וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחרות בסלולר: לא תאמינו בכמה נחתכו הרווחים

גד פרץ ושירי חביב ולדהורן

10.3.2014 / 16:25

התחרות בסלולר ממשיכה לעשות שמות בתוצאות החברות הוותיקות, שרשמו ירידה של כמעט 50% ברווחיהן. מה עשתה רפורמת כחלון לתוצאות חברות הסלולר

בעולם השחקנים הקטנים בתחום הסלולר נכנסים לשוק, מחלישים את השחקנים הוותיקים, ולבסוף קונים אותם בנזיד עדשים. כך זה היה לאורך השנים. האם זה מה שיקרה גם בישראל? השאלה הזאת נותרת בינתיים פתוחה, אבל על פי הדוחות לסיכום שנת 2013 של שלוש חברות הסלולר הוותיקות, האפשרות הזאת כבר בהחלט לא נראית דמיונית.

תוצאות הסלולר. גלובס
תוצאות הסלולר/גלובס

הירידה ברווחיות החברות זו השנה שלישית ברציפות, מעלה את השאלה עד כמה סבלניים יהיו בעלי המניות בפרטנר ובסלקום לחיים בשוק שהרווחיות בו הולכת ויורדת. השוואה בין תוצאות השלוש מבטאת את הצפוי והידוע, כשרווחי פלאפון וסלקום נפגעו פחות מאלו של פרטנר בגלל ההבדלים הידועים: פלאפון מקבלת רוח גבית חזקה מהוט מובייל ורמי לוי שרוכבות על הרשת שלה ומספקות לה הכנסות שנתיות של 270 מיליון שקל, ובאופן דומה סלקום נהנית מכך שגולן טלקום משתמשת ברשת שלה.

תוסיפו לכך את העובדה שלפלאפון יש הוצאות מימון נמוכות מאוד, ושהיא מוכרת ציוד קצה בכ-300 מיליון שקל יותר מפרטנר (בחישוב שנתי), ותוכלו להבין מדוע פרטנר ממתינה בכיליון עיניים ש(גם) השנה הזו תיגמר כבר, והיא תוכל להתחיל לקבל כמה עשרות מיליוני שקלים ברבעון (על חשבון פלאפון) בעקבות איחוד הרשתות עם הוט מובייל.

היום פרסמה פרטנר את דוחותיה השנתיים, ובכך הצטרפה לשתי מתחרותיה שפרסמו את תוצאותיהן בשבוע שעבר. הייתה זאת, כאמור, עוד שנה לא מוצלחת לשלוש החברות, שסובלות בשנים האחרונות מפגיעה חריפה ברווחיותן מאז מה שכונה רפורמת כחלון (על שמו של שר התקשורת הקודם, משה כחלון). לפניכם המספרים המרכזיים שממחישים זאת.

42% - זוהי הירידה המצרפית ברווחי שלוש חברות הסלולר הוותיקות, לעומת תוצאותיהן בשנת 2012 שגם היא לא הייתה מוצלחת במיוחד עבורן, בלשון המעטה. שלוש החברות הרוויחו יחד ב-2013 פחות ממיליארד שקל - 986 מיליון שקל. לא שזה סכום שצריך לזלזל בו, אבל רק לשם ההשוואה, בשנת 2010 סלקום לבדה הרוויחה 1.3 מיליארד שקל, וגם רווחי כל אחת משתי מתחרותיה היו גבוהים ממיליארד שקל.

רפורמת כחלון שהובילה לכניסת מתחרות חדשות לשוק הסלולר (הוט מובייל וגולן טלקום) ב-2012 טרפה, כידוע, את הקלפים, הובילה להורדת תעריפים, ובהתאם חתכה גם את רווחי החברות.

ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) מראה תמונה מדויקת יותר של שוק הסלולר המקומי, משום שכך ניתן לקבל את תוצאותיהן של פרטנר וסלקום המתייחסות לפעילות הסלולר בלבד, כלומר ללא תרומת נטוויז'ן בסלקום ו-012 סמייל בפרטנר. ה-EBITDA של פרטנר נחתך ב-2013 ב-40% ל-784 מיליון שקל; בסלקום הירידה הייתה של 27% ובפלאפון של 21% (או 25%, בהכללת הוצאות חד-פעמיות שקשורות ליישום ההסכם הקיבוצי עם עובדיה).

82 שקל - זוהי ההכנסה החודשית הממוצעת מלקוח (ARPU) של חברות הסלולר הוותיקות. את ה-ARPU הגבוה ביותר משיגה פלאפון, 86 שקל, והנמוך ביותר הוא של סלקום, 78.5 שקל. כל החברות מציגות ירידה ב-ARPU ביחס ל-2012, בהמשך לירידה שנרשמה גם ב-2012. עם זאת, בסלקום ובפלאפון שיעור הירידה ב-ARPU התמתן ביחס ל-2012.

גם שיעור הנטישה המשיך להיות גבוה ב-2013, ונע בין 28.6% בפלאפון ל-39% בפרטנר. בסוף השנה, מספר לקוחותיה של סלקום נשאר הגבוה ביותר, 3.1 מיליון, למרות ירידה שנתית של כ-3%. מספר לקוחות פרטנר ירד ב-1% בלבד לקרוב ל-3 מיליון ובפלאפון נרשמה הירידה החדה ביותר, 6%, לכ-2.6 מיליון לקוחות. בסך הכל, לחברות הסלולר הוותיקות היו בסוף השנה כ-8.7 מיליון לקוחות, ירידה של 3.2% לעומת 2012.

2.6 מיליארד שקל - זהו היקף ההכנסות של חברות הסלולר ממכירת ציוד קצה (בעיקר סמארטפונים), ירידה של 23% לעומת מכירות של כ-3.4 מיליארד שקל ב-2012. אם לפני כמה שנים מכרו החברות ציוד קצה בקצב מטורף בניסיון לפצות על השחיקה בהכנסות משירותי הסלולר, בשנתיים האחרונות התופעה הזאת מתמתנת.

בפלאפון, שמכירות הציוד שלה הן הגבוהות ביותר, כמיליארד שקל, התחום מהווה כ-26% מהכנסות החברה. בפרטנר, שמכרה ציוד ב-703 מיליון שקל ב-2013, מדובר על 19.5% מהכנסות החברה. סלקום מציגה את הירידה החדה ביותר בתחום זה - 31% פחות מב-2012 - כשהחברה מכרה ציוד ב-882 מיליון שקל. מעבר לכך, ההכנסות מציוד קצה הן הכנסות פחות "איכותיות" שרווחיות שהן מספקות נמוכה מאוד.

ועדיין, מדובר בתחום שמספק הכנסות גדולות לחברות, כשברבעון הרביעי של השנה פתחה בו פלאפון פער של 100 מיליון שקל מול פרטנר. האחרונה החליטה להשיב מלחמה, וזו הסיבה שהקימה חטיבה קמעונאית ייחודית שתתמקד בתחום.

יחד עם השחיקה בהכנסות מציוד נמשכת גם השחיקה בהכנסות משירותים. כאן מדובר בשחיקה בשיעור של 14% בסלקום ובפלאפון, ושל 19% בפרטנר. וכך, ההכנסות הכוללות של שלוש החברות ב-2013 הסתכמו ב-11.4 מיליארד שקל, לעומת 13.8 מיליארד שקל שנה קודם לכן - ירידה של כ-17%. סלקום עדיין רושמת את סך ההכנסות הגבוה בין השלוש - קרוב ל-4 מיליארד שקל - כשאחריה ניצבת פלאפון ובמקום השלישי פרטנר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully