וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך מעודדת המדינה מבקשי דיור לבחון מעבר לנגב

דרור מרמור

19.3.2014 / 8:38

שיפוץ מבנים, סיוע בשכר דירה, שכ"ד שירד ממחיר הדירה בעת הרכישה, הצבת קראוונים ועוד כל אלה הם אמצעים בעזרתם מנסה המדינה לעודד הגירה לפריפריה

המציאות העגומה בישראל 2014 מלמדת שגם בפריפריה כבר לא פשוט כל כך לרכוש דירה. על פי נתוני השמאי הממשלתי, מחיר דירת 4 חדרים בבאר שבע עמד בסוף השנה על 843 אלף שקל בממוצע, אחרי עלייה של עוד 8% בשנה האחרונה. משפחה מחוסרת דירה שרוצה לרכוש דירת 4 חדרים בבירת הנגב צריכה לגייס הון עצמי של יותר מ-200 אלף שקל, עוד לפני שהיא משתעבדת לעשרות שנות משכנתא.

יחד עם זאת, ממשלת ישראל מבינה שמחירי הדירות הגבוהים בכל המדינה מהווים שעת כושר לתמרץ אנשים לעבור לפריפריה. בתחילת ספטמבר אישר קבינט הדיור תוכנית להגדלת היצע הדיור בנגב ובגליל ועידוד ההתיישבות באזורים אלו. התוכנית, בעלות 110 מיליון שקל שיגיעו מתקציבי המשרד לפיתוח הנגב והגליל ומשרד השיכון, מקדמת כמה מסלולים של דיור מוזל והשתתפות בשכר דירה דווקא בפריפריה, בדרך כלל מתוך כוונה שהשוכרים יתאהבו במה שיש לפריפריה להציע ויחליטו לקבוע שם את ביתם ומשפחתם.

מאות דירות מוזלות להשכרה

רשויות עירוניות בנגב שמעוניינות לבנות דיור להשכרה יכולות כיום לקבל סיוע תקציבי למימון הבנייה. כבר היום, יחד עם עמותת איילים, קרן היסוד ומשרדי ממשלה נוספים, מושקעים 92 מיליון שקל בתכנון הקמת מאות דירות להשכרה. במשרד לפיתוח הנגב והגליל מציינים כי הצפי הוא לבנייה בעשרה יישובים לפחות, בהם ערד, ירוחם ומצפה רמון. במצפה רמון נמצאות כעת 10 דירות בשלבים מתקדמים מאוד של בנייה.

כל דירה בשטח 61 מ"ר ומרפסת. המשרד מימן את הוצאות הפיתוח שכללו יישור קרקע, תשתיות חשמל, מים וביוב. על פי התוכנית, בפסח יגיעו הסטודנטים של עמותת איילים - שהוקמה במטרה לחזק את מפעל ההתיישבות והמעורבות החברתית בנגב ובגליל וכוללת היום כ-600 סטודנטים ו-80 צעירים בשנת שירות הפזורים ב-14 "כפרי סטודנטים" - להשלים את עבודות הפיתוח באזור.

במצפה רמון מדובר בגרעין התיישבות לזוגות צעירים. שכר הדירה שהם יצטרכו לשלם יעמוד על 1,500 שקל לחודש, ובתמורה לדיור המוזל יצטרכו השוכרים לתרום 150 שעות עבודה שנתיות לטובת הקהילה.

שיפוץ מבנים נטושים והסבתם לדיור מוזל

לאחר הליך של איתור מבנים נטושים בבעלות ציבורית, בעיקר כאלה שניתן בקלות יחסית להכשיר למגורים (כמו מלונות ומרכזי קליטה לא פעילים), עוברים כעת אותם מבנים שיפוץ והסבה לדיור מוזל עבור צעירים.

המבנה הראשון ששופץ הוא בערד. מדובר במבנה ששימש בעבר מרכז קליטה של הסוכנות היהודית, היה נטוש ומוזנח שנים רבות, וכיום הוא 'מתחם הקהילות הצעירות', הכולל 112 חדרים. המבנה מאוכלס כעת בכ-80 צעירים וסטודנטים מבני המקום וצעירים מחוץ לערד, כולל עולים מארה"ב, מאנגליה ומשבדיה. לאחר תום השיפוץ של 30 החדרים האחרונים תוציא המדינה "קול קורא" לאכלוס המבנה על ידי סטודנטים וקבוצות התיישבות. מחירי שכר הדירה נעים בין 500 שקל ל-700 שקל בחודש. המתחם הוא יוזמה של המשרד לפיתוח הנגב והגליל וכולל שיתוף פעולה עם האוצר, עיריית ערד, הסוכנות היהודית ותרומות מקק"ל ומחברת גזית גלוב.

השתתפות בשכר דירה

רוכשי דירה ראשונה בלבד, שמתגוררים או עוברים להתגורר ביישובים עירוניים בנגב, יכולים לקבל סבסוד שכר דירה בגובה 800 עד 1,200 שקל בחודש. מדובר במסלול המיועד לכ-1,000 משפחות, בהטבה שמוגבלת לתקופה של עד שנתיים. הרציונל המרכזי מאחורי ההטבה הוא להקל על מי שרוצה לרכוש דירה וחושש מתשלום כפול של שכירות ומשכנתא עד לקבלת המפתח, בזמן שהוא ממתין לסיום הבנייה או לפינוי הדירה שנרכשה (אם מדובר בדירת יד שנייה). נוהל ההשתתפות בשכר דירה כבר פורסם במשרד לפיתוח הנגב והגליל וניתן לבדוק את הזכאות ובהתאם להגיש בקשה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

מודל בתי אגודה: דירות להשכרה בהתיישבות הכפרית

מודל מימוני חדש זכה לשם הלא ממש מפתה "בתי אגודה". מדובר בהקצאה של עד 12 מגרשים המיועדים לבנייה למגורים לצורך בניית יחידות דיור שיושכרו למתיישבים - עם אפשרות לרכישה בהמשך.

במסגרת המודל, רשות מקרקעי ישראל מקצה קרקע באחת מהמועצות האזוריות בנגב לאגודה שבונה את הפרויקט. חברי האגודה גרים בשכירות במשך שלוש שנים, ושכר הדירה בתקופה הזו משולם לקרן. בתום התקופה, אם הדייר מחליט לרכוש את הדירה, שכר הדירה ששולם מקוזז ממחיר הדירה. אם הוא מחליט לעזוב, הכסף נצבר בקרן ובמקומו נכנס דייר חדש שנהנה מתנאים דומים. פיילוט כבר החל בקיבוץ נחל עוז.

המטרה המוצהרת של המשרד לפיתוח הנגב והגליל היא שבכל מועצה אזורית יהיה לפחות פרויקט אחד של בתי אגודה והצפי הוא שתאושר בשנה הקרובה בנייה של כמאה דירות ראשונות. על פי המודל, האגודה מחויבת להשתמש בכספי כל יחידת דיור שתימכר לטובת בניית יחידת דיור חדשה להשכרה.

קראוונים למגורי ניסיון

המדינה מסייעת ומתקצבת רשויות בפריפריה הרוכשות ומציבות מבנים יבילים (קראוונים) למגורים. כ-70 מבנים כאלה הוצבו ברחבי הנגב והגליל בשנה שעברה, בכל המועצות האזוריות (למשל, אשכול, שער הנגב, אילות, ערבה תיכונה, עמק המעיינות, גליל עליון וכו'). ברוב המבנים מתגוררות משפחות שעברו לתקופת ניסיון לפני ההחלטה אם להעתיק את מקום מגוריהן, או משפחות שבונות בתי קבע וצריכות מגורים זמניים עד השלמת הבנייה. נוהל שפורסם בנושא מאפשר רכישת והצבת עוד 250 מבנים יבילים ברחבי הנגב והגליל.

השתתפות בשכר דירה בעיר העתיקה בבאר שבע

מאז שנת 2011 מוביל המשרד לפיתוח הנגב והגליל פרויקט השתתפות בשכר דירה של סטודנטים המתגוררים בעיר העתיקה בבאר שבע. השתתפות המדינה עומדת על 500 שקל בחודש. הפרויקט נכנס כעת לשנה השלישית ולמעלה מ-300 סטודנטים מקבלים גם השנה סיוע בשכר דירה. בזכות התוכנית, טוענים בעירייה ובמשרד כי יזמים מחפשים מתחמים בעיר העתיקה להפיכתם למגורים, לאחר שבשנה הראשונה רק כ-100 סטודנטים הצליחו למצוא מקום דיור במתחם.

  • עוד באותו נושא:
  • פריפריה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully