וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלימות כלכלית בתהליך הגירושין

שירי מלכה

18.2.2014 / 14:14

תהליך גירושין כואב עלול להיות מלווה באלימות כלכלית, לרוב כנגד האישה. עו"ד שירי מלכה מסבירה מהי אלימות כלכלית ומה ניתן לעשות נגדה

בשנים האחרונות אנו נתקלים יותר ויותר במקרי אלימות במשפחה. רוב הציבור חושב שאלימות במשפחה הינה אלימות פיזית, מילולית או אלימות נפשית. דווקא המושג של "אלימות כלכלית" אינו שגור בקרב האוכלוסייה אך הינו שכיח ובמקרים רבים תוצאתו הרסנית, לא פחות מהשאר.

אלימות כלכלית הינה מניעת הזכות מאדם לשלוט על המקורות הפיננסיים, הנכסים והמשאבים הכלכליים השייכים לו על פי חוק. לרוב, אלימות זו מופיעה בקרב גברים כלפי נשותיהם – בעצם מניעת האישה מלעשות שימוש במשאבים הכספיים והרכושיים של המשפחה, עד כדי שימוש במשכורתה שלה. על האישה לדווח על כל הוצאה ועליה לקבל אישור על כל פעולה כלכלית שברצונה לעשות, גם הקטנה ביותר דוגמת קניית מצרכים לבית. לצערנו, לתופעה זו נכון לימים אלו, אין ביטוי בחוק, לכן מוצאות עצמן קורבנות האלימות הכלכלית, סובלות מהבעיה ללא עזרה.

גם סכסוך גירושין הינו פתח להחלת אלימות כלכלית. הליך הגירושין כולל שתי תביעות עיקריות בעלות השלכות פיננסיות. תביעת מזונות לילדים (או לאשה) ותביעה רכושית. כל אחד מבני הזוג מוציא את התותחים הכבדים ונוקט בכל האמצעים שיש ברשותו, על מנת להתיש את בן הזוג השני וכך, להשיג הטבות כלכליות בהליך הגירושין.

חסימת כרטיס האשראי של האישה, הוראה לבנק כי לשם ביצוע פעולות בחשבון המשותף יידרשו חתימות או אישורי שני הצדדים, הפסקה חד צדדית ללא כל התראה של תשלומי המשכנתא והימנעות מתשלום, הוצאות אחזקת הבית הסדירות – כל אלה הינן חלק מהתופעה. המטרה כאמור, היא לערער את כל עולמו של קורבן האלימות, ביטחונו בתא המשפחתי והשארתו מול שוקת שבורה.

אלימות כלכלית מוצאת ביטוי בייחוד כאשר מעורב בעניין כסף "שחור", אשר שימש כמקור פרנסה ממנו נהנו כל בני הבית, וכעת חל קושי להוכיח כי הכסף הזה אכן קיים. למעשה, מדובר בכל הכנסה כספית שאינה מדווחת לרשויות המס כגון: טיפים, תשלום נוסף מהבוס שלא מופיע בתלוש המשכורת, תשלום שנתקבל ללא שהוצאה חשבונית ועוד.

מה אפשר לעשות?

אז מה ניתן לעשות כאשר מעורב בהליך כסף שחור או כאשר ברשות בן הזוג אין את כל המידע על הכספים והנכסים כתוצאה מאלימות כלכלית שמופעלת כלפיו?

1. להסתייע בחוקר פרטי - אדם שיתחקה אחר עקבותיו של הכסף הנעלם. הדבר מותר על פי החוק, וההוכחות שימצא החוקר לפעילות הפיננסית של בן הזוג יוכלו לשמש אתכם בבית המשפט.

2. להציג את רמת החיים והוצאות משק הבית: אפשר לבדוק את ההוצאות החודשיות של משק הבית ואת תזרים ההכנסות, ולהראות כי למרות שסכום ההוצאות גבוה מההכנסות – עדין אין מינוס בחשבון. הדבר מעיד על זרימה של כסף מזומן אשר שימש לכיסוי חלק מההוצאות.

3. בקשה לגילוי מסמכים - במידה ומקורם של הכספים בעסק של אחד מבני הזוג, ניתן להגיש לבית המשפט בקשה לגילוי המסמכים של העסק כדי לחשוף את המידע הפיננסי.

4. בקשה לעיקול נכסים - אם יש חשש כי אחד מבני הזוג ינסה להבריח נכסים כדי שלא יתגלו לבית המשפט, ניתן להגיש בקשות לעיקול של נכסי מקרקעין שרשומים על שמו, חשבונות בנק, מניות, אופציות, כלי רכב ואפילו תכולה של כספות במידת הצורך.

5. תביעה נזיקית - הגשת תביעה נזיקית בגין אלימות כלכלית ו"קמצנות כרונית", אשר מנעו מקורבן האלימות חיים סבירים במשך הנישואין. פתרון זה הינו חלק מהשימוש המתגבר לאחרונה בדיני הנזיקין והחלתם בסכסוכים בתוך המשפחה. כאמור, מדובר בדרך גבייה מתפתחת אשר הצלחתה תלויה במערכת המשפט.

המלצתי היא לגלות כבר בשלב מוקדם מעורבות בנושאים הפיננסיים הקשורים בניהול הבית. לגבר או אישה אשר שוקלים הגשת תביעת גירושין, מומלץ להתחיל מבעוד מועד להתעניין, לאסוף מידע פיננסי ולנהל רישומים של כספים ונכסים שיהיה קשה להוכיח את קיומם בדרך אחרת. התייעצות עם עורך דין המתמחה בדיני משפחה כבר בשלב זה עשויה לסייע רבות באיסוף ראיות, שישמשו בהמשך בבית המשפט.

עו"ד שירי מלכה היא בעלת משרד המתמחה בדיני משפחה וירושה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully