וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: 23% מפסידים זמן עם המשפחה בגלל עבודה

עינב בן יהודה

24.3.2014 / 8:47

סקר של חברת דינמיקס: 78% מהעובדים בישראל מקדישים לעבודה למעלה מ-40 שעות בשבוע. 35% ציינו כי לעבודה יש השפעה שלילית על חייהם הפרטיים. 45% מתעצבנים בעבודה

המודעות לחשיבות האיזון בין העבודה לחיים הפרטיים הולכת וצוברת תאוצה בשנים האחרונות. מספר יוזמות שקמו באחרונה אף פועלות לקדם נושא זה על ידי חקיקה והגברת המודעות, ביניהן השדולה ל"הורות בעידן של קריירה", בראשות ח"כ איתן כבל ותנועת "לשים את המשפחה במרכז".

סקר שעות עבודה. גלובס
סקר שעות עבודה/גלובס

עד כמה אנחנו לא מאוזנים? חברת דינמיקס - איזון בין עבודה לחיים פרטיים, המסייעת לחברות בגיבוש תכניות ליצירת איזון, בדקה לאחרונה את הנושא בסקר מיוחד שערכה. תוצאות הסקר המלא יוצגו ביום עיון שתערוך החברה שייערך ב-27 במארס במשרדים של חברת קיידנס ישראל בראש העין.

מהסקר עולה, כי העובד הישראלי רחוק מאיזון. הסקר, שכלל 1,286 נסקרים, העלה כי 23% כלל לא מאוזנים ומקדישים לעבודה זמן רב על חשבון חייהם הפרטיים, ומצבם של 45% טעון שיפור. התוצאה הסופית התבססה על התשובות למגוון שאלות שנשאלו הנסקרים, ביניהן כמה זמן הם מקדישים לעבודה בשבוע, כולל נסיעה אליה, כמה הם חושבים על העבודה, האם הם עושים הפסקת צהריים, האם מרגישים עייפות או דיכאון מהעבודה ועוד.

מהסקר עולה כי רוב העובדים בישראל, 78%, מקדישים לעבודה (כולל נסיעות ועבודה מהבית) יותר מ-40 שעות עבודה בשבוע. ילידי דור ה-Y, (מי שנולדו בשנים 1977-1994) הם אלו שהכי מתקרבים לאיזון. רק 43% מהם עובדים מעל 50 שעות בשבוע. בקרב דור ה-X (ילידי 1965-1976) 52% עובדים מעל 50 שעות בשבוע. במצב הגרוע מכל נמצאים בני דור הבייבי-בומרס (ילידי 1947-1965) - 59% מהם עובדים מעל 50 שעות בשבוע.

בתגובה לשאלה באיזה תדירות אתה מודאג או חושב על העבודה כאשר אתה לא בעבודה, ענו 49% "רוב הזמן" או "רוב הימים בשבוע". 36% לא מרוצים מכמות הזמן שהם מבלים בעבודה, בנסיעה אליה ובמחשבה עליה, לעומת זאת, רוב העובדים מוצאים זמן להפסקת צהריים -78% עושים הפסקת צהרים כל יום או ברוב הימים.

עוד עולה מהסקר כי 23% מפספסים זמן עם המשפחה וחברים לעיתים קרובות. 35% ציינו כי לעבודה יש השפעה שלילית על חייהם הפרטיים כל הזמן, או לעיתים קרובות.

בתשובה לשאלה האם אתה האם חרד או דואג לגבי מה שקורה בעבודה ענו 14% "כל הזמן" ו-40% השיבו כי לעיתים קרובות. 45% מתעצבנים בעבודה כל הזמן, או לפחות בשבוע האחרון. 12% מהעובדים מרגישים עייפות או דיכאון מהעבודה כל הזמן, 38% מרגישים כך לעיתים קרובות.

מלי אלקובי, מנכ"לית דינמיקס, אומרת כי מה שבלט בסקר הוא העובדה שבני דור ה-Y הם אלו שעובדים יחסית בצורה מאוזנת. "אנשים מהדור הזה יותר רוצים איזון ויותר חותרים להשיג אותו. מהסקר הזה אנו גם רואים שהם מצליחים, יחסית. זה מרשים. השינוי כבר קורה בשטח. העובדים הצעירים עובדים פחות שעות. פעם ציפית שאנשים בני 30 רווקים יעבדו יותר קשה כי הם רוצים יותר כסף, כי הם יכולים - כי אין להם בדרך כלל התחייבויות כמו משפחה. זה בעיני חדשות מאוד טובות. הם לא רק מדברים אלא גם עושים".

- ולמרות הנתון המשמח הזה מה עוד טעון שיפור?

"לא מעט. בעיקר הנושא של עבודה במשרות חלקיות. ישראל עדיין לא עשתה את קפיצת הדרך הנדרשת בנושא משרות חלקיות. עדיין לא מאפשרים פה לאנשים לעבוד משרות חלקיות בתפקידים משמעותיים. לעשות ג'וב שרינג. בנוסף, שעות עבודה בארץ הן מאוד ארוכות. 9 שעות זה יום ארוך. כל המדינות שמפנימות את נושא האיזון, בעיקר מדינות סקנדיניביה, שעוברות לשבוע עבודה של 35 שעות בשבוע - רואים שהתפוקה לא נפגעה ושהפרודקטיביות שם יותר גבוהה מזו שבישראל".

הגמישות לא פגעה בפרודקטיביות

עמוס זין, מנהל מרכז הפיתוח קיידנס בישראל, שבו מועסקים כ-150 עובדים, מדגים כיצד גמישות בתנאי העסקה לא פגעה בפרודוקטיביות של החברה. לדבריו, עוד שהחברה היתה סטארט אפ בשם וריסיטי (לפני שנרכשה על ידי קיידנס העולמית), אפשרו לעובדים לעבוד יום בשבוע מהבית. "הרעיון נבע מרצון לתת לעובד יותר גמישות - למשל לאפשר לו להיות בבית כשמגיע איש מקצוע, או לאפשר להורים עוד יום בשבוע לחכות לילד שחוזר הביתה מבית הספר. בפועל הסתבר לנו שגם לצרכי עבודה זה לא רע - היום הזה נותן זמן לעובדים לעבוד בלי הפרעה. לסיים דברים. הנחת המוצא שלנו היא שתפוקה של יום עבודה כזה זהה לפחות ליום עבודה במשרד. העסק רץ למעלה מעשור ועובד טוב לכל הצדדים".

לדברי זין כדי שעובדי החברה יוכלו לעבוד מהבית נותנים להם קו אינטרנט מהיר בבית על חשבון החברה. בנוסף כל עובד שמתקבל לעבודה בחברה מקבל מיד עם כניסתו מחשב נייד.

עוד נוהל שמופעל בקיידנס הוא שעות עבודה גמישות. "אנחנו דורשים מהעובדים להיות במשרד בין השעות 10:00 ו-16:00, אבל מעבר לזה אנחנו גמישים. אנחנו מבינים יותר ויותר שאנחנו לא בתחום של למדוד תשומות אלא לדרוש תפוקות".

- האם העובדה שאתם חלק מחברה גלובלית גרמה לכם לאמץ מדיניות כזו?

"זה שילוב של שני גורמים. לפני שנרכשנו על ידי קיידנס היינו חברת סטארט אפ שפעלה כ-10 שנים, והתגבשה בה תרבות ארגונית מסוימת. חלק מהמרכיבים שהתגבשו אז משפיעים על ההתנהלות שלנו היום. בנוסף, קיידנס נותנת מספיק מרחב פעולה למרכזי פיתוח כמו להגדיר פרמטרים שחשובים להם ולפעול לשמר אותם. אנחנו מנסים לייצר מקום עבודה שרגיש לעובדים ולצרכים שלהם. זה לא מס שפתיים. אנחנו משקיעים בכך הרבה עבודה. אנחנו דואגים לפיתוח העובדים, ולשילוב אוכלוסיות שמודרות משוק העבודה.

"יש לנו פה 40% נשים, ולא בתפקידי אדמיניסטרציה, יש לנו נשים חרדיות, עובדים ערבים ועובדים מבוגרים. כל הדברים האלו נובעים מגישה שאומרת שהעולם העסקי לא חייב להיות משחק סכום אפס. כשאחד מרוויח לא חייב להיות מישהו בצד השני שמפסיד. חשוב לנו להגיע לעובדים ממגזרים שונים ולהיות קשובים לעובדים כי ברור לנו שזה תורם גם לנו".

חברה נוספת שמיישמת יום עבודה גמיש ויום עבודה מהבית היא חברת מקסון ישראל. גילה אפריאט-קורצר, מנהלת משאבי אנוש של החברה המעסיקה כ-130 עובדים בארץ, מציינת כי אחת הסיבות להחלטה זו נובעת מהעובדה שהחברה עובדת מול החברה האם בצפון אמריקה, והרצון להתמודד ביתר יעילות עם הפרשי השעות. "יש עוד סיבות. אחת מהן היא המיקום שלנו - רמת החייל. אנשים נמצאים זמן רב בפקקים ולוקח להם הרבה זמן להגיע לעבודה. בנוסף יש פה היום לא מעט הורים ויש פה גם לא מעט עובדים מדור ה-Y. השילוב של כל הגורמים האלו גרם לנו להבין שאנחנו חייבים לעשות משהו בנושא".

בעבודה עם חברת דינמיקס יצרו בחברה שתי תכניות. האחת שעות גמישות והשנייה עבודה מהבית. "המטרה היא לתת את האחריות לעובד. להגיד לו - הארגון מאפשר לך לאזן, קח את זה ותראה מה אתה כעובד עושה עם זה. זה גם עוזר לנו לקלוט עובדים ולשמר עובדים. בעולם ההיי-טק אתה נלחם על עובדים בהיבט של משכורת, ופתאום תוספת של 2,000 שקל כבר לא בהכרח מפתה, כי אצלנו אפשר לעבוד יום בשבוע מהבית ולעבוד בשעות גמישות".

במסגרת יום העבודה הגמיש החברה מאפשרת לעובדים לעבוד מהמשרד 7 שעות ואת השעתיים שנותרו לעבוד מהבית. "הצבנו מסגרת - שעות שחייבים להיות במשרד - בין 10:00 ל-15:30. בנוסף, אנחנו דורשים שהעבודה מהבית תיעשה מסביבה נאותה. מחשב, חדר סגור - כדי להגן על העובד, וכדי שלא יהיה ביזוי של התוכנית. אנחנו לא רוצים שהם ישבו עם הילד במגרש משחקים ויעשו שיחת ועידה".

התוכנית השנייה המופעלת בחברה, כרגע כפיילוט, היא יום עבודה בשבוע מהבית. "כרגע אנחנו עושים את זה אחת לשבועיים - אם זה יצליח אנחנו מקווים לעבור ליום בשבוע. היום, 5 חודשים לאחר שהתוכנית החלה לפעול, עדיין יותר עובדים משתמשים בשעות עבודה גמישות מאשר ביום עבודה מהבית. בינתיים מסקרים פנימיים שעשינו עולה ש-89% מהמנהלים מרגישים שלא קשה לנהל עובדים מהבית. רוב העובדים רוצים שהתוכנית תימשך, ומציינים שהם מבלים יותר זמן עם המשפחה, חוסכים בדלק, יש להם יותר זמן לעצמם, מרגישים יותר יעילים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully