וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזו חברת תעופה היא המובילה בנתב"ג?

מיכל רז-חיימוביץ'

31.12.2013 / 8:24

12.6 מיליון איש טסו מישראל ואליה בשנת 2013, רובם המכריע באל-על. את המקום השני תופסת טורקיש איירליינס, וארקיע שלישית. גם חברות הלואו-קוסט איזי ג'ט ופגסוס מככבות

אל-על, טורקיש וחברות הלואו-קוסט אוקראין איירליינס, איזי ג'ט ופגסוס הן הכוכבות שריחפו בשמי נתב"ג בשנת 2013 - כך עולה מדוח רשות שדות התעופה המסכם את נתוני חברות התעופה בחודשים ינואר עד חודש נובמבר.

מבין 12.6 מיליון נוסעים שטסו בטיסות בינלאומיות מישראל ואליה במהלך 2013. כ-4 מיליון טסו באל-על, שרשמה גידול של 4.3% במספר הנוסעים.

טיסות בנמל תעופה בן גוריון. גלובס
טיסות בנמל תעופה בן גוריון/גלובס

ואם השליטה של אל-על בפסגה אינה מפתיעה, הרי שאי-אפשר להתעלם מהחברה הטורקית טורקיש איירליינס, שמציגה עלייה של 56% במספר ומחזיקה בתואר החברה הזרה שדרכה טסו הכי הרבה ישראלים השנה, הודות ל-6 טיסות יומיות מתל-אביב וטיסות המשך דרך איסטנבול ל-240 יעדים.

טורקיה מככבת גם במקום העשירי בעשירייה הפותחת, עם חברת הלואו-קוסט פגסוס, שהגדילה את מספר הנוסעים ב-103%.

בשמי ישראל, שנפתחו השנה, עופפו ב-2013 כ-90,000 מטוסים של חברות תעופה שונות. מדובר בגידול של 8% ביחס למספר הנוסעים בשנת 2012, בעיקר בזכות חברות הלואו-קוסט שהטיסו מאות אלפי נוסעים, ולפיכך רושמות גידול של מאות אחוזים במספר הטסים.

למעשה, הטבלה מצביעה על גידול במספר הנוסעים במרבית החברות: איזי ג'ט חצתה את רף 300 אלף הנוסעים; אייר פראנס רשמה גידול של 28% בעקבות טיסה שלישית יומית בקו לפריז; והחברה הסקנדינבית SAS, המפעילה טיסות מוזלות לקופנהגן, רשמה גידול של 256%, אחרי שחידשה טיסותיה לישראל ב-2012 והוסיפה 3 טיסות שבועיות.

ירידה של כ-16% בולטת דווקא באחת מחברות התעופה החביבות על הישראלים - לופטהנזה (כ-340 אלף נוסעים). בחברה מנמקים זאת בהפעלת מטוסים בעלי קיבולת נמוכה בכ-17% מהמטוסים הקודמים.

ומה עם החברות הישראליות הנוספות - ארקיע וישראייר? ארקיע הגדילה את מספר הנוסעים ב-8% עם 492 אלף נוסעים; וישראייר, הקטנה מבין השלוש, דווקא רשמה ירידה של 8.5% עם 243 אלף נוסעים.

בישראייר מסבירים כי "עם היחלשות שער הדולר, רמות המחירים בתנועה הבינלאומית כמעט לא כדאיים, ולכן ישראייר מפנה את מירב המשאבים התעופתיים ליצירת קיבולת לקו באילת, שנהנה מביקושים יציבים ומחירים בשקלים".

שנה חריגה

"אנחנו חווים התעוררות שתגבר בשנתיים הקרובות", אומר סמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים באל-על, דוד מימון, המגדיר את 2013 כשנה חריגה בעקבות הגידול הדרמטי בתנועת הנוסעים ביחס ל-2012. "זה מצב שאיננו רגילים אליו: הורדת מחירים מחד, והוספת תדירויות שמאפשרת גמישות בשעות מאידך. שתי הפעולות יחד יוצרות ביקושים גבוהים עם הזדמנות ללקוח לטוס גם אם לא תכנן, אלא כי זה זמין, זול ונוח".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
טיסות בנמל תעופה בן גוריון. גלובס
טיסות בנמל תעופה בן גוריון/גלובס

- האם התחרות הגדלה תוביל בקרוב לרוויה בענף?

מימון: "בעולם שיעור טיסות הלואו-קוסט עומד על 30%, מספר שמסמל התייצבות בשווקים במזרח הרחוק או בארה"ב. בארץ מדובר בנתח של 6%-7%. אני מאמין שב-2014 נגיע ל-9%-10%, ובשנים הקרובות ניישר קו עם הנתון העולמי. עדיין יש לענף לאן לגדול. חברות הלואו-קוסט עד כה לא נותנות מענה לטיסות ארוכות-טווח, אבל גם זה עשוי להשתנות. חברת נורווייג'ן כבר הכריזה שתפעיל טיסת לואו-קוסט לניו-יורק".

יו"ר אייר ברלין בישראל, מוני בר, היה מחלוצי המהפכה בארץ, כאשר אייר ברלין התחילה להפעיל שתי טיסות מתל-אביב לברלין בסוף 2009. "היום אנחנו מוציאים 17 טיסות שבועיות לברלין, פרנקפורט, דיסלדורף, וינה וקלן, עם מטוסים מלאים".

באייר ברלין מדיניות התשלום על שירותים נוספים שונה: מחיר הטיסה כולל הושבה, מזוודה עד 23 ק"ג, טרולי עד 8 ק"ג, כריך (ואפילו כשר) ושתייה קלה: "הבנו שהישראלים לא אוהבים את התרגיל של הרגע האחרון בדלפק, והחלטנו להימנע מחיכוכים מיותרים", מסביר בר.

היי דרומה, לאילת

7,300 מטוסים הטיסו 705 אלף נוסעים בטיסות פנים-ארציות - גידול של 6% מהשנה שעברה, על אף קיטון של 1.3% במספר המטוסים. מכאן שמחירים אטרקטיביים והתחרות בין ארקיע, ישראייר ואל-על הצליחו להגדיל את מספר הנוסעים, בעיקר בחודשי החורף.

בינואר 2013, לדוגמה, טסו 70,000 נוסעים בטיסות פנים-ארציות לעומת 58,600 ב-2012, גידול של כ-20%. אך האם התחרות הזו תישאר גם בשנת 2014?

בינתיים שבו ארקיע וישראייר להיות השחקניות היחידות בקו לאילת בעקבות הדרמה שאירעה השנה, לאחר שאל-על הודיעה על הפסקת טיסותיה לעיר הדרומית בעקבות שינוי מתווה הטיסה עליו החליטה הרשות לתעופה אזרחית (רת"א).

אל-על, שהפעילה את הקו עם מטוסי סילון (בשונה מארקיע ומישראייר), טוענת כי הוא סכנה בטיחותית לנוסעים, ו-3 שנים לאחר חניכת הקו לאילת, הפסיקה כליל את טיסותיה לשם. לטענתה, כל עוד יישאר מתווה הנחיתה כפי שהוא, הטיסות לא יחודשו.

מתגובת רת"א אפשר ללמוד שכנראה תישארנה שתי חברות בקו לאילת: "נתיב הנחיתה בשדה התעופה אילת מתבצע באופן שוטף על-ידי חברות ארקיע וישראייר, לשביעות-רצון רשות התעופה האזרחית והחברות".

  • עוד באותו נושא:
  • טיסות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully