וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעה של כחצי מיליארד שקל נגד ווייז

אלה לוי-וינריב

27.3.2014 / 16:00

‎רואה החשבון רועי גורודיש טוען שהחברה צריכה לפצות את הנהגים שסייעו לפתח את התוכנה: "בדרך לא דרך השתלטה ווייז על פרויקט של קהילה שלמה"

‎אחרי האקזיט הענק, מגיעה גם תביעת ענק נגד אפליקציית הניווט הפופולרית ‏Waze‏ ונגד ענקית החיפוש גוגל שרכשה אותה. רואה חשבון שלקח חלק בפרויקט של מיפוי מדינת ישראל, טוען כי יזם ווייז, אהוד שבתאי, בנה את ווייז על יסוד תוכנה חופשית בשם ‏Roadmap‏, שנבנתה במסגרת פרויקט ‏Freemap‏, שהיה פרויקט קהילתי למיפוי מדינת ישראל, ולמעשה גזל מהקהילה את זכותה ליהיות מהרווחים שנוצרו בעת מכירת ווייז לגוגל.

הבוקר (ה') הגיש רו"ח רועי גורודיש, באמצעות עו"ד יצחק אבירם, תביעת ענק בהיקף מוערך של כחצי מיליארד שקל, ובקשה לאישורה כייצוגית, כנגד ווייז, שבתאי, ומייסדי החברה הנוספים - אמיר שנער, גילי שנער ואורי לוין, בטענה כי גזלו מהקהילה שייסדה את ‏FreeMap Israel‏ - "פרויקט המיפוי החופשי של ישראל", את המפה והתוכנה שמהוות את הבסיס לתוכנת ווייז, וכפועל יוצא גזלו מחברי הקהילה, נהגים ואזרחים שבנו אותן, את חלקם בכספי התמורה ממכירת ווייז לגוגל.

נזכיר, כי גוגל רכשה את וייז ביוני אשתקד תמורת כמיליארד דולר במזומן. לטענת המבקש הייצוגי, גורודיש, 64 מיליון דולר מהתמורה - מחצית מערך הקניין הרוחני של החברה בעת המכירה - מגיעה לחברי הקהילה שיצרו את המפה והתוכנה שעליהן מבוססת האפליקציה. בנוסף, מבקש גורודיש כי ייקבע כי קוד התוכנה של ‏Freemap‏ ושל ווייז, יהיה קוד פתוח ויעמוד לרשות כל מי שיבקש להשתמש בו בכל דרך שימצא לנכון, כפי שהתכוונה והצהירה מראש הקהילה שיצרה את התוכנה.

לטענת המבקש, אהוד שבתאי היה חבר-מייסד בקהילה שיצרה את פרויקט ‏Freemap‏, אך בהמשך נטל את התוכנה שפותחה על ידי הקהילה כולה, והשתמש בה לצורך ייסוד ווייז. הכל, כך נטען בבקשה הייצוגית, התחיל במקרה, כאשר לאור הצורך במפת דרכים בישראל וחיסכון בזמן נסיעה, עלה רעיון שיתופי ממדרגה ראשונה להקים ביחד את הפרויקט ולאפשר שימוש חופשי וחינמי לכל אדם בתוכנה ובמפות. לשם הגשמת רעיון זה, נטען, נרתמה קהילה שלמה, על מנת לשרת ערך חברתי, ולא על מנת להשיא רווחים או להתפיח את חשבון הבנק של מישהו ספציפי בקהילה.

‎‏"תוכנה חופשית"

בבקשה הייצוגית נכתב, כי "אנשים מוכנים להשקיע מזמנם ולכתוב ערכים על מנת להגשים מטרה נעלה זו של הפצת ידע ומידע, ובלבד שאיש לא ירוויח על חשבון עבודתם. ואף על פי שמטרה של חיסכון בזמן נסיעה הינה אולי נעלה פחות מהפצת ידע, הרי שהעיקרון זהה וכך הוא הוצג בפני הקהילה: ניצור יחד כלי בו כל אחד יוכל להשתמש באופן חופשי. הנתונים יהיו חופשיים לכולם והתוכנה תהיה חופשית לכולם. ואם נפנה לעולם המעשה הפשוט יותר, ברי כי אנשים לא יירתמו לארוז משלוחי מנות על מנת שרשת מרכולים תוכל למכור אותם ברווח. הם כן יירתמו לעזור ולעבוד לו אלו יחולקו כתרומה".

על הרקע הזה, נטען, התוכנה עליה מבוססת ווייז הייתה תוצר של קהילה שלמה שבחנה אותה יום אחר יום ושלקחה חלק ביצירתה ובפיתוחה, לרבות של מרכיבים מסוימים בה, ושהמפה בה היא משתמשת נוצרה, נבחנה ותוקנה על ידי הקהילה, שבלעדיה תוכנת ווייז לא הייתה קיימת כיום.

ואולם, נכתב בבקשה, "בדרך לא דרך השתלטה ווייז על פרויקט של קהילה שלמה, שאומנם נוסד על ידי אהוד שבתאי, אך היה תוצאת עבודה מאומצת של למעלה משנה של קהילה שלמה, ולא היה שייך לשבתאי מעולם".

לטענת גורודיש, הפרויקט מעולם לא היה בבעלותם של המייסדים, אלה בבעלות הקהילה, אך שבתאי, באופן חד צדדי, ללא הסכמת הקהילה ורק לאחר שהמוצר כבר היה מוצר כמעט מוגמר, שינה את כללי המשחק והעבירו לחברת וייז כשהקים אותה בשנת 2008.

לטענת גורודיש, עוד טרם מכירת ווייז לגוגל, פנה למייסדי ווייז בבקשה כי יכירו בזכויותיה של הקהילה שפיתחה את המפה והתוכנה עליהן מבוססת האפליקציה אך נדחה מבלי לזכות בהתייחסות של ממש. חולפות השנים וגוגל נמכרת, והבקשה לקחת חלק בזכויות מקבלת גם פן כלכלי. בבקשה נכתב: "ויום אחד מכרה ווייז את הפרויקט, קיבלה כמעט מיליארד דולר, מתוכם יוחסו 90% לקניין הרוחני, ואותם חילקה רק בין המקורבים תוך שהיא "שכחה" את הנהגים שעבדו בפרויקט ‏Freemap‏ לפיתוחו של הפרויקט, יצירת המפה והתאמת התוכנה, ולהשגתה של המטרה המשותפת".

בבקשה צוין עוד, כי גוגל ישראל, שרכשה את הפרויקט, באמצעות רכישת מניות ווייז, ידעה על פרויקט ‏Freemap‏ בעת הרכישה, וידעה כי קהילה שלמה הקימה את הפרויקט יחדיו.

אלפי נהגים

גורודיש מחלק את הקבוצה הייצוגית, הזכאית לטענתו לפיצוי מווויז, לשתי תתי קבוצות: קבוצה ראשונה, מונה את הנהגים שפיתחו את המפה והתוכנה של ‏Freemap‏ - הקבוצה שנסעה בשטח, וחבריה בעלי זכויות היוצרים המשותפות בפרויקט. "עובדתית", נכתב בבקשה, "מדובר במאות ואלפי נהגים לאורך התקופה", ולכל הפחות - 1,500 איש.

בקבוצה השנייה נמנים "כולם", כלשון התביעה. כל אדם באשר הוא והזכאי להשתמש בקוד התוכנה, בכל דרך שימצא לנכון, בהתאם לרישיון ה-‏GPL‏ ואף זכאי להשתמש במפה, במידע ובכל שכבות הנתונים הכלולים בה.

בהתאם, מתבקשים סעדים שונים לכל קבוצה. בעבור הקבוצה הרחבה יותר ("כולם") מתבקש סעד הצהרתי לפיו קוד התוכנה של ‏Freemap‏ ושל ווייז, הוא קוד פתוח, שחייב לעמוד לרשות כולם, לרבות המפות שמשמשות את ווייז וכל תוכנה מכל סוג שהוא, העושה שימוש בתוכנת ווייז או בנתוני ומפות ווייז (ו-‏Freemap‏) ובכלל זה, אפליקציית המפות של גוגל.

בעבור הקבוצה המצומצמת יותר (כל מי שתרם ליצירת המפה והתוכנה טרם הקמת ווייז) מתבקש פיצוי בסך השווה ל-50% מערך הקניין הרוחני של ווייז (המוערך נכון לעת הגשת התביעה הייצוגית בסך 880 מיליון דולר), כאשר בפיצוי זה צריכים לשאת, לטענת גורודיש, גם מייסדי ווייז, שהחזיקו כ-15% מהזכויות והן המשקיעים שהחזיקו 85%, אשר לטענתו ייתבעו בשלב שני לאחר קבלת מסמכים ונתונים.

עוד מתבקש, פיצוי נוסף בסך 100,000 שקלים לכל אחד מחברי הקבוצה שבנו את המפה והתוכנה, בגין הפגיעה בזכות המוסרית, פיצוי נוסף זהה בגין הפרת זכות היוצרים, וכן פרסום מתאים בדבר קיומה של הזכות המוסרית של כל אחד מחברי הקבוצה וזכות הקניין הרוחני המשותפת ליחידי הקבוצה.

דובר ‏Waze‏ מסר: "טרם קיבלנו את כתב התביעה. אם וכאשר הוא יגיע לידינו, נלמד אותו ונגיב בהתאם".

  • עוד באותו נושא:
  • waze

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully