וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אורטל ארט: כך מתארגנים עסקים לקידום שדרות

עמרי פולק

19.1.2014 / 16:07

עסקים בשדרות הקימו פורום משותף לצורך קידום העיר ומצבה הכלכלי. אורטל בודג, בעלת אורטל ארט מספרת על ההתארגנות והעומדים מאחוריה

"התחלנו מתוך מטרה ורצון להכיר את שאר בעלי העסקים בעיר ולעשות כיף יחד, אבל בסופו של דבר הצלחנו לתרגם את זה לכסף והצלחה ממשית", מספקת אורטל בודג הסבר מוחץ להתארגנות העסקים שקמה ופועלת ביתר שאת בשדרות בשנה האחרונה.

אורטל ארט. באדיבות המצולמים
ממנפים אחד את השני/באדיבות המצולמים

"לפני משהו כמו שנה קיבלתי טלפון מאחד מבעלי עסקים שסיפר לי על הרצון להקים פורום עסקים", מגוללת בודג, גרפיקאית בעלת "אורטל ארט", סטודיו לדפוס וגרפיקה, "הוא הסביר לי שהפורום יורכב מבעלי עסקים שרוצים לקדם את העיר ואכפת להם ממנה. לא חשבתי פעמיים וישר הצטרפתי. הגענו למצב של למעלה מ-30 בעלי עסקים שמשתתפים בפורום, יושבים יחד ודנים כיצד אפשר לקדם את העסקים שלנו ואת הכלכלה של שדרות".

הצורך לקדם את הכלכלה של שדרות לא היה קיים בעבר, אז תפקדה העיר כמוקד כלכלי מפותח יחסית לאזור, כמו גם כמרכז תרבות ופנאי (מקום מוצאן של להקות כמו שפתיים, טיפקס וכנסיית השכל, אמנים כמו מאור כהן). בשנים האחרונות עבר הפוקוס אל נתיבות השכנה ותושבי שדרות מעדיפים לערוך קניות מחוץ לעיר.

אל כך אפשר להוסיף את התלאות הביטחוניות והצבע האדום, מה שיוצר תמונת מצב עגומה בעיניי המתבונן מבחוץ. רק מבחוץ, כי מבפנים לא מתכוונים חברי הפורום לשחק את תפקיד המסכנים: "אנחנו רוצים למנף אחד את השני, אבל במיוחד את שדרות. לגרום לאנשים להבין שאנחנו לא מסכנים, לנפץ את הסטיגמה ששדרות זה מקום מקופח, טעון טיפוח".

"מדובר בפנינה קטנה, שאמנם עברה המון, אבל אי אפשר לשבור אותה", מספרת בודג ואפשר להרגיש את תחושת השליחות שממלאת אותה. "כתושבת ב"ש לשעבר יצא לי להתאהב במקום, זה קורה להרבה אנשים, יש פה עניין של אהבה. אפשר לחשוב עלינו כסוג של קיבוץ או מושב ולא רק על החלקים הלא נעימים שתמיד מראים בתקשורת. הם רק חלק מזערי ממה שקורה ומתפתח פה". פעילות הפורום העסקי של שדרות זוכה לתמיכה משלושה גופים - קרן שמש, שמספר יזמים החברים בפורום נמצאים תחת ליוויה; מרכז חוסן ונתיבים, שני גופים הפעילים בעיר הדרומית ומקדמים בה פעילות לרווחת התושבים. .

הצעדים הראשונים כללו היכרות הדדית (הדרכות נטוורקינג של המנטור אורי אבנת): "נפגשנו אחת לשלושה שבועות והתחלנו להכיר אנשים ועסקים שלא הכרנו, השלב הבא היה להמליץ עליהם ללקוחות שלנו. יש המון בעלי עסקים שנותנים יד אחד לשני - אני עוזרת לחברה מהפורום שעוסקת ביוגה צחוק למתג את העסק שלה והיא מסייעת לי בתמורה בנושא של קשרי לקוחות לדוגמה. התחלנו בפרויקט של הענקת הנחות לחברים בפורום ויש לנו עוד כמה כאלה, אבל נתקדם לאט לאט".

אחרי ההיכרות הגיע השלב המעשי, הניסיון להחזיר את שדרות אל מסלול כלכלי מוצלח. בעזרת סיוע הגופים התומכים נערך בעיר סקר צרכנים (ע"י היועצת אבישג רגר), שמטרתו הבנת הצעדים הנחוצים לעידוד הרכישות והגדלתן. נושא נוסף שעלה לדיון בפורום הוא הפוטנציאל הבלתי ממומש של הקרבה למכללת ספיר (מונה כיום כ-9,000 סטודנטים).

קבוצות מיקוד שבחנו את עמדות הצרכנים השונים, בעיר ובמכללה, נערכו ומסקנותיהן הוצגו בפורום בעלי העסקים. "לאחרונה אנחנו עובדים על לוח מגנטי, עליו יופיעו רוב בעלי העסקים בפורום, שיופץ ב-20 אלף עותקים ברחבי האזור. אנחנו מקווים שזה יגדיל את ההכנסות", משתפת בודג באחת ההצעות שעלו בעקבות מסקנותיהן של קבוצות המיקוד, הצעה שהיא יזמה, ארגנה והוציאה לפועל בסטודיו שלה.

בעולם בו שולטת תרבות האינסטנט אצל רובנו עולה תהייה לגבי תוצאות בשטח. ובכן, בודג מגלה כי אפשר לחוש בהן: "רוב העסקים שאני בקשר איתם מדווחים על הצלחה, גם הצמידו לנו יועץ עסקי כדי לראות כיצד אנחנו יכולים להתפתח מהבחינה הזאת".

תאונה בשדרות רוטשילד סמוך לכיכר הבימה, תל אביב. דצמבר 2013. יותם רונן
לא רק האירועים הבטחוניים המסוקרים בתקשורת/יותם רונן

גם אם ההשפעה הכלכלית עוד קטנה מדי בכדי לשנות את התמונה, את ההשפעה החברתית כבר מרגישים: "הרבה שואלים אותי על הפורום, רוצים להבין מה זה והאם הם יכולים להשתתף. הרבה לא מבינים מה זה, אבל אנחנו כל הזמן מנסים לחשוף את הפורום לקהל נוסף. אחד הרעיונות שאנחנו עובדים עליו הוא להרים יום של עסקים קטנים, בו כל בעלי העסקים יוכלו להציג ולהציע את עצמם. נכון, זה רק גימיק שיווקי, אבל זאת הזדמנות לתת במה גם לעסקים שלא זוכים לחשיפה בדרך כלל".

בלי קשר להצלחה, לבעלי העסקים אין כל כוונה לשחק את התפקיד הראשי בשיר "מעלה אבק" של להקת טיפקס. אין מדובר באחווה של נידחים, חלום של נשכחים.

  • עוד באותו נושא:
  • שדרות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully