וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל חברת נדל"ן: "רוכשי הדירות מטומטמים"

15.1.2014 / 14:57

תגובות חריפות לנתוני האוצר על שיא של יותר מעשור ברכישות דירות. אורי פריש: "מי שמחליט להשקיע בנדל"ן בישראל עלול להיפגע פגיעה קשה במקרה של העלאת ריבית"

"הקונים מטומטמים" - כך מגיב היום (ד') אורי פריש, מנכ"ל חברת הנדל"ן CITYR, בתגובה לנתוני האוצר המעידים על שיא של יותר מעשור ברכישות דירות בישראל.

פריש טוען כי רכישת דירה כשהמחירים ברמה כה גבוהה מסוכנת מאוד: "רוכשי הדירות בישראל הם מטומטמים. רכישה בשוק שנמצא בשיא היסטורי היא סיכון בהגדרה. כשהריבית נמוכה החלופות להשקעה של הכסף הן בבורסה או בנדל"ן. אלא שבבורסה ניתן לעצור את ההשקעות בכל רגע נתון, ואילו השקעה בנדל"ן אינה השקעה נזילה ואי אפשר לעצור אותה פתאום ולהסיט את הכסף. אז מי שמחליט להשקיע בנדל"ן בישראל עלול להיפגע פגיעה קשה במקרה של העלאת ריבית או משבר אחר בשוק הנדל"ן הגואה. אי לכך, ההשקעה בנדל"ן בארץ אינה מתאפיינת בתבונה גבוהה".

יזם הנדל"ן איתי כץ, בעל חברת KIG ומיזם "דירות לעם", מציג עמדה הפוכה וסבור כי "הישראלים פשוט מבינים שאם הם לא יקנו דירות עכשיו הם לא יקנו לעולם. יש להם חלון הזדמנויות של משכנתא במחיר אפסי והם מנצלים אותו. הנדל"ן הוא הקטר של המשק וגל הרכישות הנמשך מניע את המשק קדימה".

נתוני האוצר העידו על רכישת 111 אלף דירות בשנת 2013, שיא של יותר מעשור חרף ההגבלות על המשכנתאות וניסיונות הממשלה לצנן את השוק. "הנתונים חושפים את משרדי הממשלה במערומיהם ואת חוסר המקצועיות שלהם בטיפול במשבר הדיור בישראל. כל עוד משרדי הממשלה יפרסמו את אותן סיסמאות ריקות מתוכן וינקטו ברפורמות לא יעילות במיסוי, מחירי הדירות לא יירדו והבהלה לדירות תימשך זאת לאור סביבת הריבית הנמוכה בעולם ובישראל והעדר אלטרנטיבות להשקעה. לא ניתן להוריד את מחירי הדירות בבת אחת אלא רק באמצעות תוכנית רב שנתית משולבת שלה יהיו שותפים משרדי השיכון, הפנים האוצר והתחבורה ושתאזן בפועל בין ההיצע של הדירות לביקוש", מסר היזם עו"ד אלדד פרי.

השמאי ועורך הדין חיים מסילתי הוסיף כי הרפורמה במיסוי מקרקעין נכשלה: "המשקיעים הולכים ותופסים נפח גדול יותר במספר העסקאות הכללי. על אף ביטולו של הפטור לפיו ניתן למכור דירה אחת לארבע שנים ללא תשלום מס שבח המשקיעים ממשיכים לרכוש דירות לאור סביבת הריבית הנמוכה והעדר חלופות אחרות להשקעה. כמו כן חלק מהמשקיעים פשוט עושים סיבוב , הם מכרו דירות עד סוף 2013 לניצול הפטור ומיהרו לרכוש דירות חדשות באזורים אטקרטיביים שבהם הם צופים המשך עליית מחירים עתידים ותוך שהם מתחרים עם הזוגות הצעירים על הדירות הזולות ובכך גורמים להמשך עליית המחירים".

אבי כץ, מייסד קרן הגשמה, אמר כי "הנתונים שפרסם היום משרד האוצר מהווים הוכחה נוספת שאי אפשר לעצור את כוחות השוק. כשמגיע גל אפשר או להתכופף מתחתיו או לרכב עליו, אבל בלתי ניתן לעצור אותו. הורדת מחירים לא תיעשה על ידי גזירות למיניהן כגון העלאת המיסים העירוניים על דירות ריקות או ביטול הפטורים. יש רק דרך אחת לנצח את השוק והדרך היא להשתמש בכוחות של השוק, הכוונה ליצור היצע רב יותר. מחסן המלאי הגדול של הקרקעות מוחזק על ידי ספקולנט אחד בלבד- מדינת ישראל, שם נמצא המפתח".

אהוד המאירי, יו"ר קבוצת שמאות המקרקעין אהוד המאירי ושות': "החל מהמחאה החברתית חיכה הציבור שיהיה מהפך בשוק הדיור ואחר כך היו בחירות ואנשים חשבו שהממשלה החדשה תעשה משהו ותובילך לשינוי. אבל כל הניסיונות שנעשו עד היום לא צלחו ולכל מי שחלם על דירת החלומות הסתבר שמישהו אחר כבר קנה את הדירה עליה חלם. המחירים לא ירדו ולכן אנשים התפכחו והבינו שאין למה לחכות. כנראה שהציבור רואה את המציאות בצורה יותר נכונה מאשר הממשלה. כל אחד שצריך דירה אם יש לו רק אפשרות הוא קונה היום, בעיקר כששערי הריבית עדיין נמוכים ולמרות המגבלה על המשכנתאות, רוכשים מוצאים דרכים חלופיות ומצרפים את ההורים למשל או ערבים אחרים ועל ידי כך לוקחים משכנתא גבוהה יותר למרות המגבלות של בנק ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully