וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקת "גלובס": כמה יעלה לכם שיט תענוגות בפסח?

מיכל רז-חיימוביץ'

14.3.2014 / 9:00

כ-50 אלף ישראלים יצאו השנה לנופש בספינת תענוגות. מה הסיכוי למצוא הפלגה בפסח הקרוב, ובאיזו מידה סוג החדר משפיע על המחיר. "חבילות השיט החליפו את הנופש המשפחתי בקלאב מד"

ספינת תענוגות שנתקעה במפרץ מקסיקו. פברואר 2013. AP
"גם מבחינת התמורה לכסף, הקרוז נותן מענה מעולה"/AP

בני הזוג אלי ויעל "התמכרו" לנופש בסגנון שיט תענוגות. הם יוצאים לקרוז ביעדים שונים כמעט מדי שנה: "הקונספט של פינוקים על הספינה וביקור בכמה ערים וארצות בפרק זמן קצר הוא נהדר", הם אומרים. "למעשה לא צריך לדאוג לשום דבר על הסיפון, יש שפע של הכול מהכול - אוכל ושתייה, בידור ואפילו חנויות, והגיחות לימי טיול עצמאיים או מאורגנים הן חלק בלתי נפרד מההנאה - משאירים את כל הציוד על הסיפון, מכירים בכל יום עיר אחרת וחוזרים לפינוקי האנייה".

הם הפליגו בלי ועם הילדים "שנהנו בצורה בלתי רגילה הן מהמון פעילויות והן מהעצמאות על הסיפון בעולם הילדים", והספיקו לשוט בארה"ב ובמגוון יעדים באירופה. "גם מבחינת התמורה לכסף, הקרוז נותן מענה מעולה", הם אומרים רגע לפני שהם יוצאים לקרוז הבא, הפעם באזור רוסיה.

אורי שנבל, מנכ"ל חברת סנורמה, המייצגת בישראל מספר חברות שיט בהן רויאל קריבייאן, מתייחס לגידול של 20%-30% מדי שנה בהזמנות של נופש שיט על ידי התיירים הישראלים. "70% הם לקוחות חוזרים שאימצו את ההפלגות כחופשה השנתית, משפחתית או עם קבוצת חברים והם בוחרים יעדים מסלול, ואנייה שונים בכל פעם". גידול אחר שמזהה שנבל הוא בקרב מארגני טיולים וארגונים מוסדיים המציעים לעמיתים ולעובדים חבילות הכוללות שיט לקבוצות ולבודדים.

המוניטין שיצא לנופש בסגנון שיט תענוגות נחשב עד לאחרונה נחלתם של הנופשים המבוגרים בני המעמד העליון. אבל בסוכנויות הנסיעות מספרים על שינוי שחל בפרופיל של התייר המשייט, יותר צעירים ויותר משפחות. באשת טורס מעריכים כי 50 אלף ישראלים יצאו השנה לנופש בספינת תענוגות. "אניות הענק, נתיבי שיט מרהיבים ויעדים אקזוטיים ומיוחדים, מובילים לכך שהישראלים מגלים את הפלגות הנופש".

שיט בספינת תענוגות. ShutterStock
שינוי בפרופיל של התייר המשייט: יותר צעירים ויותר משפחות/ShutterStock

לדברי מנהלת תחום ההפלגות באשת טורס, ברברה וינר, הגידול בביקוש לחבילות שיט חל לא רק בישראל: "חברות השיט הבינלאומיות מדווחות בשנה האחרונה על גידול בהזמנות ברחבי העולם, כאשר ארה"ב היא עדיין שוק הקרוזים הגדול בעולם, אך גם במדינות אירופה מדווחים על עליות משמעותיות וצופים עליות נוספות ב-2014".

עוד מציינת וינר כי "אם בעבר טווח הגילים של המפליגים היה 50 פלוס, היום יש יותר משפחות, הן משום שנוספו חבילות שיט ייעודיות למשפחות והן בעקבות שינוי הרגלי החופשה וירידת מחירי התיירות". לדבריה, "העלות של שיט, טיסות, לינה, ארוחות מסביב לשעון וטיולי יום בערים השונות, והכל ברמה גבוהה- משתלמת יותר מטיול פרטי למשפחה. חבילות השיט החליפו את הנופש המשפחתי בקלאב מד". תופעה אחרת עליה היא מספרת היא משפחות המפליגות בקבוצות של כ-15 איש, גם כחופשה לשלושה דורות "מהסבא ועד לנכדים - כולם ימצאו פעילויות מתאימות".

ורד שוורץ, מנהלת השיווק של דיזנהאוז, מגדירה את האנייה כ"מלון צף". היא מדגישה את מגוון הפעילויות שמוצעות לילדים באניות שמותאמות לנופש משפחתי. "כל הפעילויות כלולות במחיר שכבר שולם ואין הפתעות במהלך החופשה".

נועם רון, מנהל השיווק של איסתא מזהה התייקרות מסוימת עקב הביקוש הגבוה בכל העולם ובעיקר בשוק האמריקאי. כאן שער הדולר הנמוך משחק לטובת הנוסע הישראלי. לדברי גיל רובין, מנהל הפיתוח העסקי של אופיר טורס, המחירים נותרו יחסית דומים למחירי פסח והקיץ בשנה שעברה, אולם, בכדי לבדל את עצמן בתחרות, יש חברות שמציעות הטבות לנוסעים: לדוגמה ילדים עד גיל 17 המפליגים חינם (למזמינים במהלך מארס בחברת NCL).

שנבל מדגיש את חשיבות ההזמנה המוקדמת. "מחירי השיט משתנים לפי היצע וביקוש בעולם, לכן בענף הזה כדאי להזמין מוקדם ככל האפשר על מנת לקבל את המחירים הטובים ביותר ואת זמינות החדרים הרחבה. האמריקאים מזמינים את החופשות שלהם 18 חודשים מראש, וגם קהל הלקוחות הישראלי למד עם הזמן לתכנן את חופשת השיט מראש ולא לחכות למחירי הרגע האחרון, שהם גבוהים יותר. כבר כעת יש לנו הזמנות לנופש ב-2015 ומעט הזמנות ל-2016. מי שמתכנן לצאת לחופשה בחגים יכול למצוא כעת מחירים אטרקטיביים להפלגות בקאריביים, מה שמוביל לביקוש גבוה".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"ביקוש להפלגות מאירופה"

עד כמה חשוב להזמין מוקדם? ניקח לדוגמה הפלגה שיוצאת ב-12 לאפריל עם ה-Oasis of the Seas, האנייה הגדולה בעולם: מי שהזמין באוגוסט שעבר שילם 700 דולר לאדם בחדר פנימי, וכעת אותה קטגוריה בדיוק עולה 1,178 דולר - פער של כמעט 500 דולר.

וינר מוסיפה כי "מבחינת קרוזים, 'הרגע האחרון' להזמנה נחשב חודשיים לפני מועד היציאה, ואז אם נשארו מקומות, המחירים גבוהים בכ-30% לעומת מי שהזמין 4-6 חודשים מראש".
עם זאת, גם לפסח אפשר עדיין למצוא הפלגות, למשל כאלה ששטות בין איי ייון ואיטליה, ומי שמתעתד לטוס לארה"ב, יוכל לשלב הפלגה היוצאת מניו-יורק או ממיאמי לכיוון הקריביים, בהאמאס או אלסקה.

רון מציין כי בשנתיים האחרונות יש גידול בביקוש להפלגות מאירופה, ובעיקר מנמלי ספרד ואיטליה. היתרון הוא כמובן קיצור המרחק והוזלת רכיב הטיסה מעלות הנופש. הוא מעריך ש-70% מהישראלים יצאו להפלגות מנמלי אירופה ובעוד ש-20% יפליגו מארה"ב והיתר יצאו מיעדים בדרום אמריקה, אלסקה והמזרח הרחוק.

טווח המחירים רחב, ומושפע מפאר האנייה ומגודלה, מעונת ההפלגה ומהפינוקים המוצעים על הסיפון. גם בחירת החדר, פנימי, חיצוני עם או בלי מרפסת, משפיעה על המחיר. הפער מגיע ל-300 דולר לאדם בין חדר פנימי לעומת חדר עם מרפסת.

את ההבדלים במחיר בעונתיות מסביר שנבל: "תקופות השיא הן באפריל, תקופת פסח, פסחא וחופשת האביב באוניברסיטאות בארה"ב, במאי-אוגוסט (כשהאניות עוברות לאזורים אחרים בעולם ויש פחות אניות בקאריביים), ובספטמבר-אוקטובר שבהם יש חגים של יהודים ומוסלמים ויש ביקוש גדול לקאריביים. מובן שגם בדצמבר, חודש כריסטמס והשנה החדשה הביקוש הוא בשיא".

רוב הספינות לא יוצאות מנמלי ישראל, וברוב המקרים יש להוסיף את רכיב הטיסה ליעד ממנו מפליגה האנייה: להפלגות היוצאות מאירופה מציעים סוכני הנסיעות חבילות הכוללות טיסה, אולם להפלגות היוצאות מארה"ב - לא, כך שתוספת הטיסה היא בנפרד ועלותה תכפיל לפחות את מחיר הקרוז, כך לדוגמה, מחיר לקרוז היוצא ממיאמי לכיוון האיים הקריביים יעלה מ-750 דולר לאדם, כשטיסה למיאמי (למשל באמצע אפריל) תעלה 1,100-1,500 דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully