וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו הכלכלן הראשי נזכר להתפטר?

אדריאן פילוט

19.3.2014 / 18:51

הפטור ממע"מ על דירות שמציע לפיד ישפיע רק על 8% מהרוכשים ולא ימוטט את המדינה - אז על מה כל המהומה? פרשנות

הודעת התפטרותו של הכלכלן הראשי במשרד האוצר, מיכאל שראל, מוקדם יותר היום עוררה סערה במשרד בראשות השר יאיר לפיד. הסיבה: התנגדות נחרצת של שראל לפטור ממע"מ שמציע לפיד ברכישת דירות חדשות ע"י זוגות צעירים מחוסרי דיור. שראל אף ביקש למנוע קשירת שמו לצעד המדיניות הזה.

שראל כותב במכתב ההתפטרות שלו שיועד ללפיד, כי הפטור ממע"מ לרוכשי דירה חדשה ראשונה הינו "שגוי כמעט מכל זווית אפשרית" ויביא לעלייה במחירי הדירות, אך מעבר לכך - הוא טוען כי החליט להתפטר כיוון שמהלכים רבים של לפיד אינם מקובלים על דעתם של הפקידים הבכירים באוצר.

אין דבר עילאי יותר עבור פקיד מלהתפטר על רקע מקצועי. זו הסיבה האמיתית והאולטימטיבית שבעטייה פקיד הוגן והגון כמו מיכאל שראל, חייב להתפטר. שראל הוא טיפוס מאוד לא "אוצרי", הוא גם ממש לא פוליטיקלי קורקט - וזו בדיוק התכונה החשובה ביותר עבור כלכלן ראשי במשרד האוצר, בבנק ישראל ובמועצה הלאומית לכלכלה, שלושת הגופים המופקדים על המדיניות הכלכלית של ישראל.

בהקשר הזה, פרופ' יוג'ין קנדל ופרופ' נתן זוסמן יכולים ללמוד לא מעט משראל. ייאמר לזכותו של שראל, שהוא התבטא תמיד ללא משוא פנים, ואמר תמיד מה שהוא חשב וסבר. למצוא חן וחברים לא עניין אותו וזה גבה ממנו מחיר לא מבוטל, שכן כמעט כל יום נחישותו וחשיפת האמת המקצועית שלו גרמה לו לעימותים לא פשוטים עם שאר בכירי האוצר.

הסגנון שלו גם גרם לכמה פקידים ממש להיעלב. שראל אמר את דבריו כאילו אין פוליטיקה (וגם לא פוליטיקיה פנימית) ואין פוליטיקאים, זה לא עניין אותו. זו הסיבה שלא מעט גורמים בתוך האוצר - וגם מחוצה לו - כינו אותו בשמות גנאי כגון "אסטרונאוט" או "מנותק".

מה שתמוה בהתפטרותו של שראל הוא המקרה שהווה עבורו את העילה להתפטרות. מדובר בצעד שגוי (כבר כתבנו והסברנו), ואף שגוי מאוד. אבל אין מדובר בצעד שהולך להוביל את כלכלת ישראל לכאוס או לאסון, גם לא צעד בעל השלכות מאקרו-כלכליות מרחיקות לכת (בסך הכול ישפיע על 8% מרוכשי הדירות). יתרה מכך, מדובר בצעד של 1.5 מיליארד שקל. לכן, גם אם הצעד שגוי, הוא לא ימותת את המדינה.

היינו מבינים אם שראל היה מתפטר כאשר גילה בדוח ההכנסות שהוא מחבר, שחברות ענק מקבלות כל שנה, כמעט זה עשור, הטבות מס שערורייתיות שהגיעו ב-2011 ל-8 מיליארד שקל כי הן משלמות כמעט 0% מס. או בגלל ההתעקשות של משרדו שלא לקצץ את דמי הניהול לפנסיה המגיעים לכמה מיליארדי שקלים ישר לכיסם של כמה מנהלים, והפכו לרוצח השקט של העתיד הכלכלי של אזרחי ישראל.

שראל גם התקומם כי הצעד צפוי "ליצור לחץ מחודש לעלייה במחירי הדירות". אז שראל היה יכול להתפטר קודם כאשר ראה את הבוננזה שמשרד האוצר עצמו עושה על חשבון מסי רכישה, מסי שבח ותקבולי הפרטה על קרקע (הכסף שהמדינה מקבלת ממכירת קרקעות), כאשר עשרות אלפי זוגות צעירים קורסים ולא מסוגלים להגיע לקורת גג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully