וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוטלה מסיבת העיתונאים על הרפורמה בחברת החשמל

שי ניב ועמירם ברקת

17.3.2014 / 16:13

האוצר לא הסביר מדוע בוטלה הצגת המלצות ועדת יוגב, ורק הסתפק בהודעה לקונית. עדיין ברקע, פיצוץ ביחסים בין ועד עובדי חברת החשמל בראשות מיקו צרפתי, להנהלה

ברגע האחרון, משרד האוצר ביטל את מסיבת העיתונאים שתוכננה למחר ובה היה אמור להציג את הרפורמה בחברת החשמל ובמשק החשמל. האוצר לא הסביר מדוע היא בוטלה, ורק הסתפק בהודעה לקונית: "מסיבת העיתונאים בנושא המלצות ועדת יוגב בראשות אורי יוגב לרפורמה בחברת חשמל ובמשק החשמל לא תתקיים מחר". זהו.

בוטלה העלאת שכר אוטומטית לעובדי חברת החשמל

למרות הכרעת מנכ"לית האוצר, יעל אנדורן, יו"ר הוועדה אורי יוגב נחוש להציג מחר לציבור את הדוח. לכן, לפי התכנון, מחר בבוקר צפוי להתפרסם הדוח בעל כ-100 עמודים לציבור הרחב ויינתנו לו 30 ימים להעיר הערות.

אחרי חודשים של דיונים ושנים של דיבורים, הרפורמה בחברת החשמל היתה אמורה להיות מוצגת מחר (ג') על ידי מנהל רשות החברות ויו"ר ועדת הרפורמה אורי יוגב כמסמך המלצות בלבד, לאחר שלא הושגו עדיין הסכמות עם ועד העובדים. למעשה, הצגת ההמלצות היתה אמורה להיות כשברקע פיצוץ ביחסים בין הוועד בראשות מיקו צרפתי, להנהלה בראשות המנכ"ל אלי גליקמן והיו"ר יפתח רון טל.

השניים האחרונים, אולי כניסיון אחרון לחלץ מהוועד הסכמה לרפורמה, הודיעו כי העלאת השכר האוטומטית בשיעור של 7% מדי שנתיים תבוטל באופן חד צדדי. בתגובה הודיע הוועד כי מדובר באיבוד עשתונות וכי העובדים לא יוכלו לעבור עליו בשתיקה.

ביום חמישי נחשפה ב"גלובס" התנגשות חזיתית בצמרת משרד האוצר סביב הרפורמה המתוכננת במשק החשמל: הממונה על השכר, קובי אמסלם, מתנגד נחרצות לחבילת הפיצויים שמסתמנת לעובדי חברת החשמל בגין ביצוע הרפורמה.

ההמלצות של ועדת יוגב צפויות לכלול שינויים במבנה העסקי של חברת החשמל, במבנה ההון שלה ובמבנה הארגוני לרבות היחסים שבין ההנהלה לעובדים. ועדת יוגב תמליץ בין היתר להנפיק עד 20% ממניות החברה לציבור בשתי פעימות, כדי לחזק את מבנה ההון שלה בכ-2 מיליארד שקל.

לכך תתווסף ככל הנראה גם מכירה של תחנת הכוח אשכול באשדוד ושל תחנת כח נוספת, מה שיוסיף לקופת החברה מאות מיליוני דולרים. במישור העסקי תוקם חברת בת שתנהל את תחנות הכוח ותתחרה בתחנות הכוח הפרטיות, כאשר במקביל יוקם גוף נפרד לניהול מערכת החשמל. במישור הארגוני תמליץ ועדת יוגב לחזק את הגמישות הניהולית של שדרת ההנהלה הבכירה בחברה, בין היתר על ידי העסקת מנהלים בדרגות בכירות באמצעות חוזה אישי ולא במסגרת ההסכם הקיבוצי כפי שנהוג כיום.

עד עתה כלל המנהלים בחברה מועסקים במסגרת ההסכם הקיבוצי וכפופים בכך לוועד למעט המנכ"ל ומספר מצומק של מנהלים, בעוד שבועות יוגב ביקשו להעביר מעל 100 מנהלים לחוזה אישי. כפי הנראה, בסוגיה זאת הסכים הוועד ל-25 חוזים אישיים בלבד. הדבר נוגע למנהלים מדרגת מנהל אגף ומעלה.

במסגרת השינויים הארגוניים צפויה ועדת יוגב להמליץ על פרישה מרצון של כ-2,600 עובדים מתוך 10,000 עובדים קבועים בחברה. יוגב עצמו הציע להעניק לעובדים מעל גיל 55 פנסיה מוקדמת לרבות פיצויי פיטורים מוגדלים, אולם קובי אמסלם, הממונה על השכר באוצר וחבר הוועדה, טען כי מדובר ב"כפל פיצוי". אמסלם מתנגד גם ל"הלבנת" חריגות השכר בחברה במסגרת הרפורמה, חריגות שקשורות בעיקר למנהלים בדרג בכיר בחברה.

יצוין, כי בוועד ובהסתדרות מתנגדים למתווה ההנפה מתוך חשש כי הדבר יפגע באיתנות הפיננסית של החברה בטווח הארוך וכפועל יוצא יפגע בעובדים. בנוסף, בניגוד לעמדתו בעבר, נראה כי בוועד מתקשים להסכים על ויתור של הטבת החשמל בחינם, אף שמבחינה ריאלית נראה כי עדיף לעובדים לקבל בתמורה הגדלה של מרכיב השכר הפנסיוני כפי שגם הוצע להם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully