וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיי עוני למיליארדים: סיפורם המדהים של שני מייסדי אפליקציית וואטסאפ

שירות גלובס

20.2.2014 / 9:29

איך שגלגל מסתובב: מייסד וואטסאפ התקיים מתלושי מזון, שותפו הפסיד מיליונים - וכעת שניהם שווים מיליארדי דולרים

תוכנת ווטסאפ. Margarethe Wichert, AP
תוכנת ווטסאפ/AP, Margarethe Wichert

עסקת רכישת על ידי פייסבוק בסכום של עד 19 מיליארד דולר הצמיחה סינדרלה חדשה: יאן קום, מייסד וואטסאפ, גדל במשפחה עניה שנזקקה לתלושי מזון כדי להתקיים, וכעת הוא מיליארדר. לפי "פורבס", קום מחזיק ב-45% מוואטסאפ, כך שאחרי העסקה הוא שווה 6.8 מיליארד דולר. שותפו בריאן אקטון מחזיק ב-20% מהחברה.

קום עבד ביאהו עד שהחליט לעזוב ב-2007 יחד עם עמיתו המהנדס בריאן אקטון. ב-2009 הקימו השניים את וואטסאפ. האסטרטגיה הייתה לאפשר למשתמשים לתקשר באמצעות מסרים מיידיים בקלות ובחינם, ללא פרסומות או הפרעות אחרות.

"אף אחד לא מתעורר בהתרגשות לראות עוד פרסומת, אף אחד לא הולך לישון במחשבה על איזו פרסומת חדשה הוא יראה מחר", כתב קום בפוסט שפרסם ב-2012. על שולחנו מונח פתק בו כתוב: "לא פרסומות! לא משחקים! לא גימיקים!".

הגישה של השניים הובילה לכך שישנם 450 מיליון משתמשים היום בוואטסאפ - פי 2 מבטוויטר - והם שולחים מיליארדי מסרים מדי יום.

כאמור, קום בן ה-38 גדל במשפחה קשת יום שנזקקה לתלושי מזון כדי לשרוד לאחר שהיגרה לארה"ב מאוקראינה. הוא נולד בכפר קטן מחוץ לקייב. ג'ים גוץ, שותף בקרן סקויה שהשקיעה 8 מיליון דולר בוואטסאפ, מספר שהחוויה שעבר קום בתור ילד באוקראינה, מדינה שאופיינה בחדירה רבה לפרטיות כשגורמי ממשל האזינו גם לשיחות טלפון, גרמה לקום להיות קנאי לפרטיות. זו הסיבה שוואטסאפ לא אוספת פרטים על משתמשים, פרטים כגון גיל, מין או כתובת מגורים.

קום יצטרף לחבר הדירקטוריון של פייסבוק לאחר השלמת העסקה. פייסבוק סירבה לאשר לקום או לאקטון להתראיין לאחר העסקה, ומכאן השתיקה של השניים.

אקטון בן ה-42 גדל במישיגן ועבר ביאהו במחלקת הפרסום, קניות ותיירות. לפי "פורבס", הוא הפסיד מיליוני דולרים בהשקעות בזמן בועת הדוט.קום, בעקבות התנפצות הבועה. לימים הוא שכר את קום ושימש כמנטור שלו ביאהו. לאחר שהתפטר מיאהו, אקטון צייץ בטוויטר ב-2009 שסירב להצעה לעבוד בפייסבוק.

השניים פיתחו את וואטסאפ הניתנת להורדה בחינם אולם המשתמשים משלמים 99 סנט פעם בשנה. ההתנגדות של קום לפרסומות עומדת בסתירה עם האסטרטגיה של פייסבוק להרוויח כמה שיותר כסף מהמשתמשים (באמצעות פרסומות). קום כתב בהצהרה שפורסמה באתר וואטסאפ כי החברה תמשיך לפעול בעצמאות.

"אם היינו צריכים להתפשר על עקרונות היסוד שלנו, לא היה שיתוף פעולה בין שתי החברות", כתב קום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully