וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צחוק הגורל: ההצלחה המיוחדת של כרמי גולן

עמרי פולק

20.1.2014 / 16:21

זכייה בתחרות מקרית שלחה את עסק מסיק הזיתים של יאיר גולן למסלול ההצלחה. כך הפך העסק הקטן למותג בוטיק מצליח

לפעמים מתברר שלגורל יש תכניות משלו, כך עולה מהסיפור של יאיר גולן, הבעלים של מותג שמן הזית "כרמי גולן"."ב-2011 קיבלנו חוברת עם פירוט האשראי שלנו, היא כללה פרסומת לתחרות שמן זית בינלאומית בירושלים. התקשרתי ובסופו של דבר הגעתי ליזם, שהסכים להכניס אותנו לתחרות למרות שנגמרה ההרשמה. שלחתי לו את השמן שלי עם המדבקה הכי פשוטה שיכולתי למצוא, באותה תקופה עוד לא היה לי מותג משלי. זכינו בהמון פרסים בתחרות הזאת, פרסים שפשוט זרקו אותנו למים העמוקים", מספר גולן.

כרמי גולן. באדיבות המצולמים
כרמי גולן/באדיבות המצולמים

גולן, אז בתחילת דרכו של העסק, התרכז במכירת שמן הזית שלו למותגים אחרים ואלו שיווקו אותו כשמן הפרימיום שלהם. "הייתי חייב את הכסף כדי להמשיך להתגלגל ולכסות את ההוצאות של הקמת העסק", הוא מסביר, "אחרי התחרות ההיא הכול השתנה. פתאום ביקשו ממני אתר אינטרנט ולי אפילו לא היה כרטיס ביקור. זאת הייתה פרסומת אדירה שהעלתה אותנו על המפה. גם בשנים אחר כך זכיתי בפרסים, כל תחרות כזאת היא חשיפה לקהל נוסף".

הרעיון לגדל זיתים למסיק מכני נולד אצל גולן לפני שנים לא רבות. המושבניק מרמת הגולן (מושב נוב) מגדיר את עצמו כמי ש"חלקאות זה ב-DNA שלי. הזיתים לא היו חלום ילדות שלי, פשוט התחום הזה בחקלאות קרץ לי, לקחנו מראש את הנושא למשהו מאוד ספציפי - שמן זית פרימיום, נראה היה לי חסר. מהשתיל הראשון כיוונו לתחום המסוים הזה".

רצונו להשתלב ברפת החלב של הוריו לא התממש בגלל שאלו שלחו אותו קודם כל ללמוד. "לא משנה מה לומדים, פרק הזמן הזה, בו אדם מתבשל עם עצמו ופותח אופקים, מבגר אותו. עשיתי תואר ראשון בכלכלה ושמאות וגם עבדתי בזה, אבל החיידק של החקלאות לא עזב אותי. חיפשתי משהו שאוכל לשלב בין הפרנסה לנשמה, פה הגעתי לתחום יחסית חדש מאוד - זיתים למסיק מכני. היה בזה משהו היי-טקיסטי וזה קרץ לי. התחלתי עם שטח קטן (40 דונם) ושלושה זנים. זה הצליח והתגלגל למה שזה היום".

בתחילת הדרך נאלץ גולן להתמודד עם מספר קשיים, אבל שניים מהם השאירו עליו רושם כבד. "היה פה חוסר ידע כי התחום היה חדש וכמעט כל דבר צריך להתחיל ללמוד מאפס, על בשרנו. הדבר השני הוא נושא תזרים המזומנים. היום מי שבונה ליזמים את התיק העסקי עושה את זה לטובת קבלת ההלוואה, מתאים לכך את הנתונים, אבל בפועל זה לא עובד כמו שכתוב, דברים משתנים. כל בעל עסק מתחיל צריך שיהיה לו מספיק אוויר כדי לשרוד את התקופות האלה. לדוגמה אצלנו, בגלל ההלכה, אני יכול למכור את הפרי רק אחרי השנה הרביעית. היום אני יכול לתמחר את זה בהתאם, כשהתחלנו לא לקחתי את זה כמו שצריך בחשבון".

הפיתרון הגיע בדמות זכייה בפרסים כבר בתחילת דרכו של העסק, באותה תחרות בירושלים (שמן הזית הישראלי הטוב ביותר, מותג הבוטיק הישראלי הטוב ביותר ושמן הזית מזן קורונייקי הטוב ביותר בישראל). "יצרנים גדולים הם קיבוצים שמגדלים על 700-600 דונם. מה שמייחד אותנו הוא שאנחנו לא קטנים מדי או גדולים מדי, מה שנקרא בוטיק. מתרכזים באיכות. כל פח שמן זית אני יודע מי האבא והאמא שלו. אנחנו מוכרים בעיקר ללקוחות פרטיים, כולל משלוח עד הבית, אנחנו גם עובדים עם מסעדות ושפים שמחפשים חומר גלם איכותי".

עזרה נוספת הגיעה מכיוונו של שלמה רוטשילד, קואצ'ר בהכשרתו והמנטור שלו מטעם קרן שמש. בגלל שהוא קואצ'ר הוא מתרכז בלשאול שאלות ולפעמים שאלה אחת טובה ששואלים אותך עונה על יותר מהרבה תשובות. לאורך כל התהליך הזה היו הרבה מדרגות שהיינו צריכים לטפס כדי להגיע לגובה מסוים מבלי ליפול, ושלמה שם לי את המדרגות האלו. אחרי כל שיחה שלנו חוויתי עוד עליית מדרגה - בהסתכלות, בהבנה, בתכנון קדימה. הוא הביא אותי למצבים שאני מוצא את הפיתרונות בעצמי".

רוטשילד מעיד כי פגש את גולן לאחר שהקונספט העסקי של כרמי גולן כבר היה ברור, אבל ההצלחה עוד רחוקה: "חלק מהתרומה שלי להצלחה שלו היא לאשרר את הכיוון בו הוא הולך. כמנטור אני לא שוכח לרגע שבעל העסק הוא זה שצריך לקבל את ההחלטות וליישם אותן. תפקידי הוא להאיר בפניו את ההיבטים השונים של כל החלטה ואחרי כל קבלת החלטה - גם אם הייתה מנוגדת לדעתי - להמשיך ללוות ולתמוך בו".

כרמי גולן. באדיבות המצולמים
כרמי גולן/באדיבות המצולמים

השיחות עם הצמד לא מותירות ספק, מדובר בזיווג משמיים. "יאיר מבחינתי הוא כמעט החלום הרטוב של מנטור. לפעמים מנטור מתקשה לחולל מוטיבציה אצל מלווה ואם הוא לא בא איתה מהבית קשה מאוד להצליח. מלבד זה שהוא בן אדם מדהים, יאיר הגיע עם עיניים בוערות והן לא כבות לרגע", מסביר רוטשילד את הקשר שנוצר ביניהם.

תרומתו הגדולה ביותר של המנטור, לפחות על פי ההסתכלות שלו, התבטאה בתחום השיווק. "לבעלי עסקים יש נטייה להתמקד במה שהם יודעים לעשות - הדבר שבגללו פתחו את העסק (לבשל, לגדל זיתים), למרות שמה שנכון להם הוא לעסוק ראש וראשונה בשיווק. יאיר ואני עברנו הרבה מסלולים בנוגע לבידול של העסק, זאת הייתה הדילמה השיווקית המרכזית שלנו. מה שהצלחנו לעשות, לפחות חלקית, הוא לעבוד על שיווק דרך שפים ודרך הרשת, זה העתיד". נראה שהעתיד של כרמי גולן כבר פה.

  • עוד באותו נושא:
  • כרמי גולן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully