וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לימודים לכולם: קידום אקדמי בעולם החרדי

עמרי פולק

26.1.2014 / 14:43

רצון לעזור לנשים חרדיות להשתלב בעולם האקדמי הביא את חוי ארנפלד להקים עסק המסייע ומייעץ למעוניינות ללמוד לכל אורך המסלול האקדמי

חוי ארנפלד, גדלה במגזר החרדי והגיעה ממשפחה ברוכת ילדים. היא מגדירה עצמה כמי שעברה "מסלול חרדי קלאסי: למדתי סמינר, אחר כך הוצאתי תעודת הוראה ועסקתי בחינוך". כשהגיעה תחושת המיצוי היא חיפשה את האתגר הבא. "ניסיתי לחפש אפיקים אחרים, לא ראיתי את העתיד שלי בהוראה, לא רציתי להיות מנהלת בי"ס לדוגמה. מכאן הכול החל".

ארנפלד לא דמיינה כי החלטה פשוטה להמשיך ללימודים אקדמיים תשנה את מסלול חייה בצורה שכזאת. "השלמתי את התואר הראשון במכללה החרדית בירושלים, כשסיימתי את התואר פנו אליי כמה סטודנטיות וביקשו ממני לפתוח להם תוכנית של תואר שני בייעוץ חינוכי", היא מספרת, "ביוזמה שחשבתי שתהיה חד פעמית הקמתי קבוצה ראשונה כזאת, במקביל עבדתי במחלקת החינוך של עיריית בית שמש. אחרי התוכנית הבנתי את הפוטנציאל של הביקוש, כך העניין התגלגל".

כשהיא אומרת "העניין התגלגל" היא מתכוונת לעסק שפתחה, שנושא את שמה ומטרתו היא קידום השכלה אקדמית לנשים חרדיות. "אחרי המסלול השני התמסדתי. אני שונה מהקיים בשוק, אני מציעה לסטודנטיות החרדיות אפשרות של הפרדה מגדרית בתוך מכללות מקצועיות ומובילות, כדי שהן יוכלו להשלים תארים אקדמיים. יש פה מענה על הצורך הרוחני מצד אחד ומצד שני על הרצון של האישה החרדית ללמוד במקומות הכי טובים שיש בשוק ולא להתפשר".

מלבד התאמת תכניות לימוד לנשות המגזר ממנו הגיעה, ארנפלד גם מסייעת בגיוס מלגות ומעניקה הכוונה וייעוץ לנשים חרדיות המעוניינות ללמוד. "זהו מיזם שיש בו הרבה תחושת שליחות. אני שמחה לעזור לעוד נשים חרדיות לפרוץ את הגבולות, ללוות אותן בתהליך משמעותי בחייהן. החזון שלי הוא להוות מוקד עבור כל אישה חרדית שחפצה לצאת ללימודים, ולסייע לה למצוא את המסגרת המתאימה לה, בלי פשרות מקצועיות ואקדמיות".

עד עתה הספיקה, בין השאר, להוציא לדרך תכנית השלמה לתואר ראשון בחינוך במכללת לוינסקי לחינוך בת"א, תואר שני בייעוץ חינוכי במכללת אורות באלקנה, תואר שני בייעוץ ארגוני במסלול האקדמי של המכללה למנהל וכן שביל הזהב - השלמת בגרויות לבעלות מבחני סאלד (מבחני חוץ).

כשהיא נשאלת על השילוב הקהילתי של העסק שלה אפשר לחוש את ההתרגשות של ארנפלד מהעיסוק שבחרה לעצמה. "הוא מאפשר לנשים חרדיות לממש את עצמן וזאת תרומה מאוד גדולה. האוכלוסייה שאני פונה אליה היא הנשים היותר בוגרות במגזר החרדי - אלו שאינן צעירות מספיק כדי ליהנות מהאפשרות האקדמיות שיש כיום, אך במקביל הן צעירות מספיק כדי לא לוותר על החלום האקדמי.

"זאת המומחיות שלי, לבנות תוכניות שיתאימו לאוכלוסייה החרדית, לאמהות של ילדים. זה ניסיון להפיק את המרב מהמצב הקיים", היא ממשיכה, "האתגר הוא להמשיך לתת תמיכה ועידוד לסטודנטיות או לנשים המעוניינות ללמוד, ולפעמים גם להגיד להן שזה לא הזמן המתאים. צריך לדעות לעשות את זה במינון הנכון ובזמן הנכון, ערך המשפחה הוא המקודש ביותר. צריך פה המון גמישות ורגישות לשלב בין השניים מבלי לשלם מחיר גבוה מדי".

כשהיא מסתכלת קדימה, ארנפלד יודעת בדיוק מה היא רוצה לראות עבור העסק שלה: "החלום שלי הוא לבנות מרכז לסטודנטית החרדית, שבד"כ מגיעה עם הרבה פחות רקע וידע לגבי העולם האקדמי, וללוות אותה מהרגע הראשון ועד לסיום התואר - לרבות הכוונה מקצועית, מידע על מלגות, עזרה לסטודנטיות עם צרכים מיוחדים, השמה והכוונה".

בינתיים היא דואגת לא לאבד קשר עם השטח, עם הנשים עצמן: "הספרית שלי סיפרה לי שהבת שלה לא רוצה לסיים את התיכון עם תעודת בגרות, שהיא לא מעוניינת ללמוד. ביקשתי שתקרא לה ולמרות שלא הייתה לי תכנית להציע לה הסברתי לה כמה נושא הלימודים חשוב להמשך הדרך, הצבתי לה מראה. אחרי כמה ימים הספרית התקשרה לספר לי שהילדה עברה שינוי מן הקצה אל הקצה, החלה להשלים בגרויות ורוצה ללמוד תואר ראשון בקלינאות תקשורת. זה קורה לי הרבה וזה הכיף האמיתי בעבודה".

ד"ר חן ברק, מנהלת בכירה בתעשיית המכשור הרפואי ומי שלאחרונה החלה לשמש כמנטורית של ארנפלד, מטעם קרן שמש התרשמה מאוד מהעסק שנבנה: "חוי עובדת בצורה מאוד נכונה, יש לה רעיונות טובים מאוד לקידום האוכלוסייה שהיא מטפלת בה וכרגע אני חושבת שהיא רק צריכה להתמקד ולוודא שהעניין הפיננסי לא יפיל או יעכב את צמיחתו של העסק".

ברק מודה שלא הכירה את העולם בו ארנפלד עוסקת, אבל היא בהחלט תומכת ברעיון וברצון שמאחוריו: "כאישה קרייריסטית זה טוב מאוד לשמוע שלבנות המגזר החרדי יש מוטיבציה לצאת לעולם ולממש את עצמן, מעבר לנושא של פרנסת המשפחה. אני בחורה חילונית ולא מכירה מקרוב את העולם החרדי, אבל על פניו נשמע שצריך לעזור להן להצליח - זה יעזור להן וגם לכל החברה הישראלית".

ארנפלד בוחרת לסיים בטיפ ליזם המתחיל, שבאופן לא מפתיע מגיע גם הוא מעולם הלימודים. "המוטו שלי הוא לא לראות את הטעויות שלי כטעויות, אלא כשכר לימוד. לפעמים הוא לא זול, אבל הוא חלק מההתפתחות".

  • עוד באותו נושא:
  • לימודים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully