וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנגידה הפתיעה: הריבית ירדה ל-0.75%

נדב נוימן

24.2.2014 / 17:49

בין הסיבות להורדת הריבית: מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר, האינפלציה הנמוכה והיחלשות השקל. "מדדי אמון הצרכנים ממשיכים להצביע על פסימיות"

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה היום (ב') להפחית את הריבית לחודש מארס ב-0.25% לרמה של 0.75%.

בגורמים להחלטה נמסר כי היא "עקבית עם מדיניות מוניטרית שנועדה לבסס את האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים, ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית".

גם מדד המחירים לצרכן, שבחודש ינואר הפתיע כלפי מטה, הוא אחד הגורמים להחלטה, כמו גם האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים אשר עומדת על 1.4% - בחלקו התחתון של היעד. לאחר פרסום המדד הפחיתו החזאים את תחזיותיהם ל-12 המדדים הבאים, והציפיות מהמקורות השונים לאינפלציה בשנה הקרובה נמצאות כולן מתחת למרכז היעד.

בהודעת הריבית נמסר כי "על פי האומדן הראשון לרביע הרביעי, התוצר המקומי הגולמי צמח ב-2.3%, והתוצר העסקי צמח ב-1.6% בלבד. התפנית שנרשמה לטובה ביצוא ברביע הרביעי מתבססת בעיקרה על יצוא התרופות המתאפיין בתנודתיות, ויצוא התעשיות עתירות העבודה עדיין מצוי בקיפאון. אינדיקטורים שונים לפעילות בינואר הצביעו על התאוששות מסוימת, אולם מדדי אמון הצרכנים ממשיכים להצביע על פסימיות, והנתונים ממשיכים להצביע על היעדר גידול בתעסוקה ובשכר במגזר העסקי.

"בחודש האחרון נחלש השקל ב-1% במונחי שער החליפין הנומינלי אפקטיבי; מתחילת 2013 נרשם ייסוף מצטבר של 7.3%".

גם הנתונים המאכזבים מארה"ב והחשש מדיפלציה באירופה הינם גורמים להחלטת הריבית. כמו כן, נמסר כי "מחירי הדירות עלו בשנה האחרונה ב-8.1%, ונמשכים הגידול במספר העסקאות והיקף גבוה של נטילת משכנתאות. במאפייני הסיכון של המשכנתאות החדשות נמשכת מגמת השיפור".

  • עוד באותו נושא:
  • ריבית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully