וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בארה"ב: תאגיד ענק יפסיק למכור סיגריות

מתיו הרפר, פורבס

6.2.2014 / 10:49

תאגיד הענק CVS החליט להפסיק למכור סיגריות בכל 7,600 חנויות הרשת ברחבי ארה"ב, ולוותר על הכנסה של 2 מיליארד דולר בשנה. הקרבה מוסרית או החלטה שיווקית מושכלת?

החלטה מוסרית, הברקה שיווקית או אינטרס כלכלי - איך שלא תסתכלו על זה, הצהרתו של יו"ר רשת החנויות ובתי המרקחת CVS כי הרשת תפסיק למכור סיגריות החל מחודש אוקטובר הקרוב מהווה תקדים מסקרן למדי במשק האמריקאי. הרשת אשר מחזיקה ב-7,600 חנויות ובתי מרקחת ברחבי ארה"ב כולה, תוותר בעקבות ההחלטה על הכנסה של 2 מיליארד דולר בשנה ממכירות סיגריות ומוצרי טבק שונים, אך יו"ר תאגיד CVS Caremark, המחזיק גם ברשת החנויות, טוען כי מדובר "בדבר הנכון לעשות".

לאתר פורבס ישראל

סיגריות בחנות של CVS. AP
סיגריות בחנות CVS/AP

ההחלטה זכתה באופן לא מפתיע למבול של ברכות מטעם ארגוני הבריאות ומכוני המחקר השונים הפועלים בתחום העישון בארה"ב. "אנו בהחלט מאמינים כי לאורך זמן משמעות ההחלטה תהיה הצלת חיי אדם", אמר ג'ון ספרין, נשיא הוועד למלחמה בסרטן האמריקאי.

אך לפחות בטווח הזמן המיידי, ההחלטה תעלה לרשת לא מעט כסף. על פי נתוני המכירות של שנת 2013, הרווחים אשר רשמה הרשת ממכירת סיגריות עמדו, כאמור, על לא פחות מ-2 מיליארד דולר. אמנם מדובר במעט יותר מ-1% מסך הכנסות התאגיד כולו בשנה זו, אשר עמדו על 125 מיליארד דולר - אך עדיין לא מדובר בעניין של מה בכך.

ובכל זאת, נראה כי ב-CVS הבינו כי אם הם אכן מעוניינים להפוך לשחקן מרכזי בשוק בריאות הציבור האמריקאי, כדאי להם להיפטר מהסיגריות ולטפח תדמית נקייה ובריאה יותר. באופן מפתיע למדי, עד היום כל רשתות בתי המרקחת המובילות בארה"ב נהגו למכור סיגריות כעניין שבשגרה. אך הנהלת הרשת, אשר שמה לה ליעד לא להסתפק בבתי מרקחת "פשוטים" והתחיל לספק שירותי אחיות, מתן חיסונים ואפילו שירותי תזכור אישיים למקרה שהלקוח שכח לרכוש את התרופה בזמן - החליטה לשנות את התמונה מהקצה אל הקצה.

סיבה עסקית נוספת אשר יכולה לתמוך במהלך היא השינוי שעברו הרשתות הגדולות בארה"ב בתפיסתן את לקוחותיהן העיקריים. אם בעבר היו אלו האנשים הפשוטים, כיום מכוונות הרשתות הגדולות אל עבר הסכמי עתק עם חברות גדולות וחברות ביטוח מובילות, אשר יבטיחו את הגעתם של מבוטחים לחנויות הרשת בלבד. במקרה כזה, מאמינים ב-CSV, הוצאת הסיגריות מן החנויות תמשוך אליהן בעיקר לקוחות אשר אינם מעשנים, ולכן יתגלו כלקוחות בריאים יותר - וזולים בהרבה עבור חברות הביטוח. ומי שחושב שהצעד הנוכחי אינו יצירתי מספיק, בהנהלת הרשת החליטו על "השלמת הכנסה" בחנויות השונות עקב הפסקת מכירות הסיגריות: כלל החנויות יחלו למכור ולקיים סדנאות מונחות לגמילה מעישון.

בתשובה לשאלה המתבקשת איך קרה שעד היום נמכרו סיגריות בחנויות הרשת, השיב פרופסור טרוין ברנן, מרצה לשעבר בבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד וכיום הסמנכ"ל לענייני רפואה של הרשת, כי "מזווית הראייה של אנשי המקצוע, אדם יכול לקיים אורך חיים בריא לחלוטין, או לחלוטין לא. אין באמצע". לדבריו, הצעד הנוכחי של החברה יסייע לשפר את בריאות הציבור, וגם יהווה "יתרון עסקי משמעותי" על הרשתות המתחרות.

אז האם הצעד האמיץ של לארי מרלו יוכח כיעיל לאורך זמן, או כטעות עסקית הרסנית? כך או אחרת, בארגוני המלחמה בסרטן כולם מברכים על הצעד, ומקווים שהוא יסייע לצמצם את מספרם העצום של האמריקאים אשר מתים בכל שנה עקב מחלות המשויכות לעישון, ועומד על 480,000. בהצהרתה של CSV היא מנסה למתג את עצמה כחברה מתחום הבריאות הציבורית, ולא כרשת חנויות ובתי מרקחת. ההצלחה האמיתית של הציבור כולו, תהיה אם הצעד יעורר השראה גם בקרב תאגידים נוספים אשר יבחרו להפסיק למכור סיגריות ומוצרי טבק לחלוטין.

  • עוד באותו נושא:
  • סיגריות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully