וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבע מלוויתן יימכר לוודסייד ב-2.71 מיליארד ד'

עמירם ברקת

26.3.2014 / 8:15

ההסכם ייחתם מחר בנוכחות יצחק תשובה, מנכ"ל וודסייד, מנכ"ל נובל אנרג'י ובעלי רציו. חשיפה: מעל 10 הצעות לרכישת גז "מלוויתן" בהיקף כספי מינימלי של 25 עד 35 מיליארד דולר

לאחר מו"מ הפכפך שנמשך למעלה משנה, ייחתם מחר (ה') בירושלים ההסכם למכירת רבע מהזכויות ברישיונות "לוויתן" לחברת וודסייד האוסטרלית תמורת 2.71 מיליארד דולר. טקס החתימה ייערך באולם ישיבות שנשכר באחד מבתי המלון המפוארים בירושלים וצפויים להשתתף בו בעל השליטה בקבוצת דלק יצחק תשובה, מנכ"ל נובל אנרג'י צ'רלס דייוידסון וראשי רציו ליגד רוטלוי ויגאל לנדאו. ל"גלובס" נודע כי מנכ"ל וודסייד פיטר קולמן ינחת היום בישראל ויצטרף לקבוצת בכירי וודסייד שהגיעו לישראל בימים האחרונים על מנת לקחת חלק במעמד.

לקראת החתימה על ההסכם הפיץ אתמול משרד האוצר את תזכיר הצעת החוק בנושא מיסוי הגז לייצוא. מודל המיסוי, שנחשף ב"גלובס", מבוסס על ה-Netback הנורמטיבי לצורך קביעת מחיר ההעברה. בענף מציינים כי המודל צפוי להיות רלבנטי אך ורק לעסקאות יצוא גז באמצעות מתקני הנזלה צפים (FLNG), תחום הפעילות שתרכז וודסייד בפרויקט. כמות הגז המיועדת לצורך ייצוא בהנזלה מוערכת בלא יותר מ-4 טריליון רגל מעוקבת (TCF), שהם כ-20% מכמות הגז המסחרית שמכיל "לוויתן". יתרת כמות הגז מיועדת ללקוחות בישראל ובמדינות האזור ותסופק באמצעות צנרת שתחובר למתקן הפקה צף (FPSO), שיפעל מעל למאגר. עסקאות מכירת הגז בצנרת ימוסו בדומה לעסקאות למכירת גז ללקוחות בישראל, ללא צורך בקביעת מחיר העברה.

מלבד סוגיית המיסוי נותרו פתוחות עדיין שתי סוגיות מרכזיות: תנאי שטר החזקה (Lease) שיקבלו השותפים ב"לוויתן" מהמדינה, המסדירים את זכויותיהם וחוביתיהם כלפי המדינה לאורך חיי המאגר וההסדר הסופי עם הממונה על ההגבלים העסקיים בנושא החשד להסדר כובל. סוגיית החזקה אמורה להיפתר כבר היום או מחר, לאחר שתוקף הרישיונות של "לוויתן" הוארך עד לסוף שבוע זה בלבד. ואולם במידה ויישארו סוגיות פתוחות במועד החתימה, עשוי ההסכם להיחתם תוך הסתייגויות ותנאים מקיימים שישפיעו על גובה התמורה הכספית. ההסכם בא בהמשך למכתב הכוונות שנחתם עם וודסייד בדצמבר 2012 ומזכר ההבנות שנחתם באוסטרליה בתחילת השנה. יודגש כי ההסכם ייחתם מחר גם אם לא יוסדרו על הסוגיות.

הצעות בינלאומיות לרכישת גז מ"לוויתן"

בתוך כך נודע ל"גלובס" כי קבוצות טורקיות ובינלאומיות הגישו מעל 10 הצעות לרכישת גז ישראלי מ"לוויתן". מדובר בהצעות לרכישת גז בהיקפים שבין 7 ל-10 מיליארד מ"ק (BCM) לשנה. על-בסיס כמויות אלה ניתן להעריך את כי ההיקף הכספי המינמלי של ההצעות עומד על 25 עד 35 מיליארד דולר - זאת בהנחה שיובילו לחתימת הסכמים ל-15 שנה ושמחיר הגז יהיה גבוה מהמחירים המקובלים בשוק המקומי, 6.5 דולרים בממוצע ליחידת חום.

"גלובס" דיווח לפני חודשיים כי השותפים ב"לוויתן" הפיצו בקרב גופים עסקיים בטורקיה הזמנה להציע הצעות לרכישת גז מהמאגר. הפנייה הישראלית נענתה לפני שבועיים כשמעל 10 הצעות שהוגשו על ידי חברות טורקיות ובינלאומיות. בין המציעים חברת זורלו הטורקית, המחזיקה בבעלות על תחנות כוח פרטיות בישראל, שניגשה לבדה, וחברתTurcas שניגשה בשיתוף עם ענקית האנרגיה הגרמניתRWE . השותפים ב"לוויתן" הם נובל אנרג'י, דלק קידוחים ( 1,940 ) , אבנר ( 335 ) ורציו ( 49.4 ) .

הגז הישראלי אמור להגיע לטורקיה באמצעות צינור שיונח על קרקעית הים התיכון מאסדה צפה (FPSO) שתפיק את הגז מהמאגר. שותפי "לוויתן" מבקשים שהגורם שירכוש את הגז יקים בעצמו את תשתית ההולכה, באופן שהמחיר ישולם על הגז בנקודת ההפקה. צוות של "לוויתן" בוחן בימים אלה את ההצעות שהוגשו, כשמעבר לגובה ההצעה הכספית ישוקללו גם התנאים המסחריים של כל הצעה ובכלל זה שיעור ה-Take or Pay וכמות הגז שתירכש.

חלק מהמציעים מוכנים להקים את הצינור בעצמם בעוד שאחרים מעדיפים להקים את הצינור בשותפות עם בעלי הזכויות ב"לוויתן". לאחר הליך של בחינת ההצעות בשבועות הקרובים ינהלו השותפים מו"מ נפרד עם הפיינליסטים לקראת חתימה על הסכם מכירת גז.

במקביל למו"מ לייצוא גז לטורקיה ממשיכים השותפים ב"לוויתן" במו"מ עם נציגי בריטיש גז וחברות בינ"ל המפעילות מתקני הנזלת גז במצרים. חברות אלה מבקשות לרכוש גז ישראלי כתחליף לגז המצרי לאחר שממשלת מצרים אסרה עליהן לייצא גז מקומי, בשל מחסור חריף בגז בשוק המקומי. בריטיש גז, המפעילה מתקן הנזלת גז גדול באידקו, ספגה כתוצאה מהמלך המצרי הפסדים כבדים המוערכים ב-1.6 מיליארד דולר לשנת 2013 ואף הודיעה לאחרונה על כוונתה לפטר כ-20% מעובדי החברה.

  • עוד באותו נושא:
  • וודסייד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully