וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבינט הדיור אישר: תוגבל העלאת שכר הדירה

אורי חודי

24.3.2014 / 17:23

הגבלת שיעור העלאת שכר הדירה, הסדרת יחסי השוכר והמשכיר וכן סטנדרטים בסיסיים לדירה נאותה - שוק השכרת הדירות בת"א בדרך למהפכה

לצד 0% מע"מ ומכרזי "מחיר מטרה", קבינט הדיור אישר היום (ב') את ההצעה לשכירות הוגנת, שאם תאושר סופית בכנסת עשויה לטלטל את שוק השכרת הדירות בת"א.

ההצעה שעלתה היום להצבעה בקבינט הדיור ואושרה פה אחד על ידי הנוכחים מציעה להסדיר את יחסי השוכר והמשכיר. את ההצעה הציג בקבינט ראש עיריית תל אביב רון חולדאי. חשוב לציין כי ההחלטה שאושרה בקבינט איננה קובעת להחיל את עקרונות ההצעה אלא לגבש צוות שיפעל יחד עם שרת המשפטים ציפי לבני שיבחו את ניסוח החוק ומעבר לזה את היתכנותו המשפטית. על פי החלטת הקבינט יגיש הצוות את מסקנותיו בנושא תוך 60 יום.

שר האוצר יאיר לפיד אמר בהקשר זה בישיבת הקבינט כי "לא מדובר בהקמת צוות שתמוסס את ההצעה אלא לכתיבת חוק".

ההצעה כוללת שלושה מרכיבים:

■ ייצוב עליות המחירים התלולות בשכר הדירה - מרגע חתימת החוזה, למשך תקופה של שלוש שנים, עדכון שכר הדירה יתבצע אחת לשנה עד לשיעור מקסימלי בגובה של מדד המחירים לצרכן. מנגנון זה יהיה בתוקף גם במקרה של חילופי שוכר. הממשלה תסמיך רשויות מקומיות אשר יאמצו ויאכפו מנגנון זה בשטחן.

■ הסדרת יחסי השוכר והמשכיר - עיגון זכויות וחובות השוכר והמשכיר בחוק, בנושאים כגון תיקון ליקויים בדירה, חובות יידוע, תשלומים נלווים לשכר הדירה, ביטחונות, וסיום השכירות. כמו כן יתאפשר הליך פינוי מהיר של שוכר אשר ביצע הפרה יסודית של החוזה.

■ סטנדרטים בסיסיים לדירה נאותה - ייקבעו תנאים נאותים לדירה שכורה, כגון הימצאות פתחי אוורור ומים זורמים, ותינתן לרשויות המקומיות סמכות פיקוח על דירות שאינן עומדות בתנאים.

"שוק השכירות הישראלי הוא שוק פרוץ, עליות המחירים התלולות, היעדר היציבות והחיכוכים בין שוכרים למשכירים שוחקים את הצעירים. זה לא שוק חופשי, זה שוק ללא כללי משחק ואת החגיגה הזו הגיע הזמן לסיים באמצעות חוק שיעשה סדר ויטיב גם עם בעלי הדירות", מסר ראש עיריית ת"א רון חולדאי.

ממחקר שנערך על ידי מזא"ה 9, בית הצעירים העירוני, עולה כי למעלה כמעט 27% ממשקי הבית בישראל מתגוררים בשכירות וכי בת"א לבדה שיעור השוכרים מבין התושבים הצעירים (גילאי 18-35) מגיע לכ-82%. במסגרת התכנית לקידום שכירות הוגנת ערך בית הצעירים העירוני משאל בקרב למעלה מ-1,000 שוכרי דירות תושבי ת"א וערים נוספות; תוצאות המשאל העלו כי 32% דיווחו ששילמו על הוצאות שאמורות להיות באחריות בעל הדירה (למשל, תיקוני בלאי בתשתית). 65% דיווחו כי בעל הדירה אינו ממלא את חובותיו בצורה מספקת בנוגע לתיקונים ותחזוקת הדירה.

כמו כן, 72% דיווחו שהעלו להם את שכר הדירה השנה, מתוכם ל-25% הועלה שכר הדירה ביותר מ-300 שקל. בנוסף, 92% מהנשאלים דיווחו כי החוזה שלהם הוא לשנה אחת בלבד ו-51% דיווחו שעברו לפחות 3 דירות ב-5 השנים האחרונות.

  • עוד באותו נושא:
  • שכר דירה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully