וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הורדת מחירים אינה מטרת מכרזי השכירות"

אורי חודי

25.2.2014 / 13:51

אושיק בן עטר: "יש כאן החלטה לא פשוטה לפתח שוק שכירות ולוותר על הכנסות ממכירת הקרקע". ח"כ סתיו שפיר: "בכל העולם יש הסדרה ופיקוח, ואין סיבה שלא יהיה כאן"

"הורדת המחירים איננה המטרה המרכזית של מכרזי השכירות. הורדת המחיר זו פונקציה של היצע והיינו יכולים לשווק גם דירות למכירה בשביל זה", כך אמר אושיק בן עטר, סגן החשבת הכללית במשרד האוצר ויו"ר הוועדה הבין משרדית למכרזי השכירות. את הדברים אמר בן עטר במסגרת פאנל שעסק בפרויקטים להשכרה בכנס תשתיות תחבורה ונדל"ן שהתקיים היום (ג') ברמת גן.

לדבריו, "השר החדש (שר האוצר יאיר לפיד - א"ח) מאוד דוחף את תוכנית השכירות, זה מאוד חשוב לו, כדי לייצר ענף חדש של שכירות קונצרנית שלא קיים במדינת ישראל היום. כל התוכנית נועדה כדי לשפר חלופת השכירות אל מול חלופת הבעלות. בנוסף, פנייה למוסדיים מטרתה להביא את הר הכסף שלהם גם לישראל".

בן עטר התייחס גם לפיתרון המוצע של משרד השיכון - מחיר מטרה. פיתרון זה מציע לקבוע מחיר גג לחלק ניכר מיחידות דיור שיבנו קבלנים באזור מסויים כדי להוביל לירידות מחירים. בשבועות האחרונים נערכים דיונים בנושא בין משרד השיכון לבין משרד האוצר בנושא זה כאשר החלופה לתוכנית 'מחיר המטרה' שעלתה על השולחן היא מתן פטור ממע"מ לרוכשי דירה ראשונה.

"יש כאן החלטה לא פשוטה לפתח שוק שכירות ולוותר על הכנסות ממכירת הקרקע. מחיר המטרה, ההצעה של משרד השיכון, לא מטפל בשורשים של עליית המחירים כי הוא לא מטפל בהגדלת ההיצע. גם ברשות מקרקעי ישראל וגם במשרד השיכון עובדים על זה קשה", אמר. בדבריו, מייצג בן עטר את עמדת משרד האוצר המתנגד לתוכנית של משרד השיכון.

חברת הכנסת סתיו שפיר (עבודה) התייחסה גם היא לנושא השכירות ואמרה: "סוף סוף יש הבנה של ממשלת ישראל שצריך להסדיר את שוק השכירות אבל נחלק מחמאות אחרי שנראה תוצאות. השאלה איך עושים את ההסדרה הזו. ישראל נמצאת במקום האחרון בעולם בתחום הזה פשוט כי אין שום הסדרה. זו הסיבה להצעת החוק שאני מקדמת כיום. שליש מהמשפחות בישראל מתגוררות בשכירות ושמעתי שלל סיפורים על שכירות ועל תנאים שונים ומשונים. גם אני שוכרת דירה ומכירה את זה גם בעצמי. בכל העולם יש הסדרה ופיקוח ואין סיבה שלא יהיה כאן. אנחנו צריכים הסדרה עכשיו ואי אפשר להמתין לתוכנית השכירות של משרד האוצר שייקח עוד הרבה זמן עד שתקרה".

קובי שלום, סמנכ"ל בכיר מנהל תחום אשראי והשקעות לא סחירות בקבוצת כלל, אמר: "אם המדינה תוציא פרויקטים במסגרת השכירות בהיקף משמעותי של כ-3,000 יחידות דיור בשנה זה יהיה משהו שהשוק יוכל לטפל זו. תחושת ביטחון חשובה לגופים הגדולים כדי להיכנס למימון הפרויקטים הללו. היציבות חשובה מאוד בתחום הזה. אבל אם רשויות שונות יחליטו החלטות שונות הדברים לא יתקדמו".

עמית בירמן, סמנכ"ל כספים בשפיר הנדסה, התייחס לטענה כי המכרזים הללו מעניקים מתנות ליזמים ואמר: "לא נותנים כאן מתנה ליזמים. מייעדים את הקרקע לשימושים מוגבלים, זה למעשה לשים מום בקרקע. הסיבסוד במחיר הקרקע עובד לציבור, לא ליזמים. כדי שהגופים המוסדיים ייכנסו למכרזים הללו צריך יזמים חזקים עם חוסן כלכלי ורשתות ביטחון שיאפשרו להגדיל את שיעורי המימון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully