וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות החשמל בודקת: האם לפצות צרכנים שנותקו בסופה?

עמירם ברקת

31.12.2013 / 19:19

ב-3 ימי הסופה נותקו כ-60 אלף מצרכני חברת החשמל, רובם באזור ירושלים, הרי יהודה ושומרון והגליל העליון. פיצוי הצרכנים מעורר שאלות משפטיות סבוכות

רשות החשמל בוחנת אם ניתן לפצות צרכני חשמל שנותקו בסופת השלגים שפקדה את הארץ באמצע החודש. מלבד שאלת הזכאות לפיצוי נבחנת השאלה אם ניתן לפצות את הצרכנים המנותקים באמצעות העלאת תעריף החשמל, או שהפיצוי אמור לבוא מתקציב המדינה כחלק מהפיצויים הכלליים על נזקי הסופה.

בשלושת ימי הסופה נותקו כ-60 אלף מצרכני חברת החשמל, רובם באזור ירושלים, הרי יהודה ושומרון והגליל העליון. רוב הניתוקים אירעו כתוצאה מנפילת עצים על קווי מתח גבוה, ובחלק מהמקרים עברו כמה ימים עד שאספקת החשמל חודשה במלואה.

בדיונים שנערכו בנושא בימים האחרונים התברר כי פיצוי הצרכנים הניזוקים מעורר שאלות משפטיות סבוכות.

חברת החשמל מחויבת לפצות צרכני חשמל על נזקים שנגרמו כתוצאה מתקלות בתחנות הכוח או ברשת ההולכה, אולם החברה אינה אחראית כלפי צרכנים שנותקו כתוצאה מנפילת עצים על קווי מתח. כעיקרון, יכולים צרכנים שנותקו לתבוע על נזקים שנגרמו להם כתוצאה מרשלנות של חברת החשמל, אך תביעות כאלה מעוררות קשיי הוכחה רבים.

במקרים מסוימים התעכבו עובדי חברת החשמל עקב צירים חסומים, והאחריות לפינוי הצירים היא בידי הרשות המקומית או המשטרה.

שאלה משפטית נוספת היא אם ניתן לפצות את הצרכנים שנותקו בירושלים באמצעות העלאת תעריף החשמל הכללי, כך שצרכנים באזורים אחרים בארץ יממנו את רוב הפיצוי.
כמה מפצים בפינלנד

במדינות אירופה הסובלות מסופות שלג לעתים תכופות מקובל לפצות את צרכני החשמל בגין ניתוקים הנמשכים יותר מ-12 שעות. למשל, בפינלנד התקבלה לפני שנתיים חקיקה המחייבת את החברות האחראיות לרשת חלוקת החשמל לפצות צרכנים כאלה בסכום השווה ל-10% מצריכת החשמל השנתית בניתוק הנמשך 12 שעות ומעלה; ב-25% במקרה של ניתוק הנמשך בין יממה ל-3 יממות; ופיצוי מקסימלי בשיעור 100% מצריכת החשמל השנתית במקרה של ניתוק הנמשך 5 ימים ומעלה.

לצורך עמידה בדרישות השירות המוחמרות האלה נדרשו חברות החלוקה להשקיע סכומי כסף ניכרים בשיפור תשתיות החשמל, וכתוצאה מכך עלו תעריפי החשמל בשיעור של עד 30% באזורים כפריים מרוחקים.

עם זאת, חשוב לציין כי אחריות חברת החשמל מוגבלת לסופות שלג סטנדרטיות ואינה חלה באירועי קיצון של כוח עליון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully