וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת הדיור של לפיד: צעד חיובי

מתי אלפר

18.3.2014 / 13:00

אם הצעת לפיד ל-0% מע"מ על דירות תתקבל יהיה בכך מהלך רציני ראשון למלחמה עתידית ביוקר הדיור. מתי אלפר על היתרונות והחסרונות בהצעה והמאבק הפוליטי שבשער

שר האוצר יאיר לפיד מבצע צעד חיובי ראשון להוזלת מחירי הדירות בישראל – 0% מע"מ על דירה ראשונה לזוגות צעירים המהווים חיסכון של 18% על מחיר הדירה. אם לפיד יצליח לבצע את החלטתו, והמתנגדים לכך רבים, כולל פוליטיקאים שאינם ששים להחמיא ללפיד, המשמעות הרחבה תהיה בטווח הארוך שגם כלל מחירי הדיור בישראל ימותנו או ירדו. חשוב להזכיר שרוב הדירות שנרכשות בארץ הן מיד שנייה ולכן מיתון במחירים עשוי להיות קל. עם זאת כל מיתון, אם יהיה, הוא צעד חיובי.

יתרונות וחסרונות- זמן בניה והוזלה

הצעתו של לפיד כוללת מספר הגבלות הגיוניות: הקונים הם זוגות צעירים עם ילד אחד לפחות הקונים דירה ראשונה ושאין בבעולתם דירה נוספת, לפחות אחד מבני הזוג שירת שרות צבאי או שירות אזרחי- לאומי. בנוסף, הרוכשים יתחייבו שלא למכור את הדירה לפרק זמן של 5 שנים לפחות. ככל הידוע בשלב זה הקריטריונים אינם אמורים לכלול מבחן הכנסה או כושר השתכרות בגלל שהרוכשים יצטרכו משכנתא ויעמדו בתנאים של הבנקים למשכנתאות. בהצעת לפיד, שעלותה נאמדת בכשני מיליארד שקל בשנה ויש לה מתנגדים גם במשרד האוצר, ייקבע מחיר מקסימום לדירה שקנייתה תזכה בהטבה. מחיר המקסימום נועד למנוע מצב שבו קבלנים יעלו מחירים ויצאו מהמבצע עם רווח נוסף. חשוב להבין כי לא מדובר בהצעה של פטור ממע"מ אלא במע"מ בשיעור .0% כך שהקבלנים יוכלו לקבל פטור על הוצאות בניה ששילמו עליהם מע"מ ולכן גם להם יהיה תמריץ לא לחרוג ממחיר המקסימום.

הצעת לפיד כוללת יתרונות רבים ומעוררת גם סימני שאלה. למשל: ברור שההצעה אינה כוללת ציבוריים כמו חרדים וערבים שרובם המכריע לא שירת בצה"ל ולא עשה שירות לאומי. גם הם זקוקים לדיור. 0% מע"מ על דירות יצור מספר סוגי מע"מ שונים דבר שפקידי האוצר אינם אוהבים. על זה לפיד בתוקף היותו שר האוצר יוכל כנראה להתגבר. בעיה נוספת מתמקדת בהעברת ההחלטה בקבינט הדיור ובממשלה תהליך שייקח זמן ולאחר מכן פרק זמן נוסף לביצוע בפועל דהיינו לבניה עצמה שתיקח לפחות שנתיים וייתכן שאף יותר. נקודה נוספת מתמקדת במחיר המקסימום בערים שונות נתון שיקבע על ידי השמאי הממשלתי וצפוי לעורר ויכוחים. מחיר המקסימום יהיה 95% מהמערכת השמאי הממשלתי במטרה לדאוג לשימור המחירים.

ניתן להעריך שלאחר אישור הצעת לפיד תהיה לה השלכה על מיתון או הוזלת מחירי הדיור לזוגות צעירים שהם "קונים קשיחים" לדירות במסגרת רצונם להקים משפחה. קשה בשלב זה להעריך את היקף הוזלת מחירי הדירות כיוון שלא ברור מהו פרק הזמן שיידרש לבניה. סביר שההשפעה על מחירי הדירות לא תורגש משמעותית במרכז הארץ ובגוש דן בהעדר קרקעות רבות להקצאת בניה. בפריפריה ייתכן שההוזלה תורגש יותר. לא ברור עדיין איזו השפעה תהיה על דירות יד שנייה.

מחירי הדירות מהווים מעמסה חברתית קשה על הציבור בישראל עד כדיי דיבורים על הגירה ויצירת פערים גבוהים. צריך לקוות שהצעת לפיד תתקבל ותשרה תחושה בקרב הציבור בישראל שהממשלה נחושה להוריד את מחירי הדיור והפסיקה להשתמש בפטפטת כהרגלה בנושא עד עכשיו. תחושה כזו עשויה להאט את הקונים ולגרום להם להמתין. בתקווה שבממשלה לא יונחו ללפיד "מוקשים" מדובר בצעד חיובי ראשון מבחינת זוגות צעירים רבים.

מתי אלפר, כלכלן, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים (מל"א) אור יהודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully