וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים לישון בשקט? אל תיצמדו למדד

עידן אולנטוך

5.3.2014 / 12:15

האם כדאי לקחת ריבית הצמודה למדד במשק או ריבית קבועה שאינה צמודה? עידן אולנטוך מסביר מתי כל סוג משכנתא עדיף

נטילת משכנתא היא החלטה לא פשוטה כלל, אלא שמלבד ההחלטה הגדולה האם לקחת משכנתא או לא, ציבור נוטלי המשכנתאות נדרש להחליט איזו משכנתא לקחת, באיזה היקף ובאיזו ריבית. הבנקים מציעים משכנתאות קבועות שונות, משכנתא בריבית צמודה קבועה ומשכנתא בריבית קבועה לא צמודה. אז איזו משכנתא כדאי לקחת? הנתון הלא ידוע היחיד שיכול לענות על שאלה זו הוא מה יהיה המדד, מכיוון שצפי האינפלציה כרגע הוא יחסית נמוך, ניתן לומר כי בטווח הקצר עדיפה משכנתא בריבית קבועה צמודה על משכנתא בריבית קבועה לא צמודה.

תלוי באורך תקופת המשכנתא

כמו כן, הריבית שאנו בוחרים צריכה להיות תלויה באורך תקופת המשכנתא. לדוגמה, לאנשים הנוטלים משכנתא עד לתקופה של 15 שנים, הייתי ממליץ לקחת משכנתא בריבית קבוצה צמודה ואילו במצב שבו מעוניינים לקחת משכנתא לתקופה של למעלה מ-15 שנה יש לקחת שיקולים נוספים כגון רגישותו של הלקוח להחזר החודשי ואופיו. ללקוח אשר חשובה לו יציבות בהחזר החודשי עדיף לקחת משכנתא בריבית קבועה לא צמודה. בניגוד אליו, ללקוח אשר מבין לעומק את השוק הפיננסי ויכול לעמוד בסיכון של עלייה בהחזר החודשי עדיף ללכת לכיוון של משכנתא בריבית קבועה צמודה שכן הימור על מדד נמוך יחסית יכול בהחלט להשתלם לו בטווח הארוך.

למשל, כאשר לוקחים משכנתא בהיקף מיליון שקלים בריבית קבועה לא צמודה, לתקופה של 25 שנים, ההחזר החודשי יעמוד על 5,845 שקלים. משכנתא באותו היקף לתקופה של 19 שנים בריבית קבוצה צמודה תעמוד לעומת זאת על 5,759 שקלים. כלומר, במצב המוצא אנו מורידים 6 שנים בשימוש בריבית קבועה צמודה. לקוח בעל יכולת כלכלית יכול לעמוד במצב בו ההחזר החודשי יגדל בתוך מספר שנים בשל עליית המדד. לחילופין יוכל להפקיד קרן השתלמות או כספים אחרים לתוך המשכנתא במטרה להקטין ולהחזיר את התשלום החודשי לתשלום ההתחלתי בריבית קבועה לא צמודה.

במקרים מסוימים בהם המשכנתא נלקחה בריבית קבועה צמודה, במיוחד כאשר לווים משכנתא לתקופה ארוכה, לקוח אשר לווה סכום של 700,000 שקלים יכול לגלות לפתע כעבור זמן מה כי הוא חייב כעת לבנק למעלה מ-700,000 שקלים בשל עליית המדד. בריבית קבועה לא צמודה לעומת זאת, הלקוח משלם מחיר קבוע שאינו משתנה ואינו תלוי במדד.

לדוגמא, לקחתם משכנתא ל- 20 שנים בריבית של 5%, הריבית תישאר על כנה לכל אורך תקופה המשכנתא וללא קשר לשינויים הפיננסיים אשר יחולו על המשק ולכן בריבית זו, בניגוד לריבית הקבועה הצמודה למדד, הסכום עליו התחייבתם ילך ויקטן ולעולם לא יעלה מעבר לסכום המשכנתא ההתחלתי.

המסקנה המתבקשת היא שריבית קבועה צמודה עדיפה על ריבית קבועה לא צמודה במקרים בהם הלקוח יכול לעמוד בהחזר במצב של עלייה חריגה במדד כך שבטווח הארוך התשלום יכול להיות נמוך יותר מאשר ריבית קבועה לא צמודה לאורך כל תקופת המשכנתא. ללקוחות המעוניינים בהחזר חודשי קבוע לכל אורך תקופת המשכנתא עדיפה משכנתא בריבית קבועה לא צמודה שכן משכנתא כזו תעניק ללקוח שקט נפשי שכן ההחזר החודשי יישאר על כנו לאורך כל שנות ההלוואה.

עידן אולנטוך, מייסד ומנכ”ל אולנטוך מומחים משכנתאות

  • עוד באותו נושא:
  • משכנתאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully