וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פקידי שומה דחו תשלומי מס כדי לעמוד ביעדים

אלה לוי-וינריב

13.3.2014 / 8:14

פקידי שומה דחו תשלומי מס בהיקפים של מאות מיליוני שקלים משלהי 2013 לינואר 2014. המניע: פקידי המס עברו את יעדי הגבייה ל-2013, וביקשו להבטיח עמידה ביעדים גם השנה

כך משחקים פקידי המס במספרים ומשפיעים על תחזיות גביית המס של המדינה: ל"גלובס" נודע כי פקידי שומה ברחבי הארץ דחו תשלומי מס של נישומים בהיקפים של מאות מיליוני שקלים, ואולי אף יותר, מהחודשים נובמבר-דצמבר 2013 לחודש ינואר 2014, על-מנת שסכומים אלה ייכנסו לחישוב ההכנסות ממסים לשנת 2014 ולא לשנת 2013. זאת, משום שפקידי השומה חצו את יעדי הגבייה שהוצבו להם ל-2013 (בין היתר בזכות הגבייה מכוח "חוק הרווחים הכלואים"), והם ביקשו להבטיח, באופן מלאכותי, עמידה ביעדי הגבייה גם ב-2014.

במערכת "גלובס" הצטברו מספר עדויות של מייצגים - רואי חשבון ועורכי דין המייצגים בעלי הון וחברות גדולות במשק, שהגיעו להסדרים עם רשות המסים בתום שנת 2013 - מהן עולה כי פקידי השומה ביקשו לדחות את תשלום המס לינואר 2014 או דחו את התשלום בדרכים יצירתיות - והכל כדי להעביר את תשלום המס לשנת המס החדשה. הדברים שאומרים המייצגים חוזרים על עצמם, ועיקרם: "פקידי השומה התחילו את שנת המס 2014 עם יתרון בגבייה, שנובע למעשה מסכומי העודף של 2013".

בראשית החודש שעבר התפרסמו נתוני הכנסות המדינה ממסים בינואר השנה, ובין היתר נרשמה הפתעה משמחת לכאורה בעבור משרד האוצר: הכנסות המדינה ממסים זינקו לשיא של 24.8 מיליארד שקל והפתיעו את כלכלני האוצר, שחזו הכנסות נמוכות ב-2.3 מיליארד שקל. כתוצאה מגביית המס העודפת, נרשם בינואר השנה עודף תקציבי של 4.4 מיליארד שקל. הגם שעודפים תקציביים מאפיינים את חודש ינואר - מכיוון שנרשמת בו הוצאה תקציבית נמוכה יחסית - ההיקפים השנה הפתיעו את כולם, בייחוד בהשוואה לשנים קודמות. (העודף התקציבי בינואר 2013, למשל, היה נמוך ב-70% מזה שנרשם בינואר השנה).

הנתונים הללו בילבלו את פקידי האוצר, שמיהרו להבהיר כי מדובר בגבייה חריגה, ולהדגיש כי מוקדם לדבר על שינוי במחזור הכלכלי. ואולם, כעת התבררו ל"גלובס" הסיבות לנתונים החריגים.

דחיית החתימה לינואר

"בחודשים דצמבר-נובמבר היו לנו הרבה תיקים שהגענו בהם להסדר עם רשות המסים ורצינו לשלם את המס. כמעט ללא יוצא מן הכלל פקידי המס ביקשו לסגור את התיק בינואר", אומר עו"ד מוכר מתחום המס. "בהתחלה חשבנו שזו תופעה מינורית - שלושה פקידי שומה בירושלים, ת"א ומשרד קטן בפריפריה, שדוחים את התשלומים, אבל לאט-לאט הבנו שמדובר בתופעה נרחבת, גם בתיקים שלנו וגם בתיקים של מייצגים אחרים". לדבריו, "היו לנו לא מעט תיקים שהגענו בהם להסכמות בדצמבר, ופקיד השומה ביקש לעכב את חתימת הסכם השומה לינואר. היו לנו גם לא מעט תיקים שנחתם ההסכם כבר בנובמבר או בדצמבר, אבל נכתב בהסכם כי התשלום בפועל יתבצע בינואר".

מי שקורא את ההסכם יכול לחשוב שהנישום הוא שדרש לדחות את התשלום.

"זו לא הייתה דרישה שלנו, אבל מה איכפת לנו? אמרו לנו שעד ינואר זה לא יישא ריבית והצמדה. אנחנו כמובן שמחנו על כך שהתשלום נדחה, אבל זו ממש לא הייתה דרישה שלנו, וגם אם היינו מבקשים, בדרך-כלל פקיד השומה לא נותן כאלה תנאי אשראי נוחים".

ממשיך עוה"ד ומספר: "בשלב מסוים, בכל תיק דרשתי את דחיית התשלום ללא ריבית והצמדה. לא שמעתי התנגדות לדרישה הזאת - להיפך הם נעתרו בשמחה. בסך-הכול בתיקים שלנו מדובר בעשרות מיליוני שקלים".

אותו עו"ד ממשיך וחושף כי פקידי שומה מסוימים אף התוודו בפניו בנוגע למניע האמיתי לדחייה. "הם אמרו לי: 'כבר עמדנו ביעד הגבייה ל-2013, אז הסכום הזה כבר יירשם ב-2014'", הוא מספר. "אנחנו הבנו מהר - בינואר יש שנת מס חדשה עם יעדי גבייה חדשים. ב-2013 כל פקידי השומה עמדו ביעדים, במיוחד בגלל הגבייה שהייתה, ועוד צפויה, מחוק הרווחים הכלואים. אם פקיד שומה עמד ביעד השנתי כבר בדצמבר, אין לו סיבה לשפר את הגבייה באותה שנה, ועדיף לו להעביר את הגבייה לינואר".

מייצג נוסף, הנמנה עם מומחי המס המוכרים בארץ, מספר על חוויה דומה מול פקיד שומה בדצמבר אשתקד. "בשנים קודמות כשהיה מגיע דצמבר, היינו יודעים שיסגרו איתנו הרבה פשרות, כי הם רוצים לרשום גבייה לפני ששנת המס מסתיימת, אבל פתאום בדצמבר האחרון ראינו תופעה הפוכה - בתיק של 3 מיליון שקל, שהגענו בו לפשרה עם פקיד השומה לקראת סוף נובמבר, איפשרו לי לשלם רק בינואר".

יצוין כי התנהלות פקידי השומה אינה בגדר תרמית או העלמת כספים מקופת המדינה, אך בכל זאת לטענת המייצגים יש להתנהלות כזו השלכות. לשאלה מה הנזק שנגרם למדינה, השיבו המייצגים כי לכאורה לא נגרם נזק רב, ובכל-זאת רשות המסים העניקה אשראי בתנאים מטיבים לנישומים רבים, והפסידה כתוצאה מכך עשרות אלפי שקלים. בנוסף, יש בפעולות הללו עיוות של הנתונים שעל בסיסם מסתמכות תחזיות הכנסות המדינה.

"הדבר יסייע בהתמודדות עם הקשיים הצפויים בגבייה ב-2014"

ברשות המסים לא רואים פסול בהתנהלות פקידי השומה, בנוגע לדחיית קבלת תשלומי מס משנת 2013 לשנת 2014. מהרשות נמסר בתגובה כי "לנוכח הגירעון הגדול שהיה צפוי לשנת 2013, רשות המסים השקיעה מאמצים רבים במטרה למקסם את הגבייה בשנה זו. המאמצים אכן נשאו פרי והרשות עמדה מעל ומעבר ביעדי הגבייה, כשרבע מהעודף נובע בחלקו מעודף הגביה ברווחים הכלואים ובמרביתו בעסקאות חריגות ומאמצי גבייה.

"אנו לא מכירים כתופעה כוללת העברת כספים בין חודשים, אך במקרים הספורים שבהם התרחשה, הרי שאלו סכומים זניחים, שאין בהם כדי להשפיע על האומדנים והתחזיות הנערכים בתיאום עם הגורמים הרלוונטיים במשרד האוצר. בכל מקרה, הרי שיהיה במקרים אלה לסייע להתמודדות עם הקשיים הצפויים בגביה בשנת 2014 ולמנוע העלאת מסים והכבדת הנטל על הציבור, במידה וההתפתחויות הכלכליות יפגעו בגביית המס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully