וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישופרו תנאי עובדי הניקיון במגזר הפרטי

שי ניב

5.2.2014 / 13:10

צו ההרחבה עליו חתם היום שר הכלכלה נפתלי בנט יחיל את ההסכם בין ההסתדרות לארגון חברות הניקיון על כלל המגזר הפרטי

חצי שנה לאחר שנחתם ההסכם הקיבוצי בין ההסתדרות הכללית לארגון חברות הניקיון, חתם היום (ד') שר הכלכלה נפתלי בנט על צו ההרחבה שיחיל את ההסכם על כלל חברות הניקיון במגזר הפרטי. בכך יושוו לאחר חודשים ארוכים תנאיהם של עובדי הניקיון במגזר הפרטי לאלה של חבריהם מהמגזר הציבורי, שם קיים הסכם דומה שנחתם בין ההסתדרות למשרד האוצר.

כפי שנחשף ב"גלובס", בנט גיבש מתווה שלפיו ההסכם הקיבוצי יורחב במלואו בכפוף לשינויים קלים: שכר המינימום שנקבע עבור עובדי ניקיון בגובה 4,650 שקל יינתן לעובדים כבר מהיום הראשון בהתאם להסכם, אולם קרן ההשתלמות והגדלת שיעור ההפרשה לפנסיה יינתנו בתוך חצי שנה מהיום ולא מהיום הראשון לחתימת הצו. נזכיר כי ההסכם קובע ששיעור ההפרשה לפנסיה של עובדי הניקיון יעמוד על 21.83% וביולי 2015 יעלה אף לכדי 22.83%; העובדים יקבלו לפחות פעמיים שי לחג בעלות של 212 שקל לפחות לכל שי בנפרד; תשלום דמי הבראה הגבוהים ב-13% מהמינימום הקבוע בחוק; זכאות לארוחה מסובסדת בכל מקום עבודה בו קיים הסדר לארוחה כזו ועוד.

בין היתר נקבע בהסכם כי העובדים יחתימו כרטיסי נוכחות באופן דיגיטלי כדי שניתן יהיה לאכוף ביתר שאת את תנאי עבודתם.

ההסכם נחתם במעמד חגיגי כשלצידו של בנט ישבו יו"ר ההסתדרות עופר עיני, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי אבי ניסנקורן, יו"ר ארגון חברות הניקיון אילן שמעוני והממונה על יחסי העבודה במשרד הכלכלה שלמה יצחקי, אולם בלט בהעדרו יו"ר נשיאות הארגונים הכלכליים, צביקה אורן. האחרון התנגד בתוקף לצו ההרחבה, בטענה כי ארגון חברות הניקיון אינו חבר בנשיאות הארגונים הכלכליים וכי ההסכם נחתם ללא מעורבות ראשי המעסיקים, אף שהם אלו שאמורים לשאת בעלויות ההסכם.

אורן, בדומה למנכ"ל התאחדות התעשיינים אמיר חייק, טען כי הדבר דומה ל"צד א' שחותם על הסכם עם צד ב' שבסוף רק צד ג' משלם עליו". ההתנגדות לצו ההרחבה כללה אפילו עתירה לבג"ץ מצד האיגוד הכלל ארצי של חברות הניקיון - עתירה שנדחתה משום שהאיגוד לא הצליח להוכיח שהוא זה שמייצג יותר חברות ניקיון או ששר הכלכלה פעל שלא על פי ההליך המקובל. בנט סירב לדחות את החתימה על הצו לאחר ששמע את כל ההתנגדויות, וגיבש כאמור מתווה להחלת ההסכם למרות ההתעקשות בעניין מצד ראשי המעסיקים.

"אנו נמצאים ברגע היסטורי בחברה הישראלית", אמר היום בנט במהלך טקס החתימה החגיגי. "אנו עוזרים לעשרות אלפי עובדים מהחלשים ביותר שנקראים לעתים 'עובדים שקופים'. אנו מעניקים להם הטבה אפקטיבית של אלף שקלים בחודש שבאה לידי ביטוי בתוספת שכר, בהעלאת דמי ההבראה ובהפקדות לפנסיה ולקרן השתלמות, אבל אנחנו בעיקר מחזירים להם את הכבוד. פגשתי עובדי ניקיון שאמרו לי שגם תמורת חצי שקלים נוספים הם יהיו מוכנים לעבור למקום עבודה אחר, ואנחנו נותנים להם הרבה יותר היום. מדובר בעיקר בנשים חד הוריות, בבני מיעוטים ובעולים חדשים".

גם יו"ר ההסתדרות עופר עיני אמר כי לא מדובר רק בתוספות השכר, אלא קודם כל בהחזרת הכבוד ובתחושה שהם חלק ממקום העבודה. ניסנקורן הודה למה שהגדיר "הנחישות של שר הכלכלה", וציין שכעת חשוב לשים דגש על אכיפת ההסכם וחוקי העבודה בכלל. יו"ר ארגון חברות הניקיון, אילן שמעוני, אמר כי חברות הניקיון עשו בתקופה האחרונה "סיבוב פרסה", והבינו כי עליהן לספק שירותים מקצועיים תוך תשלום שכר הוגן לעובדים. בקריצה לראשי המעסיקים הוסיף שמעוני: "אני בטוח שהקהילה העסקית תיתן פה את חלקה והרבה מאוד בעלי עסקים ישנו טוב יותר הלילה, ומצפונם יהיה יותר ממורק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully