וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה קשה לקנות דירה בישראל?

אלי רוזנטל

30.1.2014 / 16:49

מחירי הדירות ממשיכים לעלות ודיור בר השגה אינו באמת בר השגה. אלי רוזנטל מסביר מה מהחסומים העומדים בפני פתרון הבעייה ומה ניתן לעשות

דיור בר- השגה במציאות של ימינו למעשה כלל אינו בר-השגה, ההון ההתחלתי אותו צריך אדם או זוג צעיר לתחילת דרכו גדול בהרבה מיכולתו, הריבית מצטברת בכל חודש ולקיחת משכנתא הופכת לקשה עד בלתי אפשרית. רכישת דירה נתפסת לא אחת כמשימה משמעותית המלווה בעלויות וסיכונים רבים עבור אותם צעירים. הדבר מוביל לכך שרבים מעדיפים להמשיך ולגור בבית ההורים או בשכירות, בכדי להימנע מעול המשכנתא.

בעיה לאומית

הצפי לעלייה המתמשכת במחירים גורם לרכישת דירות רק ובעיקר על ידי הציבור שיש ביכולתו לעשות זאת. נתונים של משרד הבינוי והשיכון מראים כי לאורך השנה האחרונה עלו מחירי הדירות בישראל בשיעור של כ-7%, וכי שיעור ההתייקרות של דירות מיד שנייה גבוה יותר מזה של דירות חדשות. עצירת העלייה במחירים ממאנת להגיע, מה שמקשה על עידוד הבנייה ומפחית את היקף הביקוש, השאיפה לקרקע יציבה והרצון להשקיע בעתיד בבעלות על נכס, תלויים בביצוע פתרון כולל בשוק הנדל"ן ובהפיכת המושג דיור בר השגה - למציאות ממשית.

המחסור בדיור בר-השגה מהווה בעיה לאומית ואחראי על הגדלת פערים חברתיים, תרבותיים וכלכליים בין שכבות שונות באוכלוסייה. מכאן, הדעה הרווחת היא כי יש לפעול להגדלת ההיצע במיוחד באזורים עמוסי אוכלוסייה דוגמת גוש דן.

קיימים לא מעט חסמים בענף הנדל"ן במציאות של ימינו, החל מקשיים במימון פרויקטים (אשראי בנקאי), מחסור בקרקעות לבנייה מצד המדינה, הנעה איטית של תהליכים לקבלת היתרי בנייה, קיום דיור בר השגה ואספקטים נוספים בעלי חשיבות חברתית וכלכלית לטווח הרחוק.

הקבלנים, הידיים היצרניות המשמעותיות ביותר בענף, מבקשים לפתור את הבעיות הללו, באמצעות הרחבת והאצת תהליכים של התחדשות עירונית, קיצור ופישוט ההליכים הביורוקרטים האמורים לסייע להגדלת היצע הדירות באזורי הביקוש , הוספת עובדים זרים רבים ועוד. למעשה, ברור כי המחסור בהיצע הדירות באזורים מסוימים ובמגזרים שונים לא יוכל להיפתר מעצמו, ללא מדיניות שינוי מובהקת אשר תכלול את הגדלת שיעור הדירות שניתן להוסיף ללא חריגה בשטח המותר לבנייה ותוך חיוב וועדות מקומיות ומחוזיות לעמוד בלוח זמנים זה. בנוסף, יש לפעול להפשרת קרקעות, הגדלת מלאי הדירות להשכרה והוזלתן לרווחת זוגות צעירים.

באם תיושם מדיניות אחרת על ידי הממשלה, שעד כה לא נראה כי ייחסה חשיבות לתמרורי האזהרה שהוצבו בפניה, יתכן שניתן יהיה לפתור את משבר הנדל"ן המהותי בו אנו נמצאים.
מתן מענה לקבלנים, העומדים בשרשרת ייצור דירה, תאפשר הוצאת פרויקטי בנייה חדשים לפועל וכן תסייע לקבלנים לספק פיתרונות למצוקת הדיור הקיימת בישראל.

נראה כי אנו עדים לסיטואציה מורכבת בה הגזירות בתחום הנדל"ן אינן הולכות ומצטמצמות, אלא מתרחבות ומייצרות עוד ועוד מכשולים על העובדים בענף ועל הציבור הרחב. עליה בתעריף הארנונה לצד חוסר היענות להרחיב את מכסת העובדים הזרים בענף וחוסר פעילות לעידוד צעירים ללמוד את מקצוע ההנדסה האזרחית – משבשים את היקף הבניה ואת עבודת העוסקים בתחום.

תהליך הפיתוח והבנייה דורש הסתכלות לעתיד דרך תכנון הליכים ודחיפה ממשית ומיידית לעידוד הבנייה ולסיוע ברכישת דירה. יש להתוות מדיניות ממשלתית ברורה בטרם הגזירות הכלכליות יחריפו והמשבר בענף הנדל"ן ילך ויעמיק. ביצוע צעד קדימה למציאת פיתרון ועצירת מגמת ההתייקרות - הינו בגדר הכרחי, וכל שנותר לקוות הוא שהצעד יבוצע בקרוב, בטרם יהיה המצב בלתי הפיך.

אלי רוזנטל - מנכ"ל ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב יפו- בת-ים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully