וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שכר בהיי-טק: כמה מקבל מהנדס חומרה בכיר?

צחי הופמן שמוליק שלח

5.1.2014 / 8:05

סקר של חברת ההשמה דיאלוג מסכם את שנת 2013 בהיי-טק: זינוק של 19% בביקוש למפתחים למובייל. המשבר בתחום התוכנה הוביל לירידות שכר מתונות

חברת דיאלוג, שמתמחה בתחום ההשמה בעולם ההיי-טק, מסכמת עבור "גלובס" את המצב של ענף ההיי-טק בשנת 2013, שהסתיימה אתמול בחצות. כאשר בוחנים את תחום התוכנה, ניתן להבחין בשתי מגמות סותרות. מצד אחד, מספר המשרות הכולל בתחום גידול בשיעור נאה של 4% ב-2013, זאת בהשוואה לשנת 2012. הגידול הזה מבוסס בעיקר על זינוק של 15% במספר המשרות של פיתוח תוכנה לווב. מאידך, מספר המשרות של פיתוח תוכנה שאינו קשור לעולם הווב הצטמק ב-2% ביחס ל-2012.

שכר בהיי טק. גלובס
שכר בהיי טק/גלובס

"בתוך תחום הווב ניתן לראות שהביקוש למפתחי PHP (פיתוח ווב צד שרת) גדל ב-38% ולצידו, הביקוש למפתחי HTML / CSS / JavaScript (פיתוח ווב לצד הלקוח) גדל אף הוא ב-32%", כך אומרת חיה בורנשטיין, מנכ"לית חברת דיאלוג. חלק מהגידול הזה קשור גם לגידול בתחום המובייל שצבר בשנה החולפת תאוצה. בשורה התחתונה גדל הביקוש למפתחים בתחום ב-19% ב-2013, בהשוואה ל-2012.

בשוק המקומי מגיבים באופן טבעי לשינויים בעולם. בשנת 2013 כבשה מערכת ההפעלה אנדרואיד (של גוגל) נתחי שוק נוספים ואילו מערכת ההפעלה של אפל iOS נחלשה. המגמה הזו הגבירה את הביקוש למפתחים שפעילים בסביבת האנדרואיד. "סביר להניח שזה נובע מהעובדה שמכשירים מבוססי אנדרואיד הפכו לנפוצים יותר בישראל ובעולם", אומרת בורנשטיין.

מה קרה לשכר בתחום התוכנה בשנה החולפת? ניתוח של הנתונים מגלה שטווח השכר (הסכום שמשולם לעובד, בהתאם למספר שנות הניסיון שלו) - לא השתנה במשך שנה וחצי. למרות שהגבול העליון והגבול התחתון נותרו יציבים, השכר הממוצע נמצא במגמת עלייה עקבית מאז אמצע 2012. המרוויחים הגדולים מכך הם מהנדסי תוכנה שמצבם משתפר.

המגמה הזו מצביעה על שוק בוגר ואחראי והיא מנוגדת לרוח ששלטה בישראל בתקופת בועת הדוט קום. באותם ימים טווח השכר נפרץ לעיתים קרובות והגיע לפעמים לרמות הזויות, עד הסוף המר.

"מגמת עליית השכר מקבלת חיזוק מהעובדה שהשנה היה מחסור במפתחים איכותיים, שנבע בין השאר מכך שמפתחים כאלו לא התפתו לכל הצעה, ולא הסכימו בקלות לעזוב מקום עבודה קיים, אלא אם העזיבה לוותה בשיפור תנאים מהותי", אומרת בורנשטיין, "השוק כרגע הוא שוק של עובדים. היכולת להתמקח על שכר ולהציב תנאים קשוחים נמצאת בידיים של העובדים ולא של מקומות העבודה".

משבר בחומרה

בניגוד לתחום התוכנה שזוכה לעדנה, סובל שוק התוכנה ממשבר שהחל בשנת 2009 וקשה להעריך מתי יסתיים (ראו פרשנות). בחודש נובמבר השנה נרשם בתחום ההיי-טק גל פיטורים, שהתמקד בעיקר באנשי חומרה. חלקם אמנם הצליחו למצוא עבודה חדשה, אולם מצבו הכולל של הענף אינו מזהיר.

איך כל זה משפיע על השכר? בתחום החומרה לא נרשם שינוי בטווח השכר, אולם השכר הממוצע ירד בצורה מתונה. את הירידה הזו ניתן לייחס לירידה בכמות המשרות המוצעות ולאפשרויות המוגבלות שניצבות בפני מי שמחפש עבודה.

אחד מתחומי ההיי-טק שסף הכניסה אליהם נמוך יחסית ה-QA (בדיקות תוכנה). דרישות הסף בתחום הבדיקות הידניות הן תעודת הסמכה ב-QA, וניסיון קודם של לפחות שנתיים. מספר המשרות בתחום ירד ב-2013 בכ-10% (לעומת 2012) - אך השכר הממוצע של עובדים חסרי ניסיון עלה מ-9,200 שקל בחודש ל-10,600 שקל. השכר לבעלי ניסיון בתחום ירד בצורה מתונה. בתחום הבדיקות האוטומטית, דרישות הסף גבוהות יותר והן כוללות תואר במדעי המחשב או בהנדסת תוכנה, וניסיון של מעל לשנתיים בתפקיד דומה. מספר המשרות בתחום זה לא השתנה.

בורנשטיין אומרת כי "2013 הייתה שנה חיובית בסיכומו של דבר. קשה להתנבא לגבי 2014, כי אם יש משהו שמשבר הסאב פריים לימד אותנו, הרי זה שענף ההיי-טק בישראל אינו תלוי רק בהיותו מוצלח - הוא תלוי גם במגמות עולמיות".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

העולם התהפך: תחום התוכנה מתחזק על חשבון החומרה

אותה תחושת הקסם שחשו מפתחי ה-Web לפני 15-20 שנה, מלווה היום את מפתחי המובייל. פתאום העולם נפתח ואפשרויות חדשות עומדות על הפרק. אפשר, לדוגמא, לקבל את מיקומו המדויק של הלקוח שמשתמש באפליקציה על מכשיר הטלפון שלו, אפשר להצליב בין אנשי הקשר שלו למעגלים חברתיים של אחרים, ולדעת איפה הוא מעדיף לאכול צהריים, וכל אלו בלי כל צורך במידע אקטיבי מצידו. האפשרויות האלו, פותחות עולם חדש של מודלים עסקיים שבאופן עקיף אחראי להאצת הביקושים והשכר של מפתחים למובייל.

הנתונים לגבי הביקושים לכוח אדם בתחום הטכנולוגי מאירים את הנעשה בתעשיית המחשוב כולה. המחשוב החדש, שכולל התקני מחשוב ניידים, מזנק, ואילו הביקושים למחשבים האישיים ושרתים רושמים ירידה. התוכנה והחומרה שמסופקות על ידי חוות שרתים מרוחקות (ענני מחשוב) מחליפות את משאבי המחשוב הארגוניים.

תוכנה חכמה שמבוססת על אוטומציה ווירטואליזציה, מחליפה את החומרה הייעודית וזה ניכר בביקושים לכוח אדם.

כל ספקי החומרה נפגעים בתהליך הזה, ואנחנו רק בהתחלה. בשנים הקרובות תחליף התוכנה חלק מהיכולות שהיו משולבות בציוד התקשורת ב-20 השנה האחרונות, והמשמעויות כבר ניכרות בחברות הגדולות בתחום. עבור מי שעוסק בתשתיות המחשוב, בעיקר מהצד של תמיכה ואינטגרציה, העולם כבר מתהפך. מכירת תשתיות בתחום המחשוב והתקשורת כבר לא יכולה להספיק, כאשר חלק מהארגונים מוצאים תחליפים זולים באתרי מחשוב מרוחקים.

בענקיות המחשוב הבינלאומיות זה מורגש היטב. רק אתמול דיווחה HP על הרחבת מעגל המפוטרים. בחברה כל כך מגוונת קשה לייחס את המהלך לתחום החומרה בלבד, אבל הירידה בביקושים לחומרה - אישית וארגונית - המקור המסורתי של מירב ההכנסות, מחייבים את החברה לשנות מיקוד, ולדרוש התמחויות חדשות מכוח האדם. ב-HP ישראל, בה מועסקים 1,500-1,600 עובדים בתחום שירותי המחשוב, סביר שרוב המועסקים בתחומי התמיכה והמכירה של חומרה חוששים לקראת השנה החדשה.

הנתונים לגבי הביקושים לכוח אדם התייחסו גם למהנדסים שפנו לפיתוח חומרה ובעיקר מעבדים. במשך השנתיים האחרונות היו בישראל לא מעט גלי פיטורין, חלקם משמעותיים למדי, בשלוחות המקומיות של חברת כגון TI, פריסקייל או PMC Sierra. רוב המפוטרים, שפיתחו חומרה לציוד תקשורת, נקלטו כמעט מיד בחברות אחרות שפועלות בישראל.

הביקוש לעובדים בתחומים אלו, נפגע פחות אך סובל מעלויות גבוהות ומורכבות, וגם הוא דורש כיום יותר יכולות תוכנה מאשר חומרה. יתכן ודווקא שם, בתחום רכיבי התקשורת, נראה בקרוב שינוי משמעותי, עם התרחבותן של מגמות כגון האינטרנט של הדברים ושימוש אינטנסיבי בטכנולוגיית תקשורת אלחוטית של LTE.

  • עוד באותו נושא:
  • היי-טק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully