וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמאס מהקרקס בנמלים

רמי פרידמן

6.1.2014 / 13:06

השליטה בנתבים הדחת דירקטורים, הדרישה להגדיל את הפנסיות, השבתות יזומות, בחירת מנכ"ל חדש לנמל אשדוד - ההפקרות בנמלים פורחת. רמי פרידמן אומר די

נמל אשדוד ידוע מאז ימיו של יהושע פרץ, יו"ר הועד המיתולוגי, כטריטוריה שהממשלה מתקשה להשתלט עליה. ברגע שצצה בעיה עם שכר או פרמיות לעובדי הנמל מייד מורגשת האטה בפעילויות הרציפים ועשרות אניות נתקעות בפתח הנמל למשך ימים. ברור שהיצוא והיבוא נפגעים, אין ספק שההאטה אינה חוקית והיא בגדר הפעלת כוח ולחץ על הממשלה. 40 שנה ממשלות ישראל נכנעות לוועדי הנמל שבפועל הפכו את הנמל לרכושם.

בימים אלה מנהלים ועדי הנמלים והממשלה מו"מ על רפורמה מתוכננת בנמלים. הממשלה שואפת לבנות נמלים חדשים להגברת התחרות בענף. נציגי ועד הנמלים דורשים להגדיל את הפנסיות לעובדים בטענה שעיקר שכרם (ברוטו) מורכב כיום מפרמיות ושעות נוספות שאינם נכללות בשכר הבסיס המחושב לפנסיה. בסעיף הזה ניתן לקיים דיון למרות ששכר עובדי הנמלים גבוה באופן חריג מהשכר הממשלתי הממוצע. הממשלה נרתעת בצדק מדיון מסיבה פשוטה – תוספת לפנסיה של עובדי הנמלים תשליך מידית על דרישות הפנסיה של חברות ממשלתיות נוספות. במיוחד חברת החשמל שכבר נמצאת כידוע בגרעון פנסיוני עמוק.

הנתבים והשליטה בנמל

30 נתבים מפעילים גוררות שמכוונות את האניות לרציפים. מדובר ב – 30 נתבים שהם קציני ים ותיקים בעלי פנסיות גבוהות ששולטים בתנועה בנמלים. הממשלה דורשת שהנתבים יהפכו לעובדי חברת נמלי ישראל ( חנ"י) וינותקו מקשר לוועדי העובדים. הדרישה הממשלתית באה מחשש כי באמצעות שליטה על הנתבים יוכלו ועדי העובדים לשלוט על תנועת האניות לנמלים החדשים ולהקנות עדיפות לתנועה לנמלים הוותקים ע"ח החדשים. אם תרצו הגדרת הנתבים המעשית היא – החזקה מעשית בתפעול.

נחזור לנמל אשדוד הפעיל יותר מבחינת הוועד וביצור מעמדו. נכון לעכשיו דירקטוריון הנמל מונה בין השאר את היו"ר גדעון סיטרמן ושני דירקטורים שנאבקים משפטית נגד הדחתם ע"י אורי יוגב מנכ"ל רשות החברות הממשלתיות. לנמל אין כידוע מנכ"ל מאז ששוקי סגיס עזב והדירקטוריון (שחלקו כאמור נדרש להתפטר) עסוק משום מה בבחירת מנכ"ל חדש. בין לבין סמנכ"ל בנמל זכה לכינוי – "אפס". עובדים שהתבקשו ללבוש אפודים זוהרים סרבו והאטו את הפריקה וההעמסת מטענים. השבתות יזומות חוזרות ונשנות.

למסתכל מהצד נדמה שקיימת הבנה בין שני השרים הממונים על הנמל לפיד ( אוצר) וכ"ץ (תחבורה) בנוגע להצעה לתת רשת ביטחון תעסוקתית לעובדי הנמלים תמורת הקמת נמלים חדשים שהראשון שבהם יפעל, אולי, בשנת 2022. רשת הביטחון תותנה בתפוקות מינימום של עובדי הנמלים. למרות ההבנה לכאורה, משרד התחבורה התכחש לחלק מהסיכומים והשר כ"ץ הביע התנגדות בוטה לרשת הביטחון. דבר שמתסיס את הוועדים להילחם בממשלה.

ברור שחוק יחסי עבודה תקין אינו קיים בנמלים ובמיוחד באשדוד. מיותר לציין שהנמל שייך לאזרחי ישראל ולא לנתבים או לוועדים. ידוע שהשכר בנמלים גבוה ורבים מעובדי נמל אשדוד הם קרובי משפחה בדרגות שונות שחלקם התקבלה בשיטת בן – דוד מביא לנמל את גיסתו לעבודה.

גרוע מכך, הדירקטוריון שחוקיותו לא ברורה, רב עם רשות החברות ואינו מקשיב להוראותיה במקום להתמקד בניהול הנמל שעובד ללא מנכ"ל. בתווך מתוכננת רפורמה שתבטיח כנראה שכר ופנסיה חלומיים. רק לא ידוע אם תהיה באמת רפורמה. אחרי כל זה ברור שההפקרות באשדוד חוגגת בלי בושה. הכל בגלוי, באופן בוטה וברכוש ממשלתי – ציבורי.

פרופ' רמי פרידמן, דיקן מייסד, המרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה. לשעבר נציב שירות המדינה והממונה על השכר.

  • עוד באותו נושא:
  • נמל אשדוד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully