וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

60 שנות קיפוח כלכלי

הממונה על התקציבים אמיר לוי מגלה נתון ידוע – 60 שנה יש פיגור בהעברת תקציבים לרשויות ערביות ולכן נדרש טיפול מקיף. ליאת לבנת על הפער בין דיבור למעשה

לאחרונה ביקרה בסכנין משלחת שכללה את שר האוצר יאיר לפיד, שר המדע יעקב פרי וצמרת משרדיהם. סכנין מוכרת לרובנו בגלל קבוצת הכדורגל שלה שמשחקת בליגת העל בהצלחה סבירה. מעבר לכך רבים מהישראלים לא ביקרו בעיר או לכל היותר עצרו בסכנין לנגב חומוס בדרכם צפונה.

הבטחות ודיבורים בשפע מעט מעשים

אמיר לוי, הממונה על התקציבים באוצר, אמר בתום הביקור שיש צורך לבצע תיקון מהותי של התקציבים המופנים למגזר הערבי. לוי הדגיש את הפערים בחינוך, תחבורה ציבורית, מעונות יום, פיתוח אזורי תעסוקה. לוי ציין שמדובר בפערים בהקצאת משאבים שנצברו במשך 60 שנה ולכן נדרש טיפול מקיף ועמוק במגזר. הממשלה לדברי לוי מחויבת לטיפול בפערים והראיה לכך היא ביקור השרים בסכנין. ראיה מעט קלושה בהתחשב בביקורים קודמים של שרים וראשי ממשלות שלא הניבו מאומה.

60 שנות קיפוח כלכלי הם זמן עצום בהם שמענו דברים ברורים בנושא מצד: קרנית פלוג נגידת בנק ישראל הנוכחית, סטנלי פישר הנגיד הקודם, השר וח"כ לשעבר רן כהן, בנימין נתניהו בדבריו לגבי אי שוויון בטיפול המדינה באזרחיה הערביים, אהוד אולמרט כשר התעשייה וכרה"מ. לפניהם שמענו גם את אריק שרון, יצחק רבין, לוי אשכול ומשה דיין. כמות הדיבורים על הצורך להשקיע במגזר הערבי יכולה למלא ספר עם כרס לא כולל ועדות שישבו ודנו בנושא. דבריו של אמיר לוי מצטרפים לפיכך לשרשרת ארוכה של הבטחות ורודות שמעט מאוד, אם בכלל, התממש מעשית.

אין ספק שהמגזר הערבי יתרום לכלכלת ישראל בתחומי פעילות רבים: עסקים קטנים, הארחה, יזמויות, תיירות, היי טק, בריאות, רפואה, מזון ועוד. כבר כיום אזרחים שמגיעים לבתי החולים הגדולים פוגשים מומחי סיעוד ורופאים או רוקחים ערביים רבים. ימי החומוס והבקלאווה הטיפוסיים לישראלים רבים בשולי סכנין או כפר קאסם ונצרת, השתלבו גם במפגשים עם רוקח ערבי מומחה בפארם השכן.

עדיין ברור לכולנו שהקיפוח בתקציבים נמשך. לא נכנס להשוואה בין התקציב הישוב היהודי בחברון לאום אל פחם שכן הפער עצום ובלתי ניתן להשוואה. די באם נציין שבישובים הערביים נהרגים 45% יותר אנשים בגלל העדר תשתית תקינה בהשוואה לישובים יהודיים. על פערים ענקיים בחינוך וברווחה מיותר לדבר.

אמיר לוי לא חשף בפנינו בדבריו נתונים חדשים או מרעישים. הפער בתקציבים ובעיות ההשקעה בחינוך ובפיתוח יזמות או אזורי תעסוקה מוכר היטב גם לאנשי הימין שביננו. כיוון שערביי ישראל הם אזרחים בעלי זכויות הגיע הזמן שמפטפטת כלכלית תצא סוף סוף בשורה אמיתית בתעסוקה, בחינוך ובהשקעה במגזר. איש לא מצפה שפער של 60 שנה ייסגר מיד, אבל פער של השנים האחרונות אפשר וצריך לסגור יותר מהר מהעבר. צמצום הפער יתבטא במהירות לחיוב בכלכלה הישראלית.

ליאת לבנת, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים (מל"א) אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully