת החשמל יצג את החברה בפני התקשורת שקיבלה מסר מרכזי מנתניהו וממפכ"ל המשטרה – תפסיקו לקטר. ציר ת"א – ירושלים עדיין היה בעייתי לתנועת כלי רכב ונתניהו הציע לרון טל לגזום עצים שקרעו חוטי חשמל...כל מילה נוספת מיותרת. חסר היה רק משפט מחץ שיקרא לצרכני החשמל המנותקים – מפונקים. גליקמן כבר היה בארץ ופיקד על חברת חשמל. תמוה מדוע גליקמן נסע לחו"ל בפרוץ הסערה אבל הפתרונות למנכ"ל. ברור שניהול משבר מוצלח לא היה, דבר שגרם לציבור חששות וחוסר אמון.

נזקי הסופה אינם ברורים עדיין ונעים על בסיס הערכות לא סופיות בכמיליארד שקל. באופן אוטומטי עלתה כצפוי ההצעה השגרתית שתעריף החשמל לציבור יתייקר ב-5% העלאה שתכסה את הנזק של מיליארד שקל. יו"ר רשות החשמל, אורית פרקש – הכהן מנהלת שקולה ונבונה, מיהרה להגיב שהרשות תבדוק את הוצאות חברת החשמל בגין הסערה ורק אח"כ תחליט בנושא הכספי. פרקש הכהן תשקול ותבדוק, אבל לאור מצבה הפיננסי העגום של חברת החשמל סביר שכולנו הצרכנים נפרע לפחות חלק מהותי מהנזק הכולל.

הגירעונות של חברת חשמל נערמים מהר יותר מהשלג. חלקם בגלל שימוש יקר בסולר או בהערכות שגויות "שאבדו" כזכור במייל שנעלם כבמטה קסמים. על פי דו"ח מבקר המדינה מהשבוע הוצאות השכר בחברה תמיד עולות וכל מיני קופות חשאיות לגמל נשארות בחזקת העובדים ולא ניתן למשוך מהם שקל לטובת תפעול החברה או כיסוי נזקי סופה. מיותר לחזור על עלילות ונפתולי מאזני החברה שכן חלקם בגדר אסון פיננסי ואחרים לא ממש הגיוניים.

ועד העובדים של חברת חשמל, הוועד החזק במשק בצוותא עם וועדי הנמלים, לא מאפשר רפורמות רציניות בחברה אבל הוא לא מונע דיבורים עקרים על רפורמות. מצידם שידברו על צמצום כח אדם והתייעלות אבל זה לא באמת נוגע לחברת חשמל. עם מנכ"ל כאלי גליקמן ויו"ר כיפתח רון טל הוועד יכול לחיות בשלום כי המנכ"ל והיו"ר "ממליצים" לוועד ומבקשים. בתנאי כמובן שגליקמן לא בחו"ל בזמן שמתחוללת סערה מקפיאה ושביבי לא שולח את רון טל לגזום ענפים.

ד"ר מיכאלה אלרם, מרצה לאסטרטגיה ושיווק, המרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully