וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עניין גדול במכרזי השכירות של האוצר

אורי חודי ומשה ליכטמן

13.2.2014 / 14:36

כ-150 איש, נציגי חברות נדל"ן וגופים מוסדיים, הגיעו היום לקריית הממשלה בתל אביב-יפו לכנס מציעים שערך משרד האוצר לפרויקט ברמת השרון והרצליה

עניין גדול במכרזי השכירות של משרד האוצר ברמת השרון והרצליה. כ-150 איש, נציגי חברות נדל"ן וגופים מוסדיים, הגיעו היום לקריית הממשלה בתל אביב-יפו לכנס מציעים שערך משרד האוצר. לצד הסבר מפורט של תנאי המכרזים, העלו היזמים והקבלנים שנכחו בכנס ספקות לגבי חלק מתנאי המכרז וטענו כי חלק מהדרישות שהציב האוצר במכרז אינן ישימות.

בכמה יושכר הדיור בר השגה של מתווה לפיד?

כך, יזמים רבים קבלו על ההתנייה במכרז לפיה עליהם להציג התקשרות עם קבלן ביצוע כבר בהגשת מסמכי המכרז. לטענתם זהו מועד מוקדם מידיי שאינו מאפשר להם גמישות ובחינת הצעות מתאימות מקבלני ביצוע ואף יפגע בתחרות בין החברות בשלב מאוחר יותר. היזמים דרשו לאפשר להם גמישות בהצגת קבלן הביצוע למועד מאוחר יותר, לפחות למועד שאחרי שלב התכנון, וזאת על מנת שיוכלו לתמחר בצורה ראויה את הפרויקט. בתשובה לטענות אלו אמרו נציגי האוצר כי נכון לעכשיו שינוי סעיף זה אינו עומד על הפרק.

בנוסף הביעו היזמים ספקות גם לגבי היכולת לקבל תעודות גמר לפרויקטים על פי לוח הזמנים המוכתב במכרז וזאת בשל ניסיונם בעבודה מול הרשויות המקומיות.

בין החברות שהגיעו לשמוע פרטים על המכרזים החדשים ניתן היה למצוא את נציגי החברות נוה מקבוצת איי די בי, אאורה, קבוצת לוינשטיין, גינדי החזקות, שיכון ובינוי, אשטרום, ברקן הנדסה, אביסרור וכן גופים מוסדיים כגון הראל, כלל ביטוח ועוד.

עוד סוגייה חשובה שהעלו נציגי היזמים בכנס נגעה למכרז ברמת השרון ולמיקומו בסמיכות למתחם תע"ש השרון. נציג אחת החברות התריע על סכנת זיהום קרקע במגרש שעלולה להשפיע על ישימות הפרויקט כמו גם על תימחורו וזאת בשל העלות הגבוהה של טיהור אפשרי של הקרקע במידת הצורך. יש לציין כי היזמים חוששים כי זיהום שכזה יתגלה רק בשלב החפירות וזאת לאחר שהקבלן כבר זכה בקרקע.

המשנה לחשכ"ל אושיק בן עטר יו"ר ועדת המכרזים הבין משרדית האמונה על המכרזים לשכירות התייחס לסוגייה ואמר כי לא יינתנו בטחונות ליזם בגין סיכוני זיהום הקרקע אך הוסיף כי נעשו סקרים מספקים על ידי המשרד לאיכות הסביבה.

עוד נחשף במסגרת הכנס, שקיים הבדל מהותי בין המכרזים בהרצליה ורמת השרון הנוגעים לרשתות ההגנה שמעניקה המדינה. כך, בהרצליה יופיעו כל שלושת רשתות ההגנה המתייחסות לתקופת הבנייה, לתקופת ההשכרה ולתקופת מכירת הדירות בסוף התקופה בעוד ברמת השרון יינתנו רק שתיים בלבד (לא תינתן רשת הביטחון לתקופת ההשכרה). עוד הובהר כי רשת ההגנה שתינתן במהלך תקופת ההשכרה, רק בהרצליה, לא תינתן על התפוסה בפרויקט אלא על החלק היחסי של מחיר השכירות שלא ייגבה, כולל תחזוקה.

בשאלת המע"מ, הודיע אריאל יוצר מאגף תקציבים באוצר, כי המע"מ אינו ניתן לקיזוז במהלך הפרויקט שייבנה על פי חוק עידוד השקעות הון, אך הפטור יינתן במכירת הדירות בסוף הפרויקט. כלומר, היזם לא יזדכה על מע"מ אך גם לא ישלם אותו בסוף הדרך.

עוד נאמר בכנס כי רשת ההגנה המתייחסת לשינויי ריבית במהלך תקופת הבנייה, 40 חודש, תחושב על פי ממוצע תשואות באג"ח ממשלתיות נכון להיום והגובה המקסימלי של רשת ההגנה יעמוד על 20 מיליון שקל במידה שהריבית תעלה בתקופת הבנייה.

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו, שנכח בכנס המציעים אמר ל"גלובס" כי מדובר במכרז מורכב שאינו חף מבעיות. "אנחנו לומדים את החומר. מכרז מעניין ואני מקווה שנוכל להשתלב. בכנס לא נתנו תשובות לגבי איך מוציאים דייר סרבן תשלום. גם לגבי זכאי משרד השיכון, לא כל כך ברור איזה ערבויות הם יוכלו לשים. אבל זה חלק מהסיכון במכרז הזה. מכרז מאוד מורכב. גם משפטית וגם פיננסית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully