וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקני בטיחות חדשים לחוק התכנון והבנייה

שלומית צור

5.2.2014 / 11:11

לאחר קריסת המרפסות בחדרה ושש שנים לאחר פרסום המלצות וועדת זיילר, אישרה הארצית לתכון ובנייה תקנים חדשים הנוגעים לשלד בניינים ובטיחות

המועצה הארצית לתכנון ובנייה, בראשות מנכ"ל משרד הפנים ד"ר שוקי אמרני, המליצה אתמול לשר הפנים לחתום על הפרקים הראשונים של תקנות התכנון והבניה, אשר הוכנו בעקבות המלצות "ועדת זיילר" שפורסמו ב-2007.

תקנות התכנון והבנייה הן מערכת הוראות מקיפה, ממוינת ומסווגת, הכוללת את הסף המינימלי הנחוץ כדי להבטיח את איכות התכנון והביצוע של הבנייה בישראל ואת בטיחות הציבור. עם השלמת התקנתן, יאגדו התקנות הוראות בתחומי הבניה השונים, באופן מסודר ואחיד, אשר יקל על המתכננים, המהנדסים, הקבלנים, המפקחים, הרשויות, ויתר העוסקים במלאכת הבניה.

ארבעת הפרקים הראשונים שאושרו גובשו על ידי משרד השיכון בהתייעצות עם משרד הפנים, בהתאם להחלטת ממשלה בנושא. ועדת המשנה לתקנות של המועצה הארצית קיימה דיונים רבים וגיבשה את הנוסח, אשר הומלץ על ידי המועצה הארצית. עם כניסתם לתוקף, יחליפו הפרקים שיפורסמו את ההוראות הקיימות כיום על פי חוק התכנון והבנייה. התקנות החדשות מתייחסות לשלד הבניין, בטיחות אש ובטיחות המשתמש.

פרק שלד הבניין מסדיר את ההוראות לתכנון השלד בהתבסס על מערך התקנים הישראלים המהווים את התורה בתכנון שלד הבניין. מטרתו להקטין את ההסתברות להתדרדרות במצבם של רכיבי המבנה עד כדי כשל שעשוי להיגרם כתוצאה מבלאי טבעי כמו התיישנות החומרים ושימוש חוזר ונשנה במבנה, להקטין את ההסתברות לכשל מבני שעלול להיגרם כתוצאה מתכנון או הקמה של מבנה, או במהלך תפקודו וחייו, ולהקטין את ההסתברות לפגימה בתפקוד המבנה בתנאי שירות רגילים.

פרק בטיחות אש, נמצא כיום בתקנות התכנון והבנייה והוא מועבר ככתבו וכלשונו לתקנות תכן הבניין. לחלק זה יתווספו שני סעיפים חדשים: סעיף מטרות, המפרט את מטרות החלק וסעיף דרישות תפקודיות, המפרט כיצד ייושמו המטרות באופן מעשי. הוספת סעיפים אלו, מיישמת את מטרות הקוד – איחוד פרקי הקוד השונים.

פרק בטיחות המשתמש, מטרתו לאפשר למשתמשים בבניין ובסביבתו שהות ושימוש בטיחותיים, תוך צמצום האפשרות לפגיעה מנפילה, מהיתקלות או מכוויה. המשתמשים בבניין הינם האנשים עבורם מיועד המבנה ואשר רגילים לשהות בו – כדיירים, כעובדים, כצרכנים, כאזרחים מקבלי שירות וכיוצא באלה. ההוראות מיועדות להקטין את סיכויי האירוע המסוכן וצמצום הנזק הנגרם ממנו, באמצעות הרחקת המשתמשים ממקור הסכנה, הצבת מחסומים למיניהם, וכן באמצעות החלת תקנים רלוונטיים.

יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, ד"ר שוקי אמרני, ציין שהחלטת המועצה מקדמת מהלך חשוב שבסיומו יגובש קובץ, שיאחד באופן בהיר את ההוראות והכללים, הפזורים כיום בחוקים שונים ורבים. פישוט הנושא יתרום לאיכות התכנון והביצוע של הבנייה בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully