וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך מפקיעות הרשתות במחירי הירקות

אילנית חיות

20.2.2014 / 9:01

יו"ר אגרקסקו טוען כי מקור הבעיה הוא בכך שרשתות השיווק מחזיקות בחברות סיטונאיות משל עצמן לרכישת פירות וירקות: "זה כמו ששופרסל או מגה יהיו הבעלים של תנובה או שטראוס"

פערי התיווך של הקמעונאי על פירות וירקות עמדו בשנת 2013 על 41.7% - כך עולה ממחקר שערכה חברת אגרקסקו. פער התיווך הקמעונאי מתייחס לפער שבין מחיר הקנייה של הקמעונאי למחיר המכירה לצרכן.

בחלק מהירקות והפירות שנמכרו לצרכן, פער התיווך היה גבוה משמעותית. כך למשל, פער התיווך על הגזר עמד על 74%. בזמן שמחיר הגזר הממוצע לסיטונאי עמד על 2.61 שקלים לק"ג, המחיר לצרכן עמד בממוצע על 4.55 שקלים.

מחירי ירקות. גלובס
מחירי ירקות/גלובס

פער דומה נמצא במחיר הבננה, שעלתה לסיטונאי 3.7 שקלים, אך מחירה לצרכן עמד בפועל בממוצע על 6.37 שקלים - פער של 72%.

בפלפל הירוק עמד פער התיווך על 62%, ואילו בעגבנייה הוא עמד על 56%.

בקישוא ובמלון נגבה פער תיווך של כ-50%, בתפוחים ובשזיפים פער של 30%-35% וכן הלאה.

פערי התיווך אמנם גבוהים, אך הם במגמת ירידה ביחס לשנת 2012. כך לדוגמה, בירקות ירד פער התיווך הקמעונאי מ-52.8% בשנת 2012 ל-43.8% אשתקד. עם זאת, פער התיווך בפירות הטריים נותר באותה רמה.

יצוין כי לפי הלמ"ס, מחיר הפירות הטריים עלה אשתקד בממוצע בשיעור של 16%, ואילו מחיר הירקות הטריים עלה ב-2.1%. לדוגמה, מחיר האבטיח עלה ב-24%, מחיר האפרסק ב-18%, הלימון נסק ב-10%, ואילו התפוזים התייקרו ב-7%.

ההתייקרות הייתה גם בירקות, כאשר מחיר הבצל עלה ב-22%, מחיר תפוחי האדמה ב-9%, ומחיר החסה ב-4%.

בתחום הירקות בלטה במקביל ההוזלה של הכרוב ב-11%, של העגבנייה ב-6% והוזלה של 4.5% במחיר הפלפל הירוק.

יו"ר אגרקסקו, גדעון ביקל, יוצא נגד החברות הסיטונאיות של רשתות השיווק, שלדבריו מגדילות את פער התיווך ומייקרות בפועל את המחירים לצרכן. "ברשתות השיווק יש פירמידה. שופרסל, לדוגמה, משווקת פירות וירקות בלפחות 2 מיליארד שקל בשנה ומחזיקה מערכת סיטונאית משל עצמה שנקראת 'קטיף'. מגה מחזיקה מערכת סיטונאית שנקראת 'יחדיו', וברשתות אחרות זה נקרא 'ביכורי שדה'. הן מספקות לרשתות וגובות פער תיווך של 20% מהמחיר. זה שהרשתות מחזיקות בעצמן גופים סיטונאים בבעלותם, מגדיל את פער התיווך על החקלאים, ולכן הארגונים רוצים לאסור עליהם להחזיק חברות-בת לסיטונאות. זה דומה לכך ששופרסל או מגה יהיו הבעלים של תנובה או שטראוס".

- מי משלם את המחיר?

"הראשון הוא החקלאי שמורידים לו את העמלות, והשני הוא הצרכן שתמיד משלם יותר בגלל פערי התיווך האלה. הפתרון הרצוי הוא שלא יהיו פירמידות גם בחקלאות".

- איך זה משפיע על אגרקסקו, שהיא משווקת של תוצרת חקלאית?

"זה לא בדיוק משפיע. אנחנו גובים 5.5% בסך-הכול כעמלת שיווק שהיא מאוד צנועה, אבל השפעות התיווכים באמצע גורמות לכך שהחקלאי המגדל מקבל פחות, והצרכן משלם יותר".

חברת אגרקסקו משווקת תוצאת חקלאית הן לשוק המקומי והן ליצוא. היקף פעילותה בשוק המקומי עומד על 50-60 מיליון שקל בשנה, תחת מבנה הבעלות הנוכחי. תחת מבנה הבעלות הקודם ובטרם קרסה החברה, היקף פעילותה עמד על 370 מיליון שקל בשנה.

משופרסל ומגה לא נמסרו תגובות לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully