וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם שווה לבטח את מוצרי החשמל?

מיכל רז חיימוביץ'

18.3.2014 / 8:25

מה כוללות הפוליסות לביטוח מוצרי חשמל? כדאי לבדוק מה הן לא - החל מנזקי חלודה ועד לשברים ותקלות נפוצות. רוב התיקונים, גם ללא ביטוח, עולים ממילא רק כמה מאות שקלים

רבים ודאי מצאו עצמם עונים לטלפון מנציג מכירות נלהב שהציע להם להאריך את האחריות על מוצרי החשמל בביתם. מספר חברות בשוק מציעות את השירות הזה, ויש להניח שהן מקבלות את פרטי הקונים ישירות מחנויות החשמל שבהן נקנו המוצרים. אלא שלאור מחיריהם הלא גבוהים של מוצרי החשמל מצד אחד, ותנאי האחריות הלא אטרקטיביים בפוליסות של אותן חברות מצד שני - לעתים קרובות הביטוחים האלה לא משתלמים. כשמוסיפים לכך את העובדה שרוב התיקונים, גם ללא ביטוח, עולים ממילא רק כמה מאות שקלים אצל בעלי מקצוע כמו טכנאי מכונות כביסה או טכנאי מקררים, הרי שהנחיצות של אותם ביטוחים מוטלת בספק.

כך למשל י', שעשה ביטוח כזה בחברת סופר אלקטריק, גילה מאוחר מדי שכמעט שום תקלה אינה מכוסה בביטוח, ודמי הביטול עומדים על 25% מגובה העסקה. י' שוכנע ע"י נציג שהגיע לביתו לחתום על חוזה הכולל הארכת תקופת האחריות על מקרר, מכונת כביסה ושני מזגנים, תמורת תשלום חודשי של 86 שקל למשך 4 שנים - בסך הכול 4,128 שקל. הנציג הסביר שאין טעם שיקרא את פרטי החוזה, משום שהוא מסביר הכול בעל פה, ואכן י' חתם ולא קרא את החוזה לא באותה בפגישה וגם לא בשבועיים שאחר כך - שבהם ניתן היה לבטל את העסקה. וכך, רק ברגע האמת - שלושה חודשים אחר כך - הוא גילה שהפוליסה לא מכסה נזק מחלודה שגרם לקלקול במקרר שלו, וגם לא שורה של נזקים אחרים במכשירי החשמל המבוטחים: "הבטיחו לי שבמסגרת האחריות מחליפים את כל החלקים במקוריים, לא הוזכר סייג לגבי תקלות שלא כלולות באחריות", אומר י'. הוא החליט לבטל את העסקה ואז גילה פרט נוסף שהוזכר בחוזה, שאותו הפציר בו הנציג לא לקרוא: ביטול העסקה כרוך בדמי ביטול של 25% מגובה העסקה, כלומר כ-1,000 שקל.

תגובת סופר אלקטריק: "הטכנאי פתר את התקלה, כאשר שווי התיקון הוא כ-1,000 שקל, ומיד לאחר מכן יצר הלקוח קשר כדי לבטל את העסקה. הנציגה הסבירה כי יהיה עליהם לשלם את עלות התיקונים ואת הוצאות החברה, וכי לא ייתכן שישלמו במשך חודשיים 80 שקל לחודש, יקבלו תיקונים יקרים ואז יבטלו את ההסכם ללא כל תשלום".

מסתירים את דמי הביטול

צרכנית אחרת מספרת שביצעה טלפונית עסקה דומה עם חברה אחרת, וגם במקרה שלה לא הוזכרו דמי הביטול. יתרה מכך, בשום שלב בשיחה הציגה לא הבהירה שמדובר ב-205 שקל לחודש עבור שלושה מוצרי חשמל, כך שהשתמע שמדובר בעסקה שנתית. בפועל העסקה הייתה כרוכה בתשלום חודשי ל-24 חודשים - כמעט 5,000 שקל. חודש לאחר מכן היא קיבלה לביתה את הסכם ההתקשרות. תנאי הביטול לא פורטו במפורש אלא כללו הגדרה ערטילאית לדמי ביטול שהחברה רשאית לקבוע (במקרה זה 10% מגובה העסקה, ובסך הכול 500 שקל). מאחר שהחוזה הגיע לאחר ימי הביטול הקבועים בחוק, הובטח לה שהסכום לא ייגבה ממנה.

תלונות רבות בנושא מתקבלות במועצה לצרכנות, רובן עוסקות בדמי הביטול המופרזים. כך למשל, זוג שמספר כי נציג אחת החברות לא הזכיר את עניין הקנס, אך כאשר בא לבטל, נדרש ממנו לשלם 700 שקל: "כשחזרנו אל נציג המכירות בעניין זה הוא אמר שהוא לא ידע על קיומו של הקנס. קשה היה להשיג את נציגי החברה טלפונית, זמן ההמתנה הממוצע בטלפון עמד על 40 דקות. אנחנו מרגישים מרומים".

במקרה אחר מספר צרכן כי נציג מכירות שכנע אותו לעשות ביטוח בשווי 5,000 שקל. אלא שלאחר מכן התברר לו כי הוא מקבל שירות אחריות דומה מטעם חברת הביטוח שלו ועל כן פנה לחברה במטרה לבטל את העסקה. "אז החלה מסכת ייסורים. לאחר חודשים של התחמקויות מצד החברה נאמר לי שעליי לשלם 1,000 שקל דמי ביטול, לאור סירובי ירד הסכום ל-800 ולאחר מכן ל-650 שקל". אותו מתלונן הופנה לתבוע את החברה בתביעות קטנות.

גם מתלונן נוסף הופנה לסיים את המחלוקת בתביעות קטנות היות שמי שחתם בשמו על טופס ההצטרפות אותו ביקש לבטל, היה סוכן המכירות. בחברה החליטו לגבות ממנו 700 שקל דמי ביטול, שהוא מסרב לשלם.

האם מותר לבטל?

אמנם, הפרטים מופיעים בחוזה, וכך גם הסבירה נציגת סופר אלקטריק ל-י' כאשר פנה להתלונן, אלא שהתופעה הזאת של חוזים ארוכים עם תנאים מקפחים ודמי ביטול גבוהים היא בגדר "כשר אבל מסריח". לדברי עו"ד יעל כהן-שאואט, סגנית היועץ המשפטי במועצה לצרכנות חוק הגנת הצרכן מסדיר חובת גילוי של תנאי הביטול (גובה קנס היציאה או אופן חישובו) במעמד כריתת החוזה - בעל פה ובכתב. "על הפרטים להופיע בכתב בסמוך אחד לשני, בהבלטה מיוחדת ובאותיות ברורות וקריאות. במקרה של הפרת הוראה הנ"ל, העוסק אינו רשאי לגבות דמי ביטול כלל וכלל".

האם בתי עסק רשאים לקבוע דמי ביטול גבוהים ככל שירצו? "כן, משום שהמחוקק לא התערב בעניין גובה הקנס/דמי הביטול. אי גילוי דמי הביטול, או הפעלת לחץ לבצע את העסקה תוך הבטחה כי הצרכן יוכל לבטל בכל עת ללא דמי ביטול - בניגוד להוראות החוזה, מסכל את מטרת החוק ואף מהווה הטעיה אסורה בעניין מהותי בעסקה. כנ"ל לגבי "הסתרת" תנאי הביטול בחוזה אחיד רב מלל או הגב החוזה. משום כך, במקרה זה לצרכן עומדת הזכות לבטל את העסקה ללא חיוב בדמי ביטול".

הפוליסות כוללות מעט מאוד

ומדוע לבטל? בשל אי קיום הבטחות לאספקה של חלפים מקוריים או בגין אכזבה מטיפול הטכנאים בתקלות. "הטכנאי הגיע, לקח 110 שקל דמי קריאה ואמר שהמייבש לא ניתן לתיקון ושנקנה חדש. החלטנו לבטל את העסקה. עד שהצלחנו לקבל מענה טלפוני אחרי אינספור ניסונות מבקשים לגבות ממני 550 שקל", מספר אחד המתלוננים במועצה לצרכנות.

"הזמנו טכנאי בעקבות מזגן שהתקלקל בביתו של אבי הקשיש", מספר מתלונן אחר, "הגיע טכנאי מהחברה שאנחנו משלמים לה 150 שקל בחודש וגבה ממני 400 שקל עבור מילוי גז למזגן. העסקה נעשתה מול אבי, איש מבוגר שלא יכול לקרוא את החוזה ורק אז התברר שעלינו לשלם 25% כדי לצאת מהעסקה. את זה הסוכן שהחתים אותו לא טרח אפילו להזכיר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

תחרות עזה

חשוב לדעת: לעתים ניתן להשיג פוליסת ביטוח תיקונים במחירים נמוכים בהרבה דרך חברת הביטוח שמבטחת את תכולת הדירה. מדובר למשל בעסקה של 600 שקל לשנה ובהשתתפות עצמית של 150 שקל לכל ביקור. ולא רק דרך חברות הביטוח - לקראת התחרות העזה לקראת פסח, יצאה היום רשת מוצרי החשמל שקם אלקטריק בקמפיין שבו יכולים רוכשי מוצרי חשמל "לבנים" (מקררים, מכונות כביסה, תנורי בישול, מדיחי כלים ועוד) לשלם חד פעמית 200 שקל למוצר ולהאריך את משך האחריות ל-5 שנים: שנה דרך היבואן ו-4 שנים נוספות דרך חברת "פל". לפי הרשת, מדובר ב"אחריות מלאה כמו כל אחריות שמתקבלת מכל יצרן/יבואן, כולל ביקור טכנאי בבית, החלפת חלקים, וכל מה שיבואן נותן. אין אותיות קטנות". ברשת טוענים כי מדובר במחיר נמטך בהשוואה לביטוח שמעניקה אותה חברה למבוטחים אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully