וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קשיי נשים בעולם העבודה: איך מבצעים שינוי?

יעל יצחקי

3.2.2014 / 13:29

נשים בשוק העבודה נתקלות בקשיים ייחודיים לאורך הקריירה ד"ר יעל יצחקי מסבירה על הקשיים ועל הדרך העומדת בפני אישה החפצה בשינוי קריירה

לעתים קרובות, כשקשיים של נשים בעולם העבודה עולים לדיון, מתעוררת השאלה מה ייחודי בנשים ובבעיותיהן. למעשה, בעיות הגברים בשוק העבודה, כמו בהרבה תחומים אחרים מוצגות כבעיות הנורמה. לעומת זאת, בעיות הנשים הן ייחודיות להן, שלהן, לא של הכלל. הכלל הוא גברי. לאור זאת, בפני נשים ניצבות שתי אפשרויות: להסתגל לעולם הגברי או להיות נאמנות לעצמן. בכל אחת מהאפשרויות שתבחרנה, הדרך אינה פשוטה.

להסתגל לעולם הגברי

מה המשמעות של "להסתגל לעולם הגברי" עבור נשים? לעבוד שעות ארוכות בלי להתלונן, לא להתווכח על השכר שלהן כדי לא להכעיס את הבוס או להתעלם מבדיחות סקסיסטיות. אמנם גם חלק מהגברים עלולים להרגיש קושי במשא ומתן על שכר, אך נשים "נענשות" על אסרטיביות, בעוד הגברים זוכים להערכה על אותה תכונה.

סוגיה נוספת שבאה לידי ביטוי בעיקר בקרב הנשים, היא שלא לכל הנשים יש קריירות לינאריות כמו לגברים. נשים יוצאות משוק העבודה ונכנסות אליו בתקופות שונות בחייהן ומסיבות שונות. חלקן מבקשות לטפל בילדיהן ונשארות מספר שנים בבית. חלקן עובדות לאורך שנים באופן כל כך אינטנסיבי עד ששחיקה גורמת לצורך בשינוי הקצב ואף לעזיבת הארגון. נשים אף מבקשות לשנות מקצוע לאחר שהסיבות שבגינן בחרו בתחום מסוים כבר אינן רלוונטיות עבורן או שסדר העדיפויות שלהן השתנה.

מאיינירו וסאליבן, חוקרות אמריקאיות בתחום הקריירה, מדברות על שלושה ערכים עיקריים עליהם מושתתות קריירות ברמות שונות לאורך השנים: אתגר, איזון ואותנטיות. כל תקופה מאופיינת בכך שאחד מהערכים האלה בקדמת הבמה. שנות הקריירה הראשונות מאופיינות בעיקר בשאיפה לאתגר ואז מושקעות שעות עבודה ארוכות. עבור נשים רבות, עם לידת הילדים, באה תקופה שבה האיזון הוא הערך המשמעותי. כאשר הילדים גדלים ואחרי הכרות עם עולם העבודה, עולות שאלות האותנטיות. אותנטיות – משמעותה להיות נאמנ/ה לעצמך, כל אחת בדרכה. אחרי שבמשך שנים רבות, נשים דאגו בעיקר לאחרים והתאימו עצמן לצרכי משפחתן, מגיע שלב בו נשים שואלות את עצמן מה טוב להן וכיצד הן יכולות לשפר את חייהן.

אלא שבמציאות, ערך האותנטיות אינו צומח בוואקום, וגם כאשר האישה מנסה להיות נאמנה לעצמה ולשים את עצמה במרכז, היא לא באמת מפסיקה להתייחס לדרישות השונות של משפחתה, או מצליחה לפתור בהינף יד את שאר החסמים העומדים בדרכה. חלק מחסמים אלה הם אישיים וחלקם חיצוניים, אבל כולם חסמים המאפיינים בעיקר נשים.

החסמים הפנימיים באים לידי ביטוי בשאלות ותהיות כגון: אם אדאג לעצמי, האם זה יבוא על חשבון משפחתי? האם כדאי לעזוב מקום עבודה בטוח ולצאת אל הלא נודע? האם אני יכולה להרשות לעצמי לקחת הלוואה כדי לפתוח עסק? עד כמה אני מאמינה בעצמי שאצליח?

החסמים החיצוניים הם לדוגמא: הקושי הגדול להתקבל למקום עבודה חדש בגילאי 40 פלוס. אישה צריכה להוכיח את עצמה יותר מגבר כדי לקבל תפקיד מבוקש. לרוב בארגונים נשים מוערכות בהתאם לניסיונן המוכח ואילו גברים מוערכים על פוטנציאל. החשש להיכשל הוא הן פנימי והן חיצוני, משום שלאישה בדרך כלל יהיה יותר קשה לקבל הזדמנות נוספת אחרי כישלון מאשר לגבר.

אז איך בכל זאת מקבלים החלטה לעשות שינוי ומתגברים על הקשיים, האתגרים והחששות?

ראשית, מזהים שאכן יש צורך בשינוי בעבודה, כלומר, מאבחנים נכון את הבעיה. חשוב לדבר על ההתלבטויות שלנו עם אנשים שמכירים אותנו ועשויים לעזור לנו לחשוב על האספקטים השונים בהחלטה. לעתים, מספיק ללבן דילמות עם האנשים הקרובים לנו, כמו בני זוג או חברים קרובים ולעתים יש צורך בשיחה עם אשת מקצוע כדי לעזור לנו להתמקד בבעיה ובדרכים לפתור אותה.

מרגע שאיתרנו את הבעיה, אפשר להתחיל לגשת לפתרון. אחת הדרכים שהוכיחה את עצמה כאפקטיבית ביותר היא פנייה לסביבה הקרובה. זה בדיוק הזמן להפעיל את הרשת החברתית והמקצועית שלנו במלוא העוצמה. לספר מה אני צריכה, במה אני מתעניינת ולא להתבייש לבקש עזרה. כל אחד מאתנו לעתים מבקש עזרה ולעתים מעניק עזרה.

אם פנינו לתחום חדש, אין צורך לזרוק את ארגז הכלים שבנינו בעמל רב. חשוב להבין כיצד נוכל לשלב את הניסיון שלנו בתחום החדש שאנו רוצות להגיע אליו. במידה ואתן נדרשות להציג קורות חיים, חשוב להסביר את האספקטים המעשיים של הניסיון שלכן, הרלוונטיים לתחום החדש, וכיצד הוא יכול לתרום לכן ולמקום העבודה בו אתן מעוניינות להשתלב.

אם הכיוון שבחרתן לפנות אליו הוא פתיחת עסק עצמאי, יש לבדוק היטב את השוק, להעריך את סכום הכסף שיש להשקיע, לבחון האם נדרשת הלוואה? במידה וכן, כדאי לבדוק מה מציעים הבנקים השונים, שכן הלוואות ספציפיות לנשים עשויות להיות בעלות תנאים נוחים יותר. חשוב לקחת בחשבון את כל הצדדים שיש בפתיחת עסק עצמאי- אמנם אין בוס ויש שעות גמישות, אך למעשה העבודה עשויה להיות סביב השעון.

כדאי לגייס גם את המשפחה והחברים בתקופת המעבר בקריירה ולבקש מהם סיוע, שכן המעבר דורש השקעה וריכוז בעבודה וחשוב שתהיה לכן רשת ביטחון תומכת שתקל עליכן ותעזור לכן להתמודד עמו בהצלחה.

חשוב מאד לחלום, לתכנן, לבדוק ולהעז – וכל אלה כשאנו נעזרים באנשים שעשו זאת לפנינו או שאת דעתם אנו מעריכים. בהינתן שאנו לוקחים סיכון מחושב, על מה נתחרט יותר – על שניסינו או שלא ניסינו?

ד"ר יעל יצחקי היא מנכ"לית נטע – המרכז לפיתוח קריירה. נטע ואתר "יד 2 דרושים", יפתחו ב-26 בפברואר קורס "הכוון תעסוקתי" מיוחד, המיועד לנשים באמצע חייהן, הנמצאות בצומת דרכים מקצועית ומעוניינות לעשות שינוי בקריירה

  • עוד באותו נושא:
  • נשים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully