וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להקדים את קבלת הפטנט

יוני ארז

27.1.2014 / 13:29

לעיתים עוברות שנים מהגשת בקשה לפטנט עד קבלתה. עורך דין יוני ארז מסביר על יוזמה חדשה לזירוז התהליך

חברות טכנולוגיה המגישות בקשות לפטנט למדות כי תקופת ההגנה עומדת על 20 שנה מיום הגשת הבקשה. עם זאת, האמצאה מוגנת רק לאחר שהבקשה מאושרת בידי בוחן פטנטים בטריטוריה הרלוונטית. במקרים לא מעטים, בחינת הבקשה מתחילה פרק זמן ממושך לאחר הגשתה, בהתאם לעומס הקיים על משרדי הפטנטים השונים. כך, ממוצע הזמן בין הגשת הבקשה עד תחילת הבחינה בישראל ובארה"ב הוא כשנתיים ובתוספת משך הליך הבחינה סביר כי יחלפו 4-6 שנים למן יום הגשת הבקשה הראשונה ועד קבלתה, מה שמצמצם מהותית את פרק הזמן האפקטיבי של ההגנה. לא 20 שנה, אלא כ-15 שנים.

בקשות ירוקות מקודמות

יוזמה חדשה של 17 משרדי קניין רוחני ברחבי העולם, בהם רשות הפטנטים בישראל, מתמודדת עם בעיה זו. לפי היוזמה, הנקראת Global Patent Prosecution Highway (GPPH), חברות אשר הגישו בקשה לפטנט אשר התקבלה, ולו חלקית, במדינה מסוימת , יזכו לקדימות בבחינת הבקשה הזו במדינה אחרת. כך למשל, חברה אשר הגישה בקשה לפטנט בישראל שנבחנה במסלול מהיר (בחינה על-אתר) ואושרה לה הגנה בהיקף מסוים בידי הבוחן הישראלי, תוכל לזכות בקדימות בבחינת הבקשה במידה ותבקש היקף הגנה דומה לזה שאושר במדינה אחרת הנמנית על 17 המדינות האמורות , בהן ארה"ב, יפן, קוריאה, קנדה ואוסטרליה.

היוזמה הופכת את מסלולי הבחינה המהירה הקיימים במדינות השונות לאטרקטיביים יותר, מאחר וניתן יהיה לזכות במשך הגנה ארוך יותר גם בטריטוריות נוספות. ניתן לבקש בחינה מהירה בישראל מהנימוקים הבאים: 1. גילו המתקדם של המבקש או מצבו הרפואי. 2. האמצאה מופרת או שיש חשש ממשי להפרה. 3. טובת הציבור. נוסף על כך, רשות הפטנטים בישראל מאפשרת בחינה מהירה במידה וההמצאה מסייעת לאיכות הסביבה ("בקשה ירוקה"). בארצות הברית ניתן לשלם אגרה של כ-4,000 דולרים כדי להקדים את בחינת הבקשה לפטנט באמצעות מסלול בחינה מואצת (prioritized examination), ופחות מכך במידה ומדובר בחברה קטנה או יזם פרטי. באותם מסלולים בחינת הבקשה תחל בתוך מספר חודשים ותחסוך המתנה של שנים.

ממציאים של טכנולוגיה "חמה", למשל אפליקציה למכשיר נייד שאמורה לצאת לשוק במועד קרוב, ירצו להקדים את בחינת הבקשה לפטנט כדי לזכות בהגנה כבר במועד ההשקה או סמוך לו ולהרתיע מתחרים ומעתיקים. כך, נוסף על הארכת משך ההגנה, נוצר יתרון מסחרי באמצעות מסלול הבחינה המהירה. חברות ויזמים שירצו להשתמש במנגנון המוצע ביוזמה, ייטו לכתוב את הבקשה לפטנט באופן שיקל על הבוחן לקבלה גם במחיר של היקף הגנה מצומצם יחסית כדי ליהנות מחסדי השיטה המוצעת מעלה, בבחינת פטנט מהיר והיקף הגנה סביר.

*מנהל מחלקת הפטנטים במשרד סורוקר-אגמון עריכת דין ועריכת פטנטים

  • עוד באותו נושא:
  • פטנטים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully